Gå til innhold

Må legge ut kryptiske beskjeder på sosiale medisiner at man er på vei til å ta selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på sosiale medier som tiktok og snap. Flere som legger ut sånn "snart får himmelen en ny stjerne" mens de tar bilde av seg selv oppe på et tak. Dagen etter er det "da var man på psyk igjen". 

Virker som at det er den her metoden som folk bruker for å bli innlagt?  Skal jeg også begynne sånn? 

Anonymkode: 133d7...cad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser på sosiale medier som tiktok og snap. Flere som legger ut sånn "snart får himmelen en ny stjerne" mens de tar bilde av seg selv oppe på et tak. Dagen etter er det "da var man på psyk igjen". 

Virker som at det er den her metoden som folk bruker for å bli innlagt?  Skal jeg også begynne sånn? 

Trenger du hjelp du ikke får?

Anonymkode: 6b272...056

Skrevet

Det er nok andre motiver enn å få reell hjelp - dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike meldinger er så teite. Det gjør folk bekymret og man fisker etter masse oppmerksomhet og kommentarer. 

Anonymkode: 4a8ba...568

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Hvorfor gjør folk slikt? Er det mennesker med borderline som handler slik eller blir det å dra alle over en kam?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor gjør folk slikt? Er det mennesker med borderline som handler slik eller blir det å dra alle over en kam?

Tror nok ikke det bare er de med borderline som gjør slik. Det er nok heller ikke alle med borderline som gjør sånn. Tror egentlig de fleste med borderline ikke legger ut om at de nå skal ta selvmord på sosiale medier. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hva slags motiver?

Anonymkode: 49d75...9cb

psykedeliker
Skrevet

Men hvorfor blir ikke dette gjennomskuet av helsepersonell? Jeg mener ikke at helsepersonell skal saumfare pasientenes sosiale medier på jakt etter skjulte beskjeder, men det må da gå an å stille noen kontrollspørsmål?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor blir ikke dette gjennomskuet av helsepersonell? Jeg mener ikke at helsepersonell skal saumfare pasientenes sosiale medier på jakt etter skjulte beskjeder, men det må da gå an å stille noen kontrollspørsmål?

Er det på den måten en skal behandle denne pasientgruppen, mener du? 

Anonymkode: 49d75...9cb

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det på den måten en skal behandle denne pasientgruppen, mener du?

Nei, kontrollspørsmål bør stilles til alle pasienter som en del av en gjensidig forventningsavklaring, uavhengig av problemstilling eller diagnose.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Nei, kontrollspørsmål bør stilles til alle pasienter som en del av en gjensidig forventningsavklaring, uavhengig av problemstilling eller diagnose.

Hvilke kontrollspørsmål da?

Anonymkode: 4a8ba...568

AnonymBruker
Skrevet

Dette må virkelig plage deg enormt, ts. 

Anonymkode: 281cc...387

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Helsepersonell forholder seg ikke til Some. Meldingene er nok heller ikke myntet på dem, men på venner og bekjente. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, nachnoo said:

Helsepersonell forholder seg ikke til Some. Meldingene er nok heller ikke myntet på dem, men på venner og bekjente. 

Nei dette er åpne kontoer med masse følgere. 

psykedeliker
Skrevet

Meldingene er nok heller ikke myntet på dem, men på venner og bekjente.

Venner og bekjente kan være en del av problemet.

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Venner og bekjente kan være en del av problemet.

Vanligvis ikke i denne sammenheng. I denne sammenheng er de ofte et offer for syke som ikke henvender seg dit de skal henvende seg ved sykdom.

Hvis jeg får sterke brystsmerter med stråling opp i halsen og ut i venstre arm, ringer jeg ikke en venn for å fortelle det og overlater til denne hva den videre hjelp skal bli. Ei heller legger jeg det ut på Some.

Skrevet
nachnoo skrev (33 minutter siden):

I denne sammenheng er de ofte et offer for syke som ikke henvender seg dit de skal henvende seg ved sykdom.

Ofte, men ikke alltid. Helsevesenet svikter sin samfunnsoppgave dersom det ikke klarer å fange opp unntakstilfellene også. Jeg kjenner til et tilfelle med kvinne i begynnelsen av 20-årene som ble utsatt for grov psykisk mishandling av partneren. Dette var hennes venner klar over, men de foretok seg ingen verdens ting, og hennes reaksjoner ble i helsevesenet forstått som symptomer på en diagnose hun hadde uavhengig av mishandlingen, i steden for normale reaksjoner på det hun ble utsatt for. Til slutt hoppet hun fra en bro.

Skrevet
1 hour ago, nachnoo said:

Vanligvis ikke i denne sammenheng. I denne sammenheng er de ofte et offer for syke som ikke henvender seg dit de skal henvende seg ved sykdom.

Hvis jeg får sterke brystsmerter med stråling opp i halsen og ut i venstre arm, ringer jeg ikke en venn for å fortelle det og overlater til denne hva den videre hjelp skal bli. Ei heller legger jeg det ut på Some.

Dere, leger, legger opp til at man MÅ true eller gjøre ting for å få hjelp da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...