nachnoo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvor lenge er man i narkose da? Anonymkode: cf67e...e74 Noen minutter. Straks anestesien signaliserer at narkosen er ok, gis ECT. Deretter starter "oppstigningen" umiddelbart. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni nachnoo skrev (3 minutter siden): Noen minutter. Straks anestesien signaliserer at narkosen er ok, gis ECT. Deretter starter "oppstigningen" umiddelbart. Narkose er ganske facinerendes egentlig. At det bare går an å sovne sånn og ikke føle noen smerte eller noen ting, heller ikke drømme eller huske noe. Anonymkode: cf67e...e74 0 Siter
munchin Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni nachnoo skrev (10 minutter siden): Noen minutter. Straks anestesien signaliserer at narkosen er ok, gis ECT. Deretter starter "oppstigningen" umiddelbart. Hvor mange "støt" gis under hver behandling ECT? 0 Siter
nachnoo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni munchin skrev (Akkurat nå): Hvor mange "støt" gis under hver behandling ECT? Vanligvis kun et støt hvis det er vellykket. 0 Siter
munchin Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni nachnoo skrev (3 minutter siden): Vanligvis kun et støt hvis det er vellykket. Takk. Hvordan kan man lese utifra journalen at støtet var vellykket? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni nachnoo skrev (3 minutter siden): Vanligvis kun et støt hvis det er vellykket. Hvor sterk er strømmen? Ville man fått vondt hvis man ikke var i narkose? Anonymkode: cf67e...e74 0 Siter
nachnoo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville man fått vondt hvis man ikke var i narkose? Nei, ikke på kontaktpunktene, men uten curacit eller lignende ville en få svære sammentrekninger i muskler som ved et epilepsi grand-mal anfall. I gamle dager kunne det føre til benbrudd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni nachnoo skrev (18 minutter siden): Nei, ikke på kontaktpunktene, men uten curacit eller lignende ville en få svære sammentrekninger i muskler som ved et epilepsi grand-mal anfall. I gamle dager kunne det føre til benbrudd Du er så kunnskapsrik! Jeg blir helt fascinert😊 Anonymkode: 4bd24...365 0 Siter
nachnoo Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni munchin skrev (9 timer siden): Takk. Hvordan kan man lese ut fra journalen at støtet var vellykket? Det skal stå i journalnotatet som skal skrives for hver gang. Det tas et enkelt EEG hver gang, og i papirutskriften fra denne kan man vurdere om den enkelte behandling var vellykket. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni nachnoo skrev (11 timer siden): Nei, de ventilerer med maske og bag. Hva er bag? Anonymkode: 12512...11c 0 Siter
nachnoo Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er bag? Anonymkode: 12512...11c Laerdal silikonbag, voksen, komplett i kartong - LHL Førstehjelp 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Jeg fikk først Rapifen (hurtigvirkende opiod) også Propofol (sovemedisin). Man merker ingenting. Eneste var første gang, da var jeg støl i kjevemuskulaturen etterpå. En gang våknet jeg før virkningen av Curacit var gått ut - noe som var kjempeekkelt. Heldigvis gikk det fort over. Man får på ledninger som overvåker EKG og EEG. Deretter blir man lagt i narkose før man våkner lettere forvirret opp på postoperativen. For meg tok det sånn 30-45 min å komme i stand til å dra tilbake til DPS. Var ikke psykiater det hver gang, men en intensivsykepleier som administrerte støtet. I tillegg var det anestesilege og ditto sykepleier, samt sykepleier pleier fra DPS til stede. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni FjellOgDalar skrev (48 minutter siden): Jeg fikk først Rapifen (hurtigvirkende opiod) også Propofol (sovemedisin). Man merker ingenting. Eneste var første gang, da var jeg støl i kjevemuskulaturen etterpå. En gang våknet jeg før virkningen av Curacit var gått ut - noe som var kjempeekkelt. Heldigvis gikk det fort over. Man får på ledninger som overvåker EKG og EEG. Deretter blir man lagt i narkose før man våkner lettere forvirret opp på postoperativen. For meg tok det sånn 30-45 min å komme i stand til å dra tilbake til DPS. Var ikke psykiater det hver gang, men en intensivsykepleier som administrerte støtet. I tillegg var det anestesilege og ditto sykepleier, samt sykepleier pleier fra DPS til stede. Hvordan var formen din etter ECT? Var du som før i hodet også? Anonymkode: 12512...11c 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan var formen din etter ECT? Var du som før i hodet også? Anonymkode: 12512...11c Rett etterpå er man litt groggy. Ellers var jeg litt mer surrete med hukommelse underveis og rundt tre måneder etterpå. Ble bedre, men uke 100%. Likevel er det tusen ganger bedre enn en livstruende, nærmest kronisk depresjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan var formen din etter ECT? Var du som før i hodet også? Anonymkode: 12512...11c Ikke meg du spør, men jeg svarer likevel. Jeg hadde endel hodepine men ikke verre enn at paracet tok smertene. Jeg sov alltid et par timer etterpå. Hukommelsen ble svekket en god del dessverre. Men som annen person svarer her er det bedre det enn å leve med alvorlig depresjon. Anonymkode: 4bd24...365 0 Siter
Glitter Skrevet 25. juni Skrevet 25. juni Jeg fikk ikke vondt i hodet eller noe, men tisset på meg så fikk bleie på. Våknet veldig raskt. Var klar til å dra før jeg fikk lov til det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.