Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag fikk jeg Trevicta igjen, og det betyr på en måte 3 nye måneder med ufrihet. Jeg tar det frivillig altså, det er ikkje noe tvang inne i bildet. Men det er noe med å føle seg bundet og låst i 3 nye måneder, og mye i meg angrer på at jeg gjorde det. Jeg var ambivalent i forkant, men landet på at jeg ville ta det. Men nå angrer jeg altså. Med tabletter er jeg mer fri og kan liksom bestemme selv fra dag til dag, hvis det gir mening. Med Trevicta setter man seg liksom på et tog som kjører i 3 mnd uten stoppesteder. Det er ingen vei tilbake før om 3 mnd. Det gir en litt sånn panikkfølelse. Kanskje jeg vil tilbake til Xeplion i stedet siden det er mer overkommelig med 1 mnd enn 3. 

Ambivalens til medisiner er jo noe jeg har slitt veldig med i alle år. (Spør meg ikke hvorfor, for det vet jeg ikke så mye om). Så da det ble foreslått injeksjoner tenkte jeg at det ville bli bra å slippe å liksom i perioder ta daglige avgjørelser på om jeg skal ta medisiner eller ikke. Men jeg er jo fremdeles ambivalent! Bare at nå er det hver 3. måned (og i tiden før) jeg er det i stedet. 

Er det noen som forstår? Noen tanker eller råd? Trengte bare å lufte det litt, for det ligger en slags frustrasjon bak. Hvordan bli kvitt ambivalensen?

Endret av Vendi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen, bare at jeg tok abilify injeksjon i steden for så er hver måned. For meg ift ambivalens så hjelper det å tenke på hvor dårlig jeg blir uten medisiner og at jeg ikke vil dit igjen. Nå vet jeg ikke hvor dårlig du kan bli da, men det kan jo være ett tips?

Anonymkode: 1bbb8...084

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg kan kjenne meg igjen, bare at jeg tok abilify injeksjon i steden for så er hver måned. For meg ift ambivalens så hjelper det å tenke på hvor dårlig jeg blir uten medisiner og at jeg ikke vil dit igjen. Nå vet jeg ikke hvor dårlig du kan bli da, men det kan jo være ett tips?

Ja, det kan jo være et tips. Det er bare det at jeg har lett for å glemme hvor ille ting kan bli. Akkurat nå virker det som et ganske fjernt minne som liksom ikke angår meg. 

Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan jo være et tips. Det er bare det at jeg har lett for å glemme hvor ille ting kan bli. Akkurat nå virker det som et ganske fjernt minne som liksom ikke angår meg. 

Tror du ikke at nettopp medisinene kan være en stor faktor til at du ikke lenger har det så ille?

AnonymBruker
Skrevet

Men tenker du at det er reelt for deg å kunne klare deg uten medisiner?

Skrevet
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke at nettopp medisinene kan være en stor faktor til at du ikke lenger har det så ille?

Det er det jeg ikke helt vet. Tror egentlig ikke at medisiner spiller så stor rolle fra eller til. (Nå høres jeg sikkert veldig teit og umoden ut, men det er altså sånn jeg tenker nå).  

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men tenker du at det er reelt for deg å kunne klare deg uten medisiner?

Det er i alle fall et ønske jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (3 minutter siden):

Det er det jeg ikke helt vet. Tror egentlig ikke at medisiner spiller så stor rolle fra eller til. (Nå høres jeg sikkert veldig teit og umoden ut, men det er altså sånn jeg tenker nå).  

Det er i alle fall et ønske jeg har. 

Har du diskutert det med din behandler? For meg var det veldig nyttig i alle fall. Selv har jeg innsett at jeg har null sjanse til å klare meg uten medisiner, så det er jo litt rart med den ambivalensen hvor sterk den er at jeg fortsatt har slike tanker selv om jeg innerst inne vet det er tull.

Skrevet

Kjenner også en del på ambivalent. Prøvde å slutte, men fikk det fort verre så begynte igjen. Venter nå på innleggelse så jeg I hvert fall kan bytte medisin. Tror det blir bedre da. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har du diskutert det med din behandler? For meg var det veldig nyttig i alle fall. Selv har jeg innsett at jeg har null sjanse til å klare meg uten medisiner, så det er jo litt rart med den ambivalensen hvor sterk den er at jeg fortsatt har slike tanker selv om jeg innerst inne vet det er tull.

Ja, jeg har tatt det opp, og ambivalensen min er godt kjent. Og det var derfor depotløsning ble foreslått. Men ja, innerst inne der et sted vet jeg at trenger det, så jeg kommer nok ikke til å slutte. I alle fall skjønner jeg det akkurat her og nå. Men det kan jo endre seg igjen. Jeg bare syntes 3 mnd plutselig var så lenge av en eller annen grunn, og fikk litt panikkfølelse av det. Vet ikke hvorfor. Men da er jo Xeplion et alternativ som jeg kan ta en gang i måneden i stedet. 

Endret av Vendi
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Kjenner også en del på ambivalent. Prøvde å slutte, men fikk det fort verre så begynte igjen. Venter nå på innleggelse så jeg I hvert fall kan bytte medisin. Tror det blir bedre da. 

Ja, det kan hende det blir bedre når du får byttet medisin. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har tatt det opp, og ambivalensen min er godt kjent. Og det var derfor depotløsning ble foreslått. Men ja, innerst inne der et sted vet jeg at trenger det, så jeg kommer nok ikke til å slutte. Jeg bare syntes 3 mnd plutselig var så lenge av en eller annen grunn, og fikk litt panikkfølelse av det. Vet ikke hvorfor. Men da er jo Xeplion et alternativ som jeg kan ta en gang i måneden i stedet. 

Jeg skjønner. Har du bare tatt Trevicta ett par ganger? Kanskje det blir lettere til lengre du har brukt den?

Skrevet

Håper det. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner. Har du bare tatt Trevicta ett par ganger? Kanskje det blir lettere til lengre du har brukt den?

Ja, det kan godt hende det vil føles lettere hvis jeg bruker det en stund. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (18 minutter siden):

Krysser fingrene for det, for det er slitsomt med ambivalens.

AnonymBruker
Skrevet

‘’Med Trevicta setter man seg liksom på et tog som kjører i 3 mnd uten stoppesteder. Det er ingen vei tilbake før om 3 mnd’’ 

Du får litt panikk fordi du ikke kan lure deg selv?

Anonymkode: 4f12a...1ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...