Gå til innhold

Hvilket tema har du brukt mest tid på i terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge gikk du til denne behandleren?

Anonymkode: c0c56...11a

Ett par år.

Anonymkode: 42ec6...02c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og ikke på noe tidspunkt ila de 10 (?) årene du gikk der tok du noe ansvar for å skyve terapien i den retningen du mente var riktig. Fascinerende. 

Anonymkode: 012af...ad2

This 👆 

Anonymkode: f98e2...340

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og ikke på noe tidspunkt ila de 10 (?) årene du gikk der tok du noe ansvar for å skyve terapien i den retningen du mente var riktig.

Jeg prøvde helt i starten, uten at det førte noen vei. Da har jeg oppfylt medvirkningsplikten.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg prøvde helt i starten, uten at det førte noen vei. Da har jeg oppfylt medvirkningsplikten.

Nei man må kjempe for sine rettigheter helt til the bitter end. 

Anonymkode: d71ad...aa0

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Men hvorfor ikke bare slutte, når alle behandlere du har møtt tydeligvis er idioter? 

Anonymkode: f98e2...340

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Hva gjorde at du valgte å ikke slutte?

Anonymkode: 42ec6...02c

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjorde at du valgte å ikke slutte?

Det var flere grunner. Jeg hadde et håp om at situasjonen ville endre seg, og det gjorde den jo til slutt. Men det er dårlig ressursbruk at det skal ta så lang tid. Da er det ikke lengre irrasjonelt å begynne å lure på om helsepersonell er mer opptatt av å dekke over hverandres feil enn å sørge for at pasientene får den hjelpen de faktisk trenger.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutes ago, psykedeliker said:

Det var flere grunner. Jeg hadde et håp om at situasjonen ville endre seg, og det gjorde den jo til slutt. Men det er dårlig ressursbruk at det skal ta så lang tid. Da er det ikke lengre irrasjonelt å begynne å lure på om helsepersonell er mer opptatt av å dekke over hverandres feil enn å sørge for at pasientene får den hjelpen de faktisk trenger.

Så basert på din egen erfaring alene, så begynner du å lure på om alle helsepersonell opptrer på denne måten? Og du er klar over at helsepersonell også omfatter helsefagarbeidere, sykepleiere, ergoterapeuter og kirurger og ikke bare psykologer og psykiater? Med din innstilling til grunn er det altså grunn til å tro at hele helsevesenet er gjennomkorrupt og ikke setter pasientens beste særlig høyt, til tross for at vi objektivt sett har et av de beste og mest effektive helsevesenene i verden? 

Og, det nytter ikke å si at du forsøkte å påvirke behandlingen i begynnelsen. Det betyr at du etter det, trolig i mange år, var passiv mottaker av noe du var sterkt imot og da har du fremdeles en plikt til å forsøke å påvirke - så sant du faktisk ville ha hjelp. Ingen er tankelesere, heller ikke psykologer. 

Anonymkode: 012af...ad2

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så basert på din egen erfaring alene, så begynner du å lure på om alle helsepersonell opptrer på denne måten?

Det er en rasjonell konklusjon basert på min egen erfaring alene, ja. Men min erfaring er ikke nødvendigvis representativ.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med din innstilling til grunn er det altså grunn til å tro at hele helsevesenet er gjennomkorrupt og ikke setter pasientens beste særlig høyt, til tross for at vi objektivt sett har et av de beste og mest effektive helsevesenene i verden?

Jeg har ikke tilkjennegitt noen innstilling, jeg har lagt frem en rasjonell konklusjon basert på noen helt spesifikke premisser.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og, det nytter ikke å si at du forsøkte å påvirke behandlingen i begynnelsen. Det betyr at du etter det, trolig i mange år, var passiv mottaker av noe du var sterkt imot og da har du fremdeles en plikt til å forsøke å påvirke - så sant du faktisk ville ha hjelp. Ingen er tankelesere, heller ikke psykologer.

Nei, medvirkningsplikten har sine begrensninger, dessuten har behandlere generell informasjons- og veiledningsplikt. Et minimum må være at behandlere informerer pasienten om hvilken metodikk de bruker og hvordan den er ment å fungere. Å sette i gang med innsiktsterapi gir ingen mening uten at det først er drøftet hva man skal få innsikt i, hvorfor og hvordan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...