Gå til innhold

Velge å være syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fins det psykiske problemer der man velger å ha psykiske problemer eller diagnoser? Mener jo ikke sånn at man egentlig ønsker å ha de problemene, men mer at man har et valg. At det er et valg og ikke handler om noe galt i hjernen f eks. 

Anonymkode: 842b3...550

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fins det psykiske problemer der man velger å ha psykiske problemer eller diagnoser? Mener jo ikke sånn at man egentlig ønsker å ha de problemene, men mer at man har et valg. At det er et valg og ikke handler om noe galt i hjernen f eks. 

Tror ikke det!

Anonymkode: 755ed...07b

Skrevet

Hvem vil velge å være psykisk syk? 

Men du har jo manhsushen syndrome da. Men da ønsker de vel ikke å bli syk, men de ønsker oppmerksomheten de får av å være syk. 

Skrevet

Det går vel an å fake ulike diagnoser for å oppnå sekundærgevinst, men det er kanskje først og fremst i fengsler og sånt at det er aktuelt?

Ellers så tenker jeg det finnes flere årsaker til psykiske vansker utenom «velge det selv» og «noe galt i hjernen».

psykedeliker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Hvem vil velge å være psykisk syk?

De samme som velger å handle mot bedre vitende, for da blir resultatet deretter.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

De samme som velger å handle mot bedre vitende, for da blir resultatet deretter.

Skjønte som vanlig ikke hva du mener. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg valgte schizofreni pga trygden, damene og frynsegodene. 

Anonymkode: 2e9aa...d3f

psykedeliker
Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Skjønte som vanlig ikke hva du mener. 

Eksempel: Da jeg studerte valgte mange av mine medstudenter å legge mye mer arbeid i oppgavene sine enn det som var nødvendig for å bestå kurs og eksamener. (På dette studiestedet er det kun bestått/ikke bestått vurdering.) Noen laget så mye ekstra arbeid for seg selv at de ble syke av det, selv om de hadde fått helt klare beskjeder om hva som var nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Sokk said:

Det går vel an å fake ulike diagnoser for å oppnå sekundærgevinst, men det er kanskje først og fremst i fengsler og sånt at det er aktuelt?

Ellers så tenker jeg det finnes flere årsaker til psykiske vansker utenom «velge det selv» og «noe galt i hjernen».

Gevinsten kan jo også være sykemelding, trygd eller innleggelser. Sikkert mer også. 

Hva slags årsaker til psykiske vansker? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gevinsten kan jo også være sykemelding, trygd eller innleggelser. Sikkert mer også. 

Hva slags årsaker til psykiske vansker? 

Ja, jeg bare mistenker at det er så lite attraktivt å aktivt fake en psykisk lidelse at det med sykmelding og trygd ikke er stor nok gevinst. Det med innleggelser og omsorg høres mer ut som Munchausen, som allerede er nevnt av Glitter.

Årsaker? Traumer, andre hendelser og situasjoner, økonomi, bosted, kosthold, rus, personlighet, generell sårbarhet, og gjerne en god miks av alt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...