Gå til innhold

Kan man stå på kun AD som bipolar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er usikkerhet knyttet til om jeg har bp2 eller "bare"depresjon. Kan jeg sluttet på Litium +AP og kun ta AD?

Anonymkode: ec2f3...3d3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen.

Anonymkode: f9ba0...344

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto på Zoloft, og gikk rett i en ganske alvorlig hypomani…

Anonymkode: 9cfef...a66

Skrevet

Generelt: Personer med BP2 utvikler ikke mani - kun hypomani.

Ja, det er mulig å bruke kun AD ved BP2. Men jeg anbefaler alle å ha noe AP hjemme slik at en raskt kan innta en skikkelig dose dersom det skulle slå om til hypomani.

Dette er generelt. Hva som er klokt for deg, må du drøfte med din psykiater.

Skrevet

Jeg kan i hvert fall ikke det. Da blir jeg hypoman i større eller mindre grad. 

Skrevet
Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg kan i hvert fall ikke det. Da blir jeg hypoman i større eller mindre grad. 

Nettopp. Det må alltid gjøres individuelle vurderinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen med bipolar 1 som stadig slutter på AP. Etter kort tid blir dem innlagt grunnet psykose.

Anonymkode: 72983...94d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet om noen med bipolar 1 som stadig slutter på AP. Etter kort tid blir dem innlagt grunnet psykose.

En sikker måte å ødelegge livet sitt på. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja det tragiske er at dem ikke forstår det selv. 

Skrevet

Har stått på kun AD i litt over ett år. Nå har jeg sluttet på det også. Vet ikke om det er to eller tre måneder siden. Diagnosen er bp2 men vet ikke om den er riktig. Hvordan det går, vet jeg ikke helt. Kjenner meg deprimert men gjør det jeg skal. Vet ikke om jeg ikke hadde følt meg deprimert på AD også. Det hadde noe og t.o.m. god effekt i perioder, i alle fall i oppstarten. Der kan jeg kanskje ha vært hypoman, men kjentes inså fall bare bra.

Men i det senere har jeg akseptert at det går opp og ned her i livet naturlig og villet føle meg ren fra medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (46 minutter siden):

Har stått på kun AD i litt over ett år. Nå har jeg sluttet på det også. Vet ikke om det er to eller tre måneder siden. Diagnosen er bp2 men vet ikke om den er riktig. Hvordan det går, vet jeg ikke helt. Kjenner meg deprimert men gjør det jeg skal. Vet ikke om jeg ikke hadde følt meg deprimert på AD også. Det hadde noe og t.o.m. god effekt i perioder, i alle fall i oppstarten. Der kan jeg kanskje ha vært hypoman, men kjentes inså fall bare bra.

Men i det senere har jeg akseptert at det går opp og ned her i livet naturlig og villet føle meg ren fra medisiner. 

Går du til DPS?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Synes du at folk som til stadighet autoseponerer medisinene sine bør tvangsmedisineres? 

Anonymkode: 9b3ae...448

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er usikkerhet knyttet til om jeg har bp2 eller "bare"depresjon. Kan jeg sluttet på Litium +AP og kun ta AD?

Jeg ville diskutert dette med legen din. Mange AD har færre og mindre alvorlige bivirkninger enn litium + AP. Så hvis du faktisk ikke har behov for litium + AP, så er det jo fint å kunne bytte, hvis AD fungerer like bra. Men dette må du diskutere med legen din som både har fagkunnskap og historikken din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går du til DPS?

Ja. Litt sånn med ujevne mellomrom, men ja. De foreslår jo alt mulig fra lithium til diverse AP (litt rart, når jeg hverken blir manisk eller psykotisk!), men jeg har enn så lenge fått lov til å prate en gang i blant der, selv om jeg ikke ønsker å proppe meg full med alskens medisiner. Jeg er forsåvidt oppegående og i jobb, så jeg er ikke allverdens av belastning for systemet, sett bort fra at jeg får en time eller to hos behandler I måneden. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...