Gå til innhold

Er det uvanlig at AD ikke gir effekt på depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det forskjell på om den ikke virker på bipolar vs unipolar depresjon? Jeg har prøvd flere ulike AD uten effekt. Det er usikkerhet knyttet til om jeg har bp2 eller "vanlig" depresjon.  @nachnoo?

Anonymkode: 338ff...19b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det forskjell på om den ikke virker på bipolar vs unipolar depresjon? Jeg har prøvd flere ulike AD uten effekt. Det er usikkerhet knyttet til om jeg har bp2 eller "vanlig" depresjon.  @nachnoo?

Legger til at jeg endte opp med Litium+AD.

Skrevet

Ja, AD har langt dårligere effekt på bipolare depresjoner. Derfor bør medisiner for bipolaritet forsøkes - som f.eks. Lamictal.

Skrevet
nachnoo skrev (51 minutter siden):

Ja, AD har langt dårligere effekt på bipolare depresjoner. Derfor bør medisiner for bipolaritet forsøkes - som f.eks. Lamictal.

Det var interessant. Det forklarer hvorfor jeg har hatt lite hjelp av antidepressiva. Her er det SS og AP som gjelder 

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Dette ble jeg først klar over etter tjue år med bipolar diagnose. Sitat ny spesialist: "Neste gang bør du rett inn til ketamin- eller elektrosjokkbehandling. De forsøkene på å medisinere deg ut av depresjon, ser ut til å være like vellykket som å kaste stein på en tanks."

Skrevet
adhoc skrev (7 minutter siden):

Dette ble jeg først klar over etter tjue år med bipolar diagnose. Sitat ny spesialist: "Neste gang bør du rett inn til ketamin- eller elektrosjokkbehandling. De forsøkene på å medisinere deg ut av depresjon, ser ut til å være like vellykket som å kaste stein på en tanks."

En ting er medisinering med AD, men er ikke både Lamictal, litium, quetiapin og Latuda (godkjent indikasjon i USA) ment å skulle fungere mot akutt bipolar depresjon (selv om Lamictal er litt treig pga opptrapping)?

Skrevet
Sokk skrev (6 minutter siden):

En ting er medisinering med AD, men er ikke både Lamictal, litium, quetiapin og Latuda (godkjent indikasjon i USA) ment å skulle fungere mot akutt bipolar depresjon (selv om Lamictal er litt treig pga opptrapping)?

Min erfaring er at både Lamictal og Litium virker stabiliserende mot svingninger i begge retninger, men at de ikke har effekt på de dype depresjonene jeg så godt som uten unntak krasjlander i etter en (hypo)mani. Min nye behandler sikter seg faktisk heller inn på å begrense oppturene, nettopp fordi depresjonen som følger, er så godt som behandlingsresistent Så nå står jeg også fast på en liten dose risperidon som jeg skal justere opp om det begynner å gå for fort og euforisk i svingene. Under depresjoner hjelper den også med å stabilisere søvnen og dempe uroen (brukte Zyprexa for dette tidligere), men får meg ikke opp av grøfta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...