Gå til innhold

Google somatiske sykdommer og prøvesvar.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gir meg helseangst. Nå har jeg påvist grenseverdier på nedre del av gråsonen av b12 mangel som kan være alvorlig. Blant annet kan det føre til nevrologiske problemer og er de pernisiøs anemi må je igjennom gastroskopi som er en stor skrekk for meg. Videre står det at om man behandler folatmangel men ikke b12 mangel så kan det være farlig. Jeg tar folsyre hver dag grunnet metex behandling. Så jeg er engstelig. Det stod i kommentaren til first at jeg burde ta MMA blodprøve også for å vurdere b12! Mangel. Menndette overså fl. så jeg ringte og hørte omnieg kunne få det. Jeg vilnikke virke masete.

Anonymkode: 77953...f79

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å google symptomer. Vi har alle kreft om vi bare leter lenge nok.

Gå til legen og få kvalifisert helsehjelp der du har behov for det.

Anonymkode: 21c34...c17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 13.17):

Slutt å google symptomer. Vi har alle kreft om vi bare leter lenge nok.

Gå til legen og få kvalifisert helsehjelp der du har behov for det.

Anonymkode: 21c34...c17

Det er dessverre ofte skremmende hvordan leger ikke klarer se helhet og sammenhenger og når det gjelder vitamin mangler eller balanser eller mer diffuse symptomer må man dessverre være sin egen lege 

Anonymkode: ccc8c...9df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 12.54):

Dette gir meg helseangst. Nå har jeg påvist grenseverdier på nedre del av gråsonen av b12 mangel som kan være alvorlig. Blant annet kan det føre til nevrologiske problemer og er de pernisiøs anemi må je igjennom gastroskopi som er en stor skrekk for meg. Videre står det at om man behandler folatmangel men ikke b12 mangel så kan det være farlig. Jeg tar folsyre hver dag grunnet metex behandling. Så jeg er engstelig. Det stod i kommentaren til first at jeg burde ta MMA blodprøve også for å vurdere b12! Mangel. Menndette overså fl. så jeg ringte og hørte omnieg kunne få det. Jeg vilnikke virke masete.

Min fastlege mente at den pragmatiske løsningen i en slik situasjon, er å ta B12 tilskudd i 3 måneder, og at Furst sitt forslag om ekstra blodprøve var litt overkill. Jeg tok Behepan og verdien steg kjapt. Hva foreslo din fastlege?

Anonymkode: 9e5f9...70a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min fastlege mente at den pragmatiske løsningen i en slik situasjon, er å ta B12 tilskudd i 3 måneder, og at Furst sitt forslag om ekstra blodprøve var litt overkill. Jeg tok Behepan og verdien steg kjapt. Hva foreslo din fastlege?

Bare å ta ny prøve om 2-3 måneder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 16.36):

Kan jeg spørre hva din aktiv b12 lå på, før du fikk behepan?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...