Gå til innhold

Hormonelle endringer og stemningsstabiliserende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen opplevd at medisiner har mistet effekt pga hormonelle endringer? Nettopp oppdaget at østrogennivået mitt er helt på bunnen (blodprøve). Lurer på om det kan være årsaken til at lamictal så ut til å miste effekt etter mange år, for litt over ett år siden. Noen som har opplevd lignende? Og i tilfelle har erfaring med om det hjalp med østrogentilskudd? 

Anonymkode: a8563...5e0

Skrevet

Lamictal har en interaksjon med etinyløstradiol, det modifiserte østrogenet som finnes i en del p-piller. Da er det sånn at serumkonsentrasjonen av Lamictal blir redusert av østrogenet, og man må ha høyere dose Lamictal for å oppnå samme serumkonsentrasjon - og effekt. Det er litt uklart for meg om naturlig østrogen har samme effekt, men et kjapt googlesøk tyder i hvert fall på at hormontilskudd med østradiol også reduserer serumkonsentrasjonen av Lamictal.

Nå vet ikke jeg om du har målt serumkonsentrasjon i denne perioden, men om noe, så skulle man egentlig tro at mindre østrogen gir mer Lamictal, og ikke at Lamictal «mister effekten».

Kanskje det du opplever ikke har noe med Lamictal å gjøre? Kanskje det er overgangsalderen i seg selv som skaper problemer?

Jeg har ikke noen erfaring med dette selv, så de siste spørsmålene dine kan jeg ikke kommentere på. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare :) ja, det kan nok absolutt være overgangsalderen, om det er tilfelle (venter på videre avklaring) 

Anonymkode: a8563...5e0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...