Gå til innhold

Vrangforestillinger som forsvarsmekanisme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at vrangforestillinger ofte oppstår som en slags forsvarsmekanisme for å f. Eks slippe å kjenne på ensomhet, skyld, skam eller ansvar? 

Anonymkode: 4baa0...b3a

Skrevet

Tror ikke det. Mener på at en av brukerne her har sagt at det er ikke slik det henger sammen. Men ikke vet jeg. Tror ikke det var tilfellet mitt. Jeg hadde nok genetisk disposisjon også vippet jeg over i psykose pga rus og tilslutt ble jeg psykotisk selv om jeg var nykter. Da fikk jeg shizoaffektiv lidelse. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det. Mener på at en av brukerne her har sagt at det er ikke slik det henger sammen. Men ikke vet jeg. Tror ikke det var tilfellet mitt. Jeg hadde nok genetisk disposisjon også vippet jeg over i psykose pga rus og tilslutt ble jeg psykotisk selv om jeg var nykter. Da fikk jeg shizoaffektiv lidelse. 

Så man kan si at du har 'selvpåført psykoselidelse' da?

Anonymkode: 74c8b...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så man kan si at du har 'selvpåført psykoselidelse' da?

Vil ikke gå så langt som å si selvpåført, det var jo ikke noe jeg ønsket. Men det hjalp ikke på i hvert fall. 

Skrevet

Jeg fikk vrangforestillinger som følge av ekstremt lite søvn over flere mnd

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (12 minutter siden):

Vil ikke gå så langt som å si selvpåført, det var jo ikke noe jeg ønsket. Men det hjalp ikke på i hvert fall. 

Nå tar man et aktivt valg om å ruse seg da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du overvektig? Er ikke det like selvpåført? Hvis du får hjerteinfarkt når du blir eldre pga dårlig kosthold og lite trening, er det selvpåført? Hvis du får kreft, som er linket til en rekke livsstilsfaktorer, er kreften din selvpåført? Fikk du MS fordi du fikk kyssesyken fordi du delte flaske med noen på ungdomsskolen? Var det selvpåført da? Hva med alvorlige komplikasjoner under graviditet? Det er jo i høyeste grad en selvpåført (med litt bistand) tilstand.

Og hvis ja, hva så? Det meste har et element av «selvpåført». Det betyr ikke at vi skal påføre folk skyldfølelse for å ha blitt syke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja. På en måte, men på den annen side så utviklet min historikk seg på en måte hvor jeg bare ikke var i stand til å velge rus/ikke rus. Vil ikke forklare det nærmere. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er det slik at vrangforestillinger ofte oppstår som en slags forsvarsmekanisme for å f. Eks slippe å kjenne på ensomhet, skyld, skam eller ansvar? 

Høres ut som piss fra en psykoanalytiker. Nesten like bra som at en må finne barnet i seg selv. 

Vrangforestillinger er sykdom, som diabetes. Poenget er å behandle det, ikke forstå det psykologisk.

Endret av ISW
stjernestøv
Skrevet

det var ei synsk ei som sa til meg da jeg var psykotisk "nå er du akkurat som da du var liten, lever i din egen fantasiverden". spurte min mor om dette og ja, jeg snakket med folk som ikke var der osv. mulig det var en forsvarsmekanisme. er psykose en fantasiverden? uansett har jeg aldri gjort det med vilje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 21.37):

Det tror jeg ikke noe på. Det i så fall ekstremt sjelden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...