AnonymBruker Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Er det slik at vrangforestillinger ofte oppstår som en slags forsvarsmekanisme for å f. Eks slippe å kjenne på ensomhet, skyld, skam eller ansvar? Anonymkode: 4baa0...b3a 0 Siter
Glitter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Tror ikke det. Mener på at en av brukerne her har sagt at det er ikke slik det henger sammen. Men ikke vet jeg. Tror ikke det var tilfellet mitt. Jeg hadde nok genetisk disposisjon også vippet jeg over i psykose pga rus og tilslutt ble jeg psykotisk selv om jeg var nykter. Da fikk jeg shizoaffektiv lidelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Glitter skrev (3 minutter siden): Tror ikke det. Mener på at en av brukerne her har sagt at det er ikke slik det henger sammen. Men ikke vet jeg. Tror ikke det var tilfellet mitt. Jeg hadde nok genetisk disposisjon også vippet jeg over i psykose pga rus og tilslutt ble jeg psykotisk selv om jeg var nykter. Da fikk jeg shizoaffektiv lidelse. Så man kan si at du har 'selvpåført psykoselidelse' da? Anonymkode: 74c8b...8f0 1 Siter
Glitter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så man kan si at du har 'selvpåført psykoselidelse' da? Anonymkode: 74c8b...8f0 Vil ikke gå så langt som å si selvpåført, det var jo ikke noe jeg ønsket. Men det hjalp ikke på i hvert fall. 1 Siter
Marye Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Jeg fikk vrangforestillinger som følge av ekstremt lite søvn over flere mnd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Glitter skrev (12 minutter siden): Vil ikke gå så langt som å si selvpåført, det var jo ikke noe jeg ønsket. Men det hjalp ikke på i hvert fall. Nå tar man et aktivt valg om å ruse seg da. Anonymkode: 74c8b...8f0 0 Siter
Sokk Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå tar man et aktivt valg om å ruse seg da. Anonymkode: 74c8b...8f0 Er du overvektig? Er ikke det like selvpåført? Hvis du får hjerteinfarkt når du blir eldre pga dårlig kosthold og lite trening, er det selvpåført? Hvis du får kreft, som er linket til en rekke livsstilsfaktorer, er kreften din selvpåført? Fikk du MS fordi du fikk kyssesyken fordi du delte flaske med noen på ungdomsskolen? Var det selvpåført da? Hva med alvorlige komplikasjoner under graviditet? Det er jo i høyeste grad en selvpåført (med litt bistand) tilstand. Og hvis ja, hva så? Det meste har et element av «selvpåført». Det betyr ikke at vi skal påføre folk skyldfølelse for å ha blitt syke. 6 Siter
Glitter Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå tar man et aktivt valg om å ruse seg da. Anonymkode: 74c8b...8f0 Tja. På en måte, men på den annen side så utviklet min historikk seg på en måte hvor jeg bare ikke var i stand til å velge rus/ikke rus. Vil ikke forklare det nærmere. 0 Siter
ISW Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det slik at vrangforestillinger ofte oppstår som en slags forsvarsmekanisme for å f. Eks slippe å kjenne på ensomhet, skyld, skam eller ansvar? Anonymkode: 4baa0...b3a Høres ut som piss fra en psykoanalytiker. Nesten like bra som at en må finne barnet i seg selv. Vrangforestillinger er sykdom, som diabetes. Poenget er å behandle det, ikke forstå det psykologisk. Endret 29. juni av ISW 2 Siter
stjernestøv Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni det var ei synsk ei som sa til meg da jeg var psykotisk "nå er du akkurat som da du var liten, lever i din egen fantasiverden". spurte min mor om dette og ja, jeg snakket med folk som ikke var der osv. mulig det var en forsvarsmekanisme. er psykose en fantasiverden? uansett har jeg aldri gjort det med vilje. 0 Siter
nachnoo Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 21.37): Er det slik at vrangforestillinger ofte oppstår som en slags forsvarsmekanisme for å f. Eks slippe å kjenne på ensomhet, skyld, skam eller ansvar? Anonymkode: 4baa0...b3a Det tror jeg ikke noe på. Det i så fall ekstremt sjelden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.