AnonymBruker Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Jeg kom aldri på å diskutere det med min behandler da jeg gikk dit. Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kom aldri på å diskutere det med min behandler da jeg gikk dit. Anonymkode: 6aa30...fe0 Er det medfødt lurer jeg også på? Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
nachnoo Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det medfødt lurer jeg også på? Anonymkode: 6aa30...fe0 Det er nok i hovedsak det - gener. Og genene har du fått av dine foreldre som kanskje har trekk av det samme og dermed også forsterket den genetiske disposisjonen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni nachnoo skrev (11 minutter siden): Det er nok i hovedsak det - gener. Og genene har du fått av dine foreldre som kanskje har trekk av det samme og dermed også forsterket den genetiske disposisjonen. Takk. Kan man bli frisk fra unnvikende pf? Eller man er vel ikke syk av det? Men plaget? Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
Stormwind Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni (endret) AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 14.45): Er det medfødt lurer jeg også på? Anonymkode: 6aa30...fe0 Barn som er blitt avvist av en forelder kan utvikle denne lidelsen. Endret 30. juni av Stormwind 0 Siter
Stormwind Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 15.28): Takk. Kan man bli frisk fra unnvikende pf? Eller man er vel ikke syk av det? Men plaget? Anonymkode: 6aa30...fe0 Lidelsen kan avta etter hvert som man blir eldre. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Slik oppsummerer ChatGPT: Forskning viser at unnvikende personlighetsforstyrrelse (UPF) utvikles gjennom et samspill mellom biologiske sårbarheter og miljømessige erfaringer, særlig i barndommen. 🔬 Biologiske faktorer Arvelighet: Tvillingstudier antyder at omtrent 35–45 % av risikoen for UPF skyldes genetiske faktorer. Det som arves er ikke diagnosen, men personlighetstrekk som sosial hemning, nevrotisisme (tendens til negative følelser), og angstfølsomhet. Temperament: Barn som er medfødte mer forsiktige, sensitive og tilbaketrukne, er mer sårbare. Slike trekk kan gjøre sosiale situasjoner vanskeligere å mestre, spesielt hvis omgivelsene ikke støtter dem. 🧠 Psykologiske og miljømessige faktorer Tidlige relasjoner: Mange med UPF har hatt foreldre som var kritiske, avvisende, overbeskyttende eller følelsesmessig utilgjengelige. Dette kan hindre utviklingen av et trygt selvbilde og føre til dyp usikkerhet i sosiale situasjoner. Tilknytning: Utrygg tilknytning, spesielt engstelig eller ambivalent stil, er vanlig. Barnet lærer at andre er uforutsigbare eller dømmende, og trekker seg derfor unna. Skam og avvisning: Mange har opplevd mobbing, sosial utstøting eller gjentatt kritikk, noe som forsterker følelsen av å være feil, utilstrekkelig eller uønsket. Dette bidrar til at man unngår sosiale situasjoner for å beskytte seg. 🔄 Utviklingsforløp Over tid kan disse faktorene skape et mønster: Personen forventer avvisning, blir hyperårvåken for kritikk, og unngår relasjoner for å unngå smerte. Dette fører til isolasjonsatferd, som igjen hindrer muligheten til å korrigere negative selvbilder – en ond sirkel. 📚 Oppsummert Unnvikende personlighetsforstyrrelse oppstår ikke fra én enkelt årsak, men fra et komplekst samspill mellom genetisk sårbarhet og negative erfaringer, særlig i nære relasjoner. Forståelsen av dette er viktig, fordi det viser at det ikke handler om "svakhet", men om tilpasning til vanskelige omstendigheter. Heldigvis er mønstrene endringsbare med riktig støtte. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Takk for svar. Jeg hadde en trygg barndom, men jeg tenker at foreldrene mine på et vis var emosjonelt utilgjengelige. Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
nachnoo Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 15.28): Takk. Kan man bli frisk fra unnvikende pf? Eller man er vel ikke syk av det? Men plaget? Anonymkode: 6aa30...fe0 Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen. Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni nachnoo skrev (2 minutter siden): Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen. Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag. Hos meg ble diagnosen satt under en moderat depresjon. Men personlighetstrekkene har alltid vært der så lenge jeg kan huske. Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni nachnoo skrev (3 minutter siden): Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen. Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag. Jeg har blitt 90 % frisk i voksen alder. Anonymkode: 05b30...0d3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni nachnoo skrev (10 minutter siden): Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen. Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag. Jeg antar at du sikter til dykkeren. Anonymkode: ec3a3...b0b 0 Siter
nachnoo Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg antar at du sikter til dykkeren. Anonymkode: ec3a3...b0b Korrekt 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni nachnoo skrev (3 timer siden): Korrekt Dykkeren?🤔 Anonymkode: 6aa30...fe0 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.