Gå til innhold

Jeg har unnvikende pf. Hva er grunnen til det egentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom aldri på å diskutere det med min behandler da jeg gikk dit.

Anonymkode: 6aa30...fe0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kom aldri på å diskutere det med min behandler da jeg gikk dit.

Er det medfødt lurer jeg også på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er nok i hovedsak det - gener. Og genene har du fått av dine foreldre som kanskje har trekk av det samme og dermed også forsterket den genetiske disposisjonen.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Det er nok i hovedsak det - gener. Og genene har du fått av dine foreldre som kanskje har trekk av det samme og dermed også forsterket den genetiske disposisjonen.

Takk. Kan man bli frisk fra unnvikende pf? Eller man er vel ikke syk av det? Men plaget?

Stormwind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 14.45):

Barn som er blitt avvist av en forelder kan utvikle denne lidelsen. 

Endret av Stormwind
Stormwind
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 15.28):

Takk. Kan man bli frisk fra unnvikende pf? Eller man er vel ikke syk av det? Men plaget?

Lidelsen kan avta etter hvert som man blir eldre. 

Drømmeautomat
Skrevet

Slik oppsummerer ChatGPT:

Forskning viser at unnvikende personlighetsforstyrrelse (UPF) utvikles gjennom et samspill mellom biologiske sårbarheter og miljømessige erfaringer, særlig i barndommen.

🔬 Biologiske faktorer

• Arvelighet: Tvillingstudier antyder at omtrent 35–45 % av risikoen for UPF skyldes genetiske faktorer. Det som arves er ikke diagnosen, men personlighetstrekk som sosial hemning, nevrotisisme (tendens til negative følelser), og angstfølsomhet.

• Temperament: Barn som er medfødte mer forsiktige, sensitive og tilbaketrukne, er mer sårbare. Slike trekk kan gjøre sosiale situasjoner vanskeligere å mestre, spesielt hvis omgivelsene ikke støtter dem.

🧠 Psykologiske og miljømessige faktorer

• Tidlige relasjoner: Mange med UPF har hatt foreldre som var kritiske, avvisende, overbeskyttende eller følelsesmessig utilgjengelige. Dette kan hindre utviklingen av et trygt selvbilde og føre til dyp usikkerhet i sosiale situasjoner.

• Tilknytning: Utrygg tilknytning, spesielt engstelig eller ambivalent stil, er vanlig. Barnet lærer at andre er uforutsigbare eller dømmende, og trekker seg derfor unna.

• Skam og avvisning: Mange har opplevd mobbing, sosial utstøting eller gjentatt kritikk, noe som forsterker følelsen av å være feil, utilstrekkelig eller uønsket. Dette bidrar til at man unngår sosiale situasjoner for å beskytte seg.

🔄 Utviklingsforløp

Over tid kan disse faktorene skape et mønster:

• Personen forventer avvisning, blir hyperårvåken for kritikk, og unngår relasjoner for å unngå smerte.

• Dette fører til isolasjonsatferd, som igjen hindrer muligheten til å korrigere negative selvbilder – en ond sirkel.

📚 Oppsummert

Unnvikende personlighetsforstyrrelse oppstår ikke fra én enkelt årsak, men fra et komplekst samspill mellom genetisk sårbarhet og negative erfaringer, særlig i nære relasjoner. Forståelsen av dette er viktig, fordi det viser at det ikke handler om "svakhet", men om tilpasning til vanskelige omstendigheter. Heldigvis er mønstrene endringsbare med riktig støtte.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg hadde en trygg barndom, men jeg tenker at foreldrene mine på et vis var emosjonelt utilgjengelige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 15.28):

Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen.

Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan man. Det krever noe arbeid hos en kompetent behandler samt et hardt arbeid i RL med å utfordre seg selv og gå utenfor komfortsonen.

Det skal finnes en beskrivelse her inne av en kvinne som var så lei av seg selv og sin personlighet, og som bestemte seg for å bekjempe dette før sin 40årsdag.

Hos meg ble diagnosen satt under en moderat depresjon. Men personlighetstrekkene har alltid vært der så lenge jeg kan huske.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Jeg har blitt 90 % frisk i voksen alder. 

Anonymkode: 05b30...0d3

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Jeg antar at du sikter til dykkeren. 

Anonymkode: ec3a3...b0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar at du sikter til dykkeren. 

Anonymkode: ec3a3...b0b

Korrekt

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Korrekt

Dykkeren?🤔

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...