Gå til innhold

Er kognitiv terapi "fremtiden"? Er det noen som har positiv erfaring i form av vekst og utvikling med psykodynamisk psykoterapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar.

Anonymkode: deeef...667

Skrevet

Grovt sagt:

Psykodynamisk terapi var fortiden.

Kognitiv terapi er nåtiden

Metakognitiv terapi er framtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med psykodynamisk korttidsterapi. Jeg håper for "guds skyld" at det ikke forsvinner helt til fordel for øvelsesterapiene, for de av oss som ikke har nyttiggjør oss av sistnevnte. 

Anonymkode: 5a1a6...c1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har veldig god erfaring med psykodynamisk korttidsterapi. Jeg håper for "guds skyld" at det ikke forsvinner helt til fordel for øvelsesterapiene, for de av oss som ikke har nyttiggjør oss av sistnevnte. 

Øvelsesterapi? Hva menes/betyr det?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Grovt sagt:

Akkurat. Den terapeuten som driver psykodynamisk psykoterapi er "alltid" fullbooket. Etterspørselen er der om ikke annet. 

Skrevet

Jeg har vært svært fornøyd med psykodynamisk psykoterapi. Har prøvd både gruppe- og individualterapi. Føler at jeg er blitt tryggere og fått en del perspektiver som jeg føler har vært nyttige. Er takknemlig for det. Det jeg har opplevd av kognitiv+metakognitiv terapi på DPS synes jeg har vært overfladisk og nesten «kunstig». De fleste spørsmål jeg fikk av terapeuten var av typen: «På en skala fra 1 til 10 hvor sannsynlig synes du er at (eksempel) kommer til å skje/medfører riktighet. Den form for kvantifisering har ikke gitt meg stort. Hva skal vi med et tall som «7», «3» eller «2»? Etter min formening er dette en kunstig måte å kommunisere på og det har ikke trigget ny innsikt eller ført meg i retning av utvikling og erkjennelse. Vel, bare min mening og erfaring….og vi er jo alle svært forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet
bibben skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært svært fornøyd med psykodynamisk psykoterapi. Har prøvd både gruppe- og individualterapi. Føler at jeg er blitt tryggere og fått en del perspektiver som jeg føler har vært nyttige. Er takknemlig for det. Det jeg har opplevd av kognitiv+metakognitiv terapi på DPS synes jeg har vært overfladisk og nesten «kunstig». De fleste spørsmål jeg fikk av terapeuten var av typen: «På en skala fra 1 til 10 hvor sannsynlig synes du er at (eksempel) kommer til å skje/medfører riktighet. Den form for kvantifisering har ikke gitt meg stort. Hva skal vi med et tall som «7», «3» eller «2»? Etter min formening er dette en kunstig måte å kommunisere på og det har ikke trigget ny innsikt eller ført meg i retning av utvikling og erkjennelse. Vel, bare min mening og erfaring….og vi er jo alle svært forskjellige.

Jeg har også fått kognitiv terapi. Den går ikke i dybden slik jeg oppfattet den. Eller så er det jeg som ikke mestrer det, mulig behandler prøvde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har veldig god erfaring med psykodynamisk korttidsterapi. 

Vi må skille klart mellom psykoanalyse og korttids psykodynamisk terapi. Den siste kan være meget bra for enkelte pasienter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Vi må skille klart mellom psykoanalyse og korttids psykodynamisk terapi. Den siste kan være meget bra for enkelte pasienter.

Og hva ligger i "korttid"? 0-6 mnd?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Springer psykoanalyse ut fra psykodynamisk psykoterapi?

Skrevet
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke gått i psykoanalyse men psykodynamisk psykoterapi over lengre tid, altså ikke korttidsterapi. Det har vært viktig for meg, og jeg har i større grad lært å leve med min egen historie for å si det litt klossete. Hvis noen nå lurer på hva slags diagnose jeg har så ble jeg diagnostisert på TOP-prosjektet med uspesifisert schizofreni, men jeg tror selv at det er mer i retning av k-ptsd. Min behandler er ikke så fokusert på dette med diagnoser tror jeg men traumebehandling er sentralt.

AnonymBruker
Skrevet
bibben skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke gått i psykoanalyse men psykodynamisk psykoterapi over lengre tid, altså ikke korttidsterapi. Det har vært viktig for meg, og jeg har i større grad lært å leve med min egen historie for å si det litt klossete. Hvis noen nå lurer på hva slags diagnose jeg har så ble jeg diagnostisert på TOP-prosjektet med uspesifisert schizofreni, men jeg tror selv at det er mer i retning av k-ptsd. Min behandler er ikke så fokusert på dette med diagnoser tror jeg men traumebehandling er sentralt.

Er psykodynamisk psykoterapi mest for pasienter som har vondt barndom, vonde opplevelser/traumer o.l?

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Grovt sagt:

Dette blir altfor lettvint. Hvis du snakker om hvilke terapiformer som er «hot», så har du kanskje rett, men jeg har ikke tro på at verken kognitiv terapi eller metakognitiv terapi kan fikse alt.

Jeg kan se for meg at metakognitiv terapi fungerer på f.eks GAD og på depressiv grubling, men hvis du har et mønster hvor du hele tiden går inn i voldelige relasjoner fordi foreldrene dine slo deg som barn (forenklet eksempel), så vil du ikke bryte det mønsteret ved å tenke mer rasjonelt rundt det (kognitiv terapi), eller å tenke mindre/mer nøytralt rundt det (meta).

Mye adferd er ikke styrt av rasjonelle resonnementer, men av følelser og tidligere erfaringer, og vil da heller ikke kunne endres ved kognitiv eller metakognitiv terapi.

Så kan du protestere og si at ok, traumer må kanskje behandles på en annen måte (selv om nachnoo har skrevet tidligere at metakognitiv terapi er løsningen på dette også), men at majoriteten kan klare seg med metakognitiv terapi. Da er problemet at de fleste med alvorlige psykiske utfordringer har en historikk med enten traumer eller andre erfaringer som har preget dem i stor grad og som påvirker følelser og adferd. Så da gjelder unntaket for veldig mange likevel.

Jeg mener terapiformene kognitiv terapi og metakognitiv terapi absolutt har sin plass i mange tilfeller, særlig fordi de kan oppnå resultater med mindre ressurser og tidsbruk. Men det er ikke en kur for alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Og hva ligger i "korttid"? 0-6 mnd?

Nei, ikke tid, men antall konsultasjoner. Vanligvis 10-18. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Springer psykoanalyse ut fra psykodynamisk psykoterapi?

Omvendt. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Avtaler man dette på forhånd?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Kan jeg be behandleren om at jeg ønsker ca dette antall konsultasjoner?

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg har hatt positiv erfaring med psykodynamisk terapi på områder der jeg ikke tror kognitiv terapi ville kunne hjulpet på samme måte/gått dypt nok. Tror begge deler kan ha noe for seg, avhengig av hva man sliter med og ikke minst hva man er motivert for. Psykodynamisk terapi har noe å gå på når det gjelder målretta adferdsendring, kognitiv terapi har noe å gå på når det gjelder å gå dypt nok/varig endring. Jeg kjenner folk som har vært fornøyd/misfornøyd med begge deler. Å stille dem opp mot hverandre og forsøke å kåre en vinner virker meningsløst for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan jeg be behandleren om at jeg ønsker ca dette antall konsultasjoner?

Det er ikke slik det foregår. Jeg mener å huske at kupton skrev et lengre innlegg om hvordan psykoterapi skal forgå. Jeg kan prøve å lage en kortversjon.

Først en utredning. Hva er diagnosen/hovedproblemstillingen? Så blir en enige om hvilken tilnærming en skal ha til problemet. Dersom konklusjonen er korttids psykodynamisk terapi, ligger det innebakt hvor mange konsultasjoner dette skal vare. Samtidig har en blitt enige om fokus i terapien. Alt for ofte i terapi snakker pasienten om et tema i en time og noe annet i neste, og uten at terapeuten holder i tømmene. I denne typen terapi fokuserer en kun på det som er definert som hovedproblemet.

Det er mulig å lese seg opp på dette på nettet.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Det er ikke slik det foregår. Jeg mener å huske at kupton skrev et lengre innlegg om hvordan psykoterapi skal forgå. Jeg kan prøve å lage en kortversjon.

Først en utredning. Hva er diagnosen/hovedproblemstillingen? Så blir en enige om hvilken tilnærming en skal ha til problemet. Dersom konklusjonen er korttids psykodynamisk terapi, ligger det innebakt hvor mange konsultasjoner dette skal vare. Samtidig har en blitt enige om fokus i terapien. Alt for ofte i terapi snakker pasienten om et tema i en time og noe annet i neste, og uten at terapeuten holder i tømmene. I denne typen terapi fokuserer en kun på det som er definert som hovedproblemet.

Det er mulig å lese seg opp på dette på nettet.

Hvorfor holder ikke terapeuten i tømmeret? Er det ikke det som er oppdraget dens?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...