Gå til innhold

Tolv fagfolk ut mot NRKs «Psyk» - Flere døgnplasser og tvang er ikke det eneste saliggjørende

Anbefalte innlegg

Anonymos
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Husker ikke sitatet, men hun skulle ha sagt "Du har bare deg selv å takke når du velger å invitere disse folkene inn i hjemmet ditt i utgangspunktet."

Vet hvilken samtale du sikter til. Med tanke på hvor lett hun pasienten gikk i forsvarsmodus tror jeg ikke det ville funka å være veldig direkte med henne. Det så man på hvordan hun reagerte på hun andre dama som var med i samtalen, alt hun sa ble tolket i verste mening. Slik jeg så det fikk psykologen frem at pasienten hadde ansvar for hvordan situasjonen var hjemme hos henne, og det så ut til at pasienten forstod det. 

Også i mitt hode er det ofte best å være direkte og ikke legge noe imellom, spesielt når det er så tydelig at ansvaret ligger hos pasienten selv. Men noen ganger må man nok dulle mer enn man vil, om målet er at pasienten skal forstå og godta deres eget ansvar, som igjen kan føre til handling. Går man for hardt ut, selv om en selv mener at det ikke er for hardt, risikerer man at pasienten trekker seg unna og det å gjøre riktige valg uteblir. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som reagerte på at han fyren de sa var manisk ikke fremstod som det i programmet? Han så heller deprimert ut der han gikk og hang med hodet og så sur ut. En i mani oppfører seg vel ikke sånn?

Anonymkode: 9f5af...1be

psykedeliker
Skrevet
Anonymos skrev (9 minutter siden):

Med tanke på hvor lett hun pasienten gikk i forsvarsmodus tror jeg ikke det ville funka å være veldig direkte med henne.

Forsvarsmodusen er hennes eget valg, da håndterer man den på akkurat samme måte.

Anonymos skrev (16 minutter siden):

Går man for hardt ut, selv om en selv mener at det ikke er for hardt, risikerer man at pasienten trekker seg unna og det å gjøre riktige valg uteblir.

Fakta er ikke meninger, og i dette tilfellet var det ingen tvil om hva som var problemet.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Forsvarsmodusen er hennes eget valg, da håndterer man den på akkurat samme måte.

Fakta er ikke meninger, og i dette tilfellet var det ingen tvil om hva som var problemet.

Hvorfor kan du ikke sitere med brukerkoden sånn at man kan se hvilken AB du siterer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Noen andre som reagerte på at han fyren de sa var manisk ikke fremstod som det i programmet? Han så heller deprimert ut der han gikk og hang med hodet og så sur ut. En i mani oppfører seg vel ikke sånn?

Hvis du snakker om samme scene som jeg tenker på, så hadde han en ganske interessant måte å hilse på, som kanskje kunne hinte om at han var manisk. Men han var jo helt dopa ned, så det preget sikkert hvordan han fremsto. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor kan du ikke sitere med brukerkoden sånn at man kan se hvilken AB du siterer? 

Hvorfor kan du ikke gidde å lese gjennom hele tråden så du vet hvem jeg siterer i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en bruker med navnet Anonymos som siteres.

Anonymkode: 843be...376

AnonymBruker
Skrevet

Som menneske med bipolar lidelse, samfunnsborger og bruker av helsetjenesten, er det vondt å lese innlegget til familieterapeutene fra HVL. Denne arrogante troen på at familieterapeutenes systemiske perspektiv skal kunne helbrede alt fra parforhold til psykose, om man bare kobler på nettverk og jobber systemisk, den er i beste fall naiv og i verste fall ødeleggende. Familieterapien springer ut fra en sykdomsforståelse som konkurrerer med den biomedisinske forståelsesmodellen. De setter seg ganske enkelt over «vanlig» legevitenskap og mener informasjon utstrakt grad at alt kan forstås og leges systemisk. På tide at familieterapeutene inntar samme ydmyke holdning til mennesker, sykdom og behandlingsalternativ, som de forventer at legevitenskapen skal ha. Om jeg blir veldig syk, er en døgnplass, medisiner og kompetanse på medisiner det eneste som hjelper. Nettverk, kognitiv terapi, systemiske forståelser og hjemmeopphold forverrer. Fordi det finnes medisiner og døgnplasser, fungerer jeg i jobb og relasjoner i dag. Utfordrer gjengen fra HVL til et mer samarbeidende utgangspunkt: Når medisiner og hvile er gjennomført for den syke, kan det for mange være nyttig med nettverksarbeid, familieterapi og systemisk arbeid. Dette som et supplement og ikke en erstatning. Ikke ta døgnpladssene og meditasjonen vår, kjære sosionomer og hva enn dere er i bunn. Vær ydmyke og bidra som helende tilleggsfaktorer, ikke gjør jobben verre enn den er for legene våre. 

Anonymkode: 3d68c...d3d

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Skjønner ikke hvordan de skal bruke nettverk ved schizofreni. Jeg har ikke noe nettverk… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...