Gå til innhold

Kan noen vær så snill svare meg ? Zyprexa mot depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter virkelig nå med angst, depresjon og selvmordstanker. Jeg har begynt med EMDR , men behandler har ferie. Livet er nesten uutholdelig. En konstant angst. Gråter nesten hele døgnet, klarer ikke å være blant folk. Legen er også på ferie. 

For lenge siden fikk jeg resept  på Zyprexa som jeg ifølge psykiater " kan bruke i kortere perioder mot tankekjør og angst ". Det jeg lurer på : er det noen som har erfaring med at Zyprexa kan hjelpe mot depresjon også? lurer på om jeg må ty til disse nå for å holde meg på beina. 

Anonymkode: 7ce78...a98

Glitter
Skrevet

Vet ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men legen din sa jo at du kan bruke Zyprexa en periode når ting er ekstra ille. 

Du har det ille nå slik jeg oppfatter deg. Så hva har du å tape på å forsøke? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du kontakte akutt ambulant team?

Anonymkode: 3864e...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Zyprexa fast en periode, og den fungerte veldig bra mot depresjonen min. Har bipolar lidelse. Fikk dessverre for mye bivirkninger til at jeg kunne fortsette. 

Har også brukt det som behovsmedisin, da har den ikke gjort noe direkte mot depresjonen, men har roet meg ned og jeg ble veldig trøtt så kunne sove store deler av tiden når jeg har tatt den. 

Anonymkode: b0bf1...be7

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Vet ikke akkurat svar på spørsmålet ditt, men legen din sa jo at du kan bruke Zyprexa en periode når ting er ekstra ille. 

Du har det ille nå slik jeg oppfatter deg. Så hva har du å tape på å forsøke? 

tusen takk for svar. Det jeg har å tape er hvis Zyprexa kan føre til MER depresjon ? ( indikasjon fra psykiater var " mot tankekjør og angst for å unngå å bli grensepsykotisk hvor ytre belastninger er større enn pasientens psykiske kapasitet"...Jeg har ikke hypomani eller mani, men ekstrem depresjon og indre uro og påtrengende selvmordstanker. Er som de kommer automatisk og jeg får høy puls 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg brukte Zyprexa fast en periode, og den fungerte veldig bra mot depresjonen min. Har bipolar lidelse. Fikk dessverre for mye bivirkninger til at jeg kunne fortsette. 

Har også brukt det som behovsmedisin, da har den ikke gjort noe direkte mot depresjonen, men har roet meg ned og jeg ble veldig trøtt så kunne sove store deler av tiden når jeg har tatt den. 

så bra! Hvor lang tid tok det når du brukte den fast før den virket mot depresjon?

når du bruker den som behovsmedisin, er det da en dag innimellom? har den da angstdempende effekt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

så bra! Hvor lang tid tok det når du brukte den fast før den virket mot depresjon?

når du bruker den som behovsmedisin, er det da en dag innimellom? har den da angstdempende effekt?

Det husker jeg ikke helt. Det tok litt over en uke før den hjalp på de grensepsykotiske symptomene, litt lenger før den hjalp mot depresjonen. 

Er innimellom ja, noen ganger en dag, andre ganger 2-3 dager på rad, men bruker den ikke så ofte. Usikker på om den har direkte angstdempende effekt, men den hjelper i alle fall meg med den indre uroen jeg føler på.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte den mot depresjon i den forstand at den ble skrevet ut mor uro og tankekjør. Bivirkning kraftig vektoppgang.

Anonymkode: 3864e...dd4

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For lenge siden fikk jeg resept  på Zyprexa som jeg ifølge psykiater " kan bruke i kortere perioder mot tankekjør og angst ". Det jeg lurer på : er det noen som har erfaring med at Zyprexa kan hjelpe mot depresjon også?

Jeg har brukt sporadisk, og gjør fremdeles, Zyprexa i lav dose mot uro og tankekjør. Den gir meg også en natt med god søvn, og for meg er det i seg depresjonshemmende.

Hva har du å tape på å gi det et forsøk?

nachnoo
Skrevet

Du kan trygt bruke det. Men du burde også bruke AD fast.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...