Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rådløs. Vet ikke hva jeg skal gjøre.  Det er rehabilitering og kurser for folk som sliter med utmattelse hvis en har me eller har hatt kreft. Men det er ikke noe tilbud til oss andre.

Jeg har det nå slik at hvis jeg en dag leser mye så er jeg så utmattet den neste dagen at jeg bare blir liggende uten krefter til noe. Det kan da ikke være sånn. Jeg er så lei.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Skal jeg for eksempel halvere lesingen på en god dag for mulig å fungere neste dag. Eller skal jeg bare nyte en god dag og gjøre det jeg klarer. Er det noen som har erfaring knyttet til utmattelse.

Det er forøvrig ikke knyttet til depresjon. Jeg kom ut av depresjonen forrige uke. Dette er et problem uansett hvordan psyken er.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du ikke har ME da? Dette høres jo unektelig ut som det..

Anonymkode: 2a25f...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var min tanke også.

@Fru2020 jeg har ikke helt oversikt over hva du har blitt utredet for og ikke, men det du beskriver høres ikke normalt ut i hvert fall. Kanskje en gang i blant etter store påkjenninger, men ikke kronisk.

Jeg tipper at hva du bør gjøre avhenger av årsaken til utmattelsen og hvilken diagnose du har, så dette bør du ta opp med fastlegen din. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 timer siden):

Jeg er rådløs. Vet ikke hva jeg skal gjøre.  Det er rehabilitering og kurser for folk som sliter med utmattelse hvis en har me eller har hatt kreft. Men det er ikke noe tilbud til oss andre.

Jeg har det nå slik at hvis jeg en dag leser mye så er jeg så utmattet den neste dagen at jeg bare blir liggende uten krefter til noe. Det kan da ikke være sånn. Jeg er så lei.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Skal jeg for eksempel halvere lesingen på en god dag for mulig å fungere neste dag. Eller skal jeg bare nyte en god dag og gjøre det jeg klarer. Er det noen som har erfaring knyttet til utmattelse.

Det er forøvrig ikke knyttet til depresjon. Jeg kom ut av depresjonen forrige uke. Dette er et problem uansett hvordan psyken er.

Boken "utmattelse" av Rune Karlson skal være bra!

Anonymkode: 297d2...97c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke at det er me. Ved Me hatt en ofte vondt i muskulaturen. Det har jeg ikke i utpreget art.

Sokk skrev (5 timer siden):

Det var min tanke også.

@Fru2020 jeg har ikke helt oversikt over hva du har blitt utredet for og ikke, men det du beskriver høres ikke normalt ut i hvert fall. Kanskje en gang i blant etter store påkjenninger, men ikke kronisk.

Jeg tipper at hva du bør gjøre avhenger av årsaken til utmattelsen og hvilken diagnose du har, så dette bør du ta opp med fastlegen din. 

Jeg har tatt det opp med flere behandlere og fastlegen. Alle bare sier det er de psykiske diagnosene mine som slår meg ut. Men ingen er villige til å jobbe med det konkret og direkte. De bare ser på det som et symptom. Men jeg opplever at det er like tilstede uansett om jeg er langt nede eller høyt oppe.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Boken "utmattelse" av Rune Karlson skal være bra!

Anonymkode: 297d2...97c

Takk for tips🙂

Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg har tatt det opp med flere behandlere og fastlegen. Alle bare sier det er de psykiske diagnosene mine som slår meg ut. Men ingen er villige til å jobbe med det konkret og direkte. De bare ser på det som et symptom. Men jeg opplever at det er like tilstede uansett om jeg er langt nede eller høyt oppe.

Hvis du selv føler at vurderingen om at dette skyldes eksisterende psykiatriske diagnoser er feil, så synes jeg du skal ta det opp med fastlegen i en periode der du ikke har symptomer på depresjon. (Hvis du tar det opp med behandlere på DPS tipper jeg de fort tenker på psyken, mens fastlegen kanskje har et annet perspektiv).

Grunnen til at jeg sier dette er fordi tilnærmingen kan være ulik avhengig av om dette er en del av en depresjon eller om det er ME, eller om det er et symptom på noe helt annet. Utmattelse er et symptom på veldig mange ting, og jeg tror det er ganske vanlig at man må gå mange runder med fastlegen før man kommer helt til bunns i det. Det er også mulighet for at det skyldes noe man kan behandle nokså enkelt, og da er det jo dumt å ikke oppdage det. (Nå vet ikke jeg om du har tatt veldig mange blodprøver o.l. nylig, så dette er generelle betraktninger).

Skrevet (endret)

Psykiske problemer kan være utmattende lenge etter man har hatt de siste symtomene på problemene. Jeg slet med ekstrem utmattelse og sliter fremdeles med det. Ble sent på ME utredning da jeg slet som værst, men det var ikke det. Etter 3 år som "frisk" så sliter jeg ennå med det, men ikke like ekstremt. Jeg må være påpasselig med søvnrutiner, passe på at det ikke blir for lite eller for mye. Jeg sitter sjelden i god stolen eller sofaen for da sovner jeg. Jeg trenger mye søvn, men må passe på at det ikke blir for mye, for mye søvn gjør ikke saken bedre. Desseverre må man være ganske streng med seg selv når det gjelder søvn og aktivitet for å komme best ut av det, det er ikke enkelt, men det kan gå. Jeg sover 7-9 timer på natten og 1-3 timer på dagen for å kunne fungere best mulig timene jeg er våken. 

Uansett bør det utrededes til en viss grader hvis det ikke er veldig tydelig at det er noe psykisk.

Må bare legge til at hvis det ikke er en typisk sykdomsforløp på diagnosen man har så er min erfaring at helsepersonell er litt rådvill.

Endret av Fionys

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...