Gå til innhold

ADHD medisiner og samtidig depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd god effekt på mange adhd symptomer av både ritalin og volidax (bruker sistnevnte), og livet er på mange måter så uendelig mye lettere med medisiner, men opplever at begge ser ut til å gjøre meg mer ustabil stemningsmessig. Har hatt en langvarig depresjon som synes vanskelig å behandle, og antidepressiva som kan tenkes å hjelpe på adhd symptomer har enten ikke gitt effekt eller gjort meg verre.

Har opplevd å få en oppstemt, nesten euforisk, følelse på begge de nevnte adhd medisinene hvor det føles som jeg ikke har et eneste problem i verden, før det kræsjer med enda verre depresjonsfølelse etter kanskje 4 timer. 

Det er åpenbart forskjell på hva folk opplever (og noe jeg skal ta opp med behandler, men jeg har dessverre liten tillit til vedkommende av ulike årsaker), men lurer på om noen har erfaringer å dele med behandling av depresjon og samtidig adhd?

Anonymkode: c953d...1d7

Skrevet

Ved behandling av depresjon hos person med ADHD, ville jeg valgt Efexor/venlafaksin. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Ved behandling av depresjon hos person med ADHD, ville jeg valgt Efexor/venlafaksin. 

Tusen takk for svar. Det hadde dessverre ikke nevneverdig effekt. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Dose?

150 mg. Jeg mener det ble tatt serumspeil og at det var ok innenfor referanseområdet

Skrevet

Kan det være at du tar en for høy dose ADHD-medisiner? Man skal ikke få en rus-følelse av ADHD-medisiner når man har ADHD, gitt at man tar riktig dose. Noen får riktig nok ikke den rus-aktige opplevelsen uansett dose. Tok ved en anledning 140 mg elvanse (samme som volidax) fordi jeg med uhell tok 2 piller (glemte at jeg allerede hadde tatt en). Ble bare så rolig og avslappet at jeg sovnet, samme med alle lovlige og illegale sentralstimulerende jeg har prøvd. Så det er selvfølgelig varierende fra person til person hvordan man reagerer. Hvis du føler deg ruset/oppstemt er det uansett ikke rart du «kræsjer» når medisinen mister effekt. Det er tross alt det «alle» opplever etter å ha brukt amfetamin i rusgivende doser, av helt naturlige grunner. Det vanlige ved riktig dose av riktig medisin er å bli både mer følelsesmessig stabil og rolig. Ikke oppstemt, for å så kræsje. Høres slitsomt ut. Men noen tåler ikke sentralstimulerende, og bruker strattera i stedet for.  

Dette er anekdotisk, men har hørt om andre som får en slik effekt av sentralstimulerende, og som har utviklet depresjon som følge av dette. Jeg sier på absolutt at du bør slutte eller noe slikt, men om medisinen og dosen er rett for deg kan kanskje være verdt å ta opp med din behandler. Sentralstimulerende er tross alt narkotiske midler, og noen mener at dette er medisiner som bør brukes ved forsiktighet. 

AnonymBruker
Skrevet
skogbrann skrev (6 minutter siden):

Kan det være at du tar en for høy dose ADHD-medisiner? Man skal ikke få en rus-følelse av ADHD-medisiner når man har ADHD, gitt at man tar riktig dose. Noen får riktig nok ikke den rus-aktige opplevelsen uansett dose. Tok ved en anledning 140 mg elvanse (samme som volidax) fordi jeg med uhell tok 2 piller (glemte at jeg allerede hadde tatt en). Ble bare så rolig og avslappet at jeg sovnet, samme med alle lovlige og illegale sentralstimulerende jeg har prøvd. Så det er selvfølgelig varierende fra person til person hvordan man reagerer. Hvis du føler deg ruset/oppstemt er det uansett ikke rart du «kræsjer» når medisinen mister effekt. Det er tross alt det «alle» opplever etter å ha brukt amfetamin i rusgivende doser, av helt naturlige grunner. Det vanlige ved riktig dose av riktig medisin er å bli både mer følelsesmessig stabil og rolig. Ikke oppstemt, for å så kræsje. Høres slitsomt ut. Men noen tåler ikke sentralstimulerende, og bruker strattera i stedet for.  

Dette er anekdotisk, men har hørt om andre som får en slik effekt av sentralstimulerende, og som har utviklet depresjon som følge av dette. Jeg sier på absolutt at du bør slutte eller noe slikt, men om medisinen og dosen er rett for deg kan kanskje være verdt å ta opp med din behandler. Sentralstimulerende er tross alt narkotiske midler, og noen mener at dette er medisiner som bør brukes ved forsiktighet. 

Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende, setter pris på innspillene dine. Vanligvis får jeg ikke en rusfølelse av adhd medisinene (burde ha spesifisert det), men har hatt et opphold og startet nok på for høy dose. Nå er den justert ned. Opplever mye mer fysisk ro, men dessverre en mer ustabil psyke. Det er veldig kjedelig siden medisinene har god effekt på mange adhd symptomer og når det gjelder funksjonsevnen min er det veldig merkbart når jeg ikke tar dem. Men skal ta det opp med behandler som du foreslår. 

Skrevet

Hvilke doser Volidax/lisdeksamfetamin er det her snakk om?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Hvilke doser Volidax/lisdeksamfetamin er det her snakk om?

Har stått på 50 mg, men har vært uten medisiner et par måneder og har nå startet opp på 30 mg. Startet med 50 mg etter pausen (som nå er nedjustert) uten å sjekke om det var greit (tar selvsagt selvkritikk på det), det var da jeg plutselig følte meg nærmest oppstemt og fullstendig løftet ut av depresjonen, begynte å legge planer og ønsker plutselig å være sosial.  Tidligere når jeg har stått på 50 mg over en periode er det mest gjennomføringsevnen og fokus som får et løft , og altså mulig forverring av nedstemthet

Skrevet

Ok. Da er du ikke overdosert ( bortsett fra at du begynte litt høyt etter en pause).

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Ok. Da er du ikke overdosert ( bortsett fra at du begynte litt høyt etter en pause).

Det er fint. Takker så mye for vurderingen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...