Gå til innhold

Er det normalt at ingen SSRI/SRNI virker på depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være fordi depresjonen er alvorlig (den var det da medisinene ble utprøvd)? Eller fordi dosen ikke er korrekt? Det ble Litium istedenfor/tilslutt.

Anonymkode: 56513...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan det være fordi depresjonen er alvorlig (den var det da medisinene ble utprøvd)? Eller fordi dosen ikke er korrekt? Det ble Litium istedenfor/tilslutt.

Vet ikke hvor utbredt det er, men jeg har samme erfaring. Kun hatt effekt av lamotrigin og til dels litium, pluss ECT. 

Anonymkode: 7b60a...4e5

AnonymBruker
Skrevet

Litium og ECT her også. Hi

Skrevet

Jeg ville tolket det som et tegn på at det her dreier seg om en bipolar depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (37 minutter siden):

Jeg ville tolket det som et tegn på at det her dreier seg om en bipolar depresjon.

Riktig. Jeg fikk først bp2-diagnose. Eller ikke først, men etter en stund. Den ble nylig tatt bort selv om jeg oppfyller kriteriene for en hypomani etterfulgt av alvorlig depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Riktig. Jeg fikk først bp2-diagnose. Eller ikke først, men etter en stund. Den ble nylig tatt bort selv om jeg oppfyller kriteriene for en hypomani etterfulgt av alvorlig depresjon.

Jeg har litt tilsvarende historie. Har hatt bipolar 2 diagnose som nylig ble revurdert og fjernet. Skal likevel prøve lamictal på nytt da det har funket over mange år, men de siste årene har jeg opplevd alvorlige depresjoner til tross for denne og den ble seponert. Det er ganske frustrerende når man (med gode hensikter selvsagt) blir satt på masse medisiner som enten ikke virker eller gjør ting verre. Jeg håper du har det ok nå :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har litt tilsvarende historie. Har hatt bipolar 2 diagnose som nylig ble revurdert og fjernet. Skal likevel prøve lamictal på nytt da det har funket over mange år, men de siste årene har jeg opplevd alvorlige depresjoner til tross for denne og den ble seponert. Det er ganske frustrerende når man (med gode hensikter selvsagt) blir satt på masse medisiner som enten ikke virker eller gjør ting verre. Jeg håper du har det ok nå :)

Takk for fint svar. Jeg er moderat deprimert, men er bedre enn jeg var for noen år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Om litium/lamotrigin/ect virker, har du jo legemidler som hjelper og da er det vel irrelevant om ssri og snri ikke fungerer? 

Anonymkode: 43a5d...f53

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Men er det ikke også sånn at rask virkning av SSRI kan indikere bipolar lidelse? Jeg begynte en gang på Cipralex og fikk virkning etter noen dager. Da mente legen at jeg kanskje har bipolar på bakgrunn av det. 

Anonymkode: 0494f...fef

AnonymBruker
Skrevet

Tror det heller handler om at din depresjon dreier seg om livshendelser. Ikke alle depresjoner skyldes feil i hjernen og kan da ikke medisinere bort. 

Anonymkode: 611c8...357

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (39 minutter siden):

Hvorfor blir BP2-diagnosene deres fjernet?

I mitt tilfelle fordi jeg selv ikke kan helt tro på at jeg har bp2. Iom at jeg kun har hatt en angivelig hypomani. Jeg kunne velge selv om diagnosen skulle bli stående eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (55 minutter siden):

Hvorfor blir BP2-diagnosene deres fjernet?

For min del ble det stilt spm.  ved diagnosen av en overlege på sengepost. Ble deretter gjort en revurdering poliklinisk og i tillegg innhentet komparentopplysninger av slektninger ifbm annen utredning som ikke hadde lagt merke til oppstemte perioder, kun depressive. Videre at det var subterskel hypomanier, og primært ssri indusert. Samtidig har jeg vært i forløp tidligere med postpartum depresjon hvor psykiater konkluderte med at klinikken var forenlig med diagnosen, så jeg synes ikke det er så lett å vite

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min del ble det stilt spm.  ved diagnosen av en overlege på sengepost. Ble deretter gjort en revurdering poliklinisk og i tillegg innhentet komparentopplysninger av slektninger ifbm annen utredning som ikke hadde lagt merke til oppstemte perioder, kun depressive. Videre at det var subterskel hypomanier, og primært ssri indusert. Samtidig har jeg vært i forløp tidligere med postpartum depresjon hvor psykiater konkluderte med at klinikken var forenlig med diagnosen, så jeg synes ikke det er så lett å vite

Hva betyr subterskel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr subterskel? 

Husker ikke om det var akkurat det begrepet som ble brukt, men at det enten var for få kriterier som ble oppfylt, eller muligens også kortere varighet enn et gitt antall dager (4?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...