Gå til innhold

Medisiner til en kvinne på 40kg vs en kvinne på 80kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil en kvinne på 40kg i de fleste tilfeller trenge lavere dose av medisiner for å få samme effekt som en kvinne på f. Eks 80kg?

Anonymkode: e889f...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke. Jeg hadde over anbefalt verdi i olanzapin serumspeil selv om jeg ikke tok maks dose og jeg er stor.

Anonymkode: 84bd3...aad

Skrevet

Det finnes medisiner der en doserer etter vekt, men det er ikke så mange. 

Skrevet

Jeg ser dette er på psykiatri, men tar sjansen på å svare likevel, fordi jeg ble nysgjerrig på hva svaret er. Jeg vet jo fra nylig erfaring med syk katt (som nå dessverre er død) at medisinen ble dosert etter vekt. Men jeg har også nylig hatt øyebetennelse hvor jeg tenker det ville vært rart om jeg skulle få annen dosering av krem i øyet enn en person som veier mindre enn meg. 

Så jeg googlet og fant artikkel jeg lenker til under. Den var veldig faglig, men følgende sitat kan vel oppsummere temaet på en måte som også vi ikke-medisinere forstår: 

«Det finnes ingen generell anbefaling for dosering ved overvekt fordi variasjonen i de fysiske og kjemiske egenskapene til de ulike legemidlene er mer avgjørende for hvilken legemiddelkonsentrasjon som oppnås på virkestedet enn variasjonen i vekt fra pasient til pasient.»

https://tidsskriftet.no/2008/08/legemidler-i-praksis/dosering-av-legemidler-ved-overvekt-og-undervekt

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, nachnoo said:

Det finnes medisiner der en doserer etter vekt, men det er ikke så mange. 

Paracet f. Eks. Men rart om ikke psykiatriske medisiner også går litt etter vekt,men det er sikkert ikke forsket så mye på. 

Anonymkode: e889f...b8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men rart om ikke psykiatriske medisiner også går litt etter vekt,men det er sikkert ikke forsket så mye på. 

For alle medisiner er dette forsket på. For å oppnå godkjenning for markedsføring skal det også ha vært gjennomført dosefindingsstudier. Disse gjøres på begge kjønn og på pasienter i ulike aldre, etnisitetsgrupper og vektklasser

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...