Gå til innhold

Hjernetåke og kognitive vansker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo mange ulike uttrykk for dette. Er det noen som vet hvordan dette arter seg dersom det er symptom på psykisk vanskelighet eller som psykologisk forsvar? 🤗

Eller har opplevd det?

Anonymkode: 645d7...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det er et psykologisk forsvar? 

Anonymkode: c7241...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som er tilbake igjen?

Anonymkode: 7bef1...14c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med at det er et psykologisk forsvar? 

Om hjernen på en måte shutter ned, og beskytter en i belastende settinger. Jeg vet ikke om det er en greie. Derfor jeg spør, om det kan være tilfelle🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om hjernen på en måte shutter ned, og beskytter en i belastende settinger. Jeg vet ikke om det er en greie. Derfor jeg spør, om det kan være tilfelle🤗

Dersom du mener hjernetåke som i 

en betegnelse for en opplevelse av mental uklarhet, nedsatt kognitiv funksjon og vansker med konsentrasjon og hukommelse

så er dette noe som kan oppstå som følge av en rekke tilstander, alt fra overgangsalder til long covid, depresjon og langvarig psykoseproblematikk.

Har du blitt utredet hos fastlege?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom du mener hjernetåke som i 

en betegnelse for en opplevelse av mental uklarhet, nedsatt kognitiv funksjon og vansker med konsentrasjon og hukommelse

så er dette noe som kan oppstå som følge av en rekke tilstander, alt fra overgangsalder til long covid, depresjon og langvarig psykoseproblematikk.

Har du blitt utredet hos fastlege?

Ja, jeg vet. Det kan komme av masse ulike tilstander. Bare lurte på om det var noe som også kan være et psykologisk forsvar eller psykisk.

Jeg har ikke psykose.

Skrevet

Ja kan være relatert til både psykisk og fysisk helse. Jeg kan få hjernetåke om jeg har fått litt lite søvn og har hatt mye stress over ei tid. Da sier hjernen i fra at jeg må ha ro. 

Skrevet

Jeg kan få det hvis jeg har fysisk vondt.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
aa-k-j skrev (På 10.7.2025 den 16.33):

Ja kan være relatert til både psykisk og fysisk helse. Jeg kan få hjernetåke om jeg har fått litt lite søvn og har hatt mye stress over ei tid. Da sier hjernen i fra at jeg må ha ro. 

Ja sånn er det nok også. At det rett og slett er et utmattelsessymptom. Antagelig er det der for meg.

Men jeg tenker og at er det ikke naturlig at om man har det veldig vanskelig at hjernen stenger ned og man ikke husker ? Fordi den vil beskytte deg mot det som er uhåndterbart og overveldende 🤔

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg tenker og at er det ikke naturlig at om man har det veldig vanskelig at hjernen stenger ned og man ikke husker ? Fordi den vil beskytte deg mot det som er uhåndterbart og overveldende 🤔

Dette klarer ikke fagfolkene å bli enige om seg imellom en gang.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja sånn er det nok også. At det rett og slett er et utmattelsessymptom. Antagelig er det der for meg.

Ja man kan få problemer med å huske om man har hatt for mange psykiske belastninger. Det sa en psykiater til meg en gang. Hjernen får for mye. 

Endret av aa-k-j
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (15 timer siden):

Dette klarer ikke fagfolkene å bli enige om seg imellom en gang.

Nei kanskje ikke? Vet ikke så mye om det. Men føler jeg leser det noen steder og det gir jo mening

Men samtidig ikke helt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt som en vedvarende disposisjon liksom…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kan også være et symptom på overgangsalder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan også være et symptom på overgangsalder. 

Ja jeg har egentlig nok av andre potensielle årsaker for at det er slik. Men er jo også meget mentalt preget så var litt nysgjerrig på i hvilken grad det kan spille inn 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg har egentlig nok av andre potensielle årsaker for at det er slik. Men er jo også meget mentalt preget så var litt nysgjerrig på i hvilken grad det kan spille inn 

Det kan spille inn, men en sitter jo ikke fast i det. Det kan f.eks være en vanlig reaksjon, men så går livet tilbake til seg selv igjen. Skaff deg terapi i hvertfall om du strever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...