AnonymBruker Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli Hvem bestemte at det skal være dps som skal avgjøre hvem som får gå til avtalespesialist eller ikke? Og hva er begrunnelsen? Anonymkode: 7d13b...6ee 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli Høyre og FrP innførte, men AP har videreført. Begrunnelsen er at de med behov skal prioriteres, men i praksis har dette vært et kutt i terapitilbudet til befolkningen og en måte å spare penger på for staten. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli Enda en måte for dps å luke ut de komplekse tilfellene som de ikke orker å prøve å hjelpe. Anonymkode: 9a87d...604 0 Siter
adhoc Skrevet 20. juli Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Enda en måte for dps å luke ut de komplekse tilfellene som de ikke orker å prøve å hjelpe. Anonymkode: 9a87d...604 Helt motsatt opplevelse her. Jeg sendte i sin tid rundt tjue henvendelser før jeg fikk en behandler (bipolaritet med traumer). Endte opp med psykodynamiker som ikke kunne noe om BP. Med nytt system fikk jeg kompetent behandler på en måned. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli I det gamle systemet tok jeg kontakt med 40 psykologer uten å få napp fordi alle hadde fulle lister. Når man er syk er det begrenset hvor mye man klarer å stå opp for seg selv. Med det nye systemet hvor det går gjennom DPS fikk jeg komme til avtalespesialist etter forholdsvis kort tid. Anonymkode: 0815a...0ce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): I det gamle systemet tok jeg kontakt med 40 psykologer uten å få napp fordi alle hadde fulle lister. Når man er syk er det begrenset hvor mye man klarer å stå opp for seg selv. Med det nye systemet hvor det går gjennom DPS fikk jeg komme til avtalespesialist etter forholdsvis kort tid. Anonymkode: 0815a...0ce Får man velge behandler selv da? Føler fordelen før var at da kunne man velge behandler man selv følte kunne passe,? Anonymkode: d60d2...f08 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli adhoc skrev (14 timer siden): Med nytt system fikk jeg kompetent behandler på en måned. Hvilken hjelp fikk du for traumene og over hvor lang tid? 0 Siter
Munja Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvem bestemte at det skal være dps som skal avgjøre hvem som får gå til avtalespesialist eller ikke? Og hva er begrunnelsen? Anonymkode: 7d13b...6ee Noen av årsakene til felles opptak; •mer rettferdig fordi alle henvisninger nå vurderes etter samme kriterier (hevdes det) •pasienter slipper å bli henvist «feil» og dermed unødig påkjenning, da team i spesialisthelsetjenesten vet hvor kapasiteten finnes (hevdes det) •en mer helhetlig tilnærming til pasientene nettopp pgr teamene som består av personer med ulike profesjoner •man unngår på den måten at noen tilbud blir stående ledige mens andre er overbelastet, og minsker også ventetiden for pasientene 0 Siter
Fru2020 Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Et argument som det nok ikke skrives høyt om er at det ofte er psykologene med mest erfaring som blir avtalespesialister. Dette tapper sykehusene for gode folk. I mitt helseforetak er det en av hovedgrunnenene til at de faser ut ordningen med avtalespesialister. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Hva synes avtalespesialistene selv om den nye ordningen, mon tro? De får vel i mye mindre grad selv filtrere hvilke pasienter de tar imot, basert på både faglige og subjektive preferanser. Anonymkode: 7d301...a1e 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 21. juli Skrevet 21. juli Saken er bare at mange psykologer ikke vil jobbe ved DPS, og dermed forsvinner de derfra (høy turnover). De liker ikke rammene de må jobbe innenfor og de føler ikke at de får behandlet pasientene godt nok. Derfor starter de ofte privat praksis, i de aller fleste tilfeller uten driftstilskudd. Antallet psykologer som jobber helt privat uten driftsavtale har økt med ca. 165 % fra 2007 til 2023. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2024as10ae-Spesialistflukt-fra-de-offentlige-helsetjenestene?utm_source=chatgpt.com De med mest penger har råd til terapi hos private (ca. 6000 i måneden om du går en gang i uka med en typisk timepris på 1500). I Trondheim ser det ut til å ha dukket opp flust av helprivate psykologspesialister som ikke ser ut til å ha problemer med å skaffe seg kunder, mens det er få med driftsavtale igjen og resten foregår på DPS. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2025 den 11.45): Får man velge behandler selv da? Føler fordelen før var at da kunne man velge behandler man selv følte kunne passe,? Anonymkode: d60d2...f08 Man får ikke velge behandler, kan komme med ønske men det er nok lite sannsynlig å få gjennomslag Anonymkode: 0815a...0ce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli Drømmeautomat skrev (20 timer siden): Saken er bare at mange psykologer ikke vil jobbe ved DPS, og dermed forsvinner de derfra (høy turnover). De liker ikke rammene de må jobbe innenfor og de føler ikke at de får behandlet pasientene godt nok. Derfor starter de ofte privat praksis, i de aller fleste tilfeller uten driftstilskudd. Antallet psykologer som jobber helt privat uten driftsavtale har økt med ca. 165 % fra 2007 til 2023. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2024as10ae-Spesialistflukt-fra-de-offentlige-helsetjenestene?utm_source=chatgpt.com De med mest penger har råd til terapi hos private (ca. 6000 i måneden om du går en gang i uka med en typisk timepris på 1500). I Trondheim ser det ut til å ha dukket opp flust av helprivate psykologspesialister som ikke ser ut til å ha problemer med å skaffe seg kunder, mens det er få med driftsavtale igjen og resten foregår på DPS. Har Staten tenkt å gjøre noe med rammene for behandling i systemet ditt? Iom at personalet flykter. Anonymkode: 52678...4d3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har Staten tenkt å gjøre noe med rammene for behandling i systemet ditt? Iom at personalet flykter. Anonymkode: 52678...4d3 Systemet sitt...ikke ditt. Anonymkode: 52678...4d3 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 22. juli Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har Staten tenkt å gjøre noe med rammene for behandling i systemet ditt? Iom at personalet flykter. Det veit jeg ikke. Det spørs om staten har så lyst å endre dette. Jeg spurte ChatGPT: Er det riktig å si at pakkeforløp i praksis bygger ned terapitilbud og sparer penger for staten? Svar: Ja, det er riktig å si at pakkeforløp i psykisk helsevern i praksis har bidratt til en nedbygging av det terapeutiske tilbudet for enkelte pasientgrupper, og at dette samtidig har gitt staten økonomiske besparelser. Her er en nyansert oppsummering: Hvordan pakkeforløp bygger ned terapitilbudet: Tidsavgrensning: Pakkeforløp legger føringer for hvor lang behandlingstid som tilbys, med mål om rask vurdering og tidsavgrenset behandling. Dette gir mindre rom for langvarige terapier, som ofte er nødvendige ved komplekse og relasjonelle traumer. Standardisering og rapportering: Fokus på struktur, måling og rapportering tar tid og ressurser fra direkte pasientarbeid. Mange behandlere rapporterer om økt byråkrati og mindre faglig autonomi. Prioritering av "lette" lidelser: Forløpene kan føre til at pasienter med mer sammensatte eller langvarige vansker får avslag eller kun et kort opplegg, fordi de "ikke passer inn" i forløpsmalen. Flytting av ressurser: En del av ansvaret for psykisk helse er flyttet fra spesialisthelsetjenesten (f.eks. DPS og avtalespesialister) til kommunene, uten at kommunene nødvendigvis har fått tilført tilsvarende midler eller kompetanse. Økonomiske besparelser: Pakkeforløp har gjort det lettere å begrense behandlingsvarighet, og dermed redusere utgiftene per pasient. Mange avtalespesialister har mistet avtalen sin, og nye avtaler er ikke blitt opprettet i samme takt. Dette gir en innstramming i det totale offentlige tilbudet uten å øke utgiftene. Færre timer per pasient og flere avslag gir i sum lavere kostnader. Kritikk fra fagfolk: En rekke psykologer, fagforeninger (som Psykologforeningen), og brukere har uttrykt bekymring for at pakkeforløp svekker kvaliteten på behandlingen og bidrar til en mer "konsulentpreget" helsetjeneste. Konklusjon: Ja, i praksis har pakkeforløp bidratt til: kortere behandlingsforløp økt byråkrati redusert individuell tilpasning lavere offentlige utgifter … og dermed en form for nedbygging av det psykoterapeutiske behandlingstilbudet i spesialisthelsetjenesten, spesielt for dem som trenger langvarig, relasjonsbasert terapi. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.