Gå til innhold

Hva man man bytte lithium med? Medisinendring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av andre tråder om lithium:

Jeg har BP1 og ønsker å slutte med lithium pga bivirkninger. Har tidligere stått på Lamictal med mangelfull virkning. Jeg har imidlertid ikke brukt Lamictal sammen med AP, det bør kunne supplere Lithium fullverdig? Et familiemedlem med samme diagnose bruker ikke medisiner fast men starter på AP så fort symptomer melder seg. Dette familiemedlemmet har klart å jobbe som leder i 100% stilling i 20 år med denne medisineringen. Jeg vil foreslår samme modell for min fastlege. Jeg er stabil på lithium og medisinen virker mao godt, men det er altså ønske om et liv uten disse bivirkningene som frister. Jeg er ikke ute etter svar som  «det er bedre med bivirkninger fra lithium enn et liv med sykdom». Det er jeg klar over. Jeg ønsker ikke et liv med sykdom men et liv med mindre medikamentelle bivirkninger. 

Anonymkode: f9713...8df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lamictal + (moderne) AP er et godt alternativ. Lamictal beskytter vanligvis godt mot depresjon, men dårlig mot mani. AP beskytter godt mot mani.

Orfiril er et alternativ, men ikke for fertile kvinner.

Tegretol kan være et alternativ, men obs interaksjoner med mange andre medisiner.

Keppra kan vurderes - utpreget spesialistoppgave.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Lamictal + (moderne) AP er et godt alternativ. Lamictal beskytter vanligvis godt mot depresjon, men dårlig mot mani. AP beskytter godt mot mani.

Tegretol kan være et alternativ, men obs interaksjoner med mange andre medisiner.

Takk for svar. Tenker du moderne AP som feks Latuda? Hvilke andre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Tenker du moderne AP som feks Latuda? Hvilke andre? 

Jeg tenker på alle fra og med Risperdal (ca 1990).

Såkalt atypiske. Jeg liker å kalle dem andregenerasjon.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (49 minutter siden):

Lamictal; gir den vanligvis vektoppgang?

Anonymkode: 28a19...b86

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lamictal; gir den vanligvis vektoppgang?

Anonymkode: 28a19...b86

Nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...