Gå til innhold

Jeg vil slutte på Litium men jeg må ha noe annet istedetfor.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bp. Opplever at Litium demper meg på en slik måte at jeg blir treg, trett, seig og sløv. Den gir meg også økt matlyst. Prøver jeg å trappe ned eller seponere helt blir jeg raskt mye verre. Jeg har langvarig depresjon og angst. Jeg har prøvd en god del AD som innlagt uten god virkning. Kan det hende det er verdt et 2.forsøk?

Anonymkode: 7b4bd...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en ny vurdering av diagnosen?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 minutter siden):

Hva med en ny vurdering av diagnosen?

Jeg har hatt diagnosen bp2 før (med kun 1 hypomani), men den ble tatt bort. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (50 minutter siden):

Prøv Lamictal

Hvordan vil du anbefale nedtrapping av Litium? Jeg har ikke behandler/psykiater. Og opptrapping av Lamictal samtidig?

Skrevet

1. Jeg vil fraråde nedtrapping uten at du har konferert med psykiater.

2. Jeg har ikke lov til å beskrive nedtrapping.

3. Opptrapping av Lamictal kan jeg beskrive, for det er bare å gjøre nøyaktig slik det står i Felleskatalogen.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

1. Jeg vil fraråde nedtrapping uten at du har konferert med psykiater.

2. Jeg har ikke lov til å beskrive nedtrapping.

3. Opptrapping av Lamictal kan jeg beskrive, for det er bare å gjøre nøyaktig slik det står i Felleskatalogen.

Hva betyr det når man blir veldig dårlig raskt når man trapper ned et medikament? At man er syk og trenger medikamentet? Eller kan det være andre grunner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva betyr det når man blir veldig dårlig raskt når man trapper ned et medikament? At man er syk og trenger medikamentet? Eller kan det være andre grunner?

Heroinavhengige blir veldig dårlige når de trapper ned heroin. Det betyr ikke at de i utgangspunktet er syke og trenger heroin.  Det betyr bare at kroppen er tilvendt å få heroin og derfor blir de syke av å trappe ned/slutte. 

Det er et ekstremt eksempel, men gjør seg også gjeldende med f.eks. SSRI. Det at man får en reaksjon på nedtrapping/seponering skyldes at man er tilvendt medisinen. Det er ikke nødvendigvis et bevis på at man skal gå på SSRI resten av livet.

Hva som er forklaringen når det gjelder deg og litium, vet jeg ikke.

@nachnoo virker generelt å være en ganske sterk tilhenger av medisiner, så vi får se hva han svarer. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (11 minutter siden):

Heroinavhengige blir veldig dårlige når de trapper ned heroin. Det betyr ikke at de i utgangspunktet er syke og trenger heroin.  Det betyr bare at kroppen er tilvendt å få heroin og derfor blir de syke av å trappe ned/slutte. 

Det er et ekstremt eksempel, men gjør seg også gjeldende med f.eks. SSRI. Det at man får en reaksjon på nedtrapping/seponering skyldes at man er tilvendt medisinen. Det er ikke nødvendigvis et bevis på at man skal gå på SSRI resten av livet.

Hva som er forklaringen når det gjelder deg og litium, vet jeg ikke.

@nachnoo virker generelt å være en ganske sterk tilhenger av medisiner, så vi får se hva han svarer. 

Jeg skulle likt å vite hva som eventuelt venter meg. Den psykiske smerten er intens og uroen sterk uten Litiumen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle likt å vite hva som eventuelt venter meg. Den psykiske smerten er intens og uroen sterk uten Litiumen.

Du må snakke med en lege (fastlegen er første stopp) om dette for å få en god plan for evt nedtrapping/bytte.

Kanskje nachnoo eller andre vet hva som er vanlige reaksjoner på nedtrapping av litium. (Har ikke prøvd selv). 

Er du nøye med å overvåke stoffskiftet ditt? Litium kan påvirke stoffskiftet og lavt stoffskifte kan også gi symptomer som trøtt og treg. Ta opp dette også med fastlegen hvis du evt ikke har tatt prøver av dette i det siste. (Ignorer dette hvis du vet at prøvene er fine). 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...