Gå til innhold

Meditasjon og traume reaksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette med meditasjon. Det er noe jeg holdt på med mye før, og hadde stor glede og nytte av. Det fikk meg tilbake i vater og ro og restitusjon.

Men nå er jeg i en belastende livssituasjon som betegnes som traumatisk og jeg har fått en del traume symptomer, som blant annet depersonalisering og er nok konstant i en fight flight freeze.

Føler dessverre at dette gjør at meditasjon nå føles enda mer triggende og umulig å gjennomføre. 

Hva tenker dere om, eller hva er erfaring med meditasjon i traumesituasjoner?

Skulle så gjerne ha hatt dette verktøyet for å klare å roe og samle meg.

Anonymkode: 9c91b...171

Skrevet

Hvorfor føles meditasjon som mer triggende? Hva skjer når du forsøker å meditere?

Anonymkode: 7c202...4aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor føles meditasjon som mer triggende? Hva skjer når du forsøker å meditere?

Anonymkode: 7c202...4aa

Jeg blir veldig urolig, og så kjenner jeg ekstra på depersonalisering og hjernetåke , at jeg ikke har kontakt med meg selv, eller ro eller fokus 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg lurer litt på dette med meditasjon. Det er noe jeg holdt på med mye før, og hadde stor glede og nytte av. Det fikk meg tilbake i vater og ro og restitusjon.

Men nå er jeg i en belastende livssituasjon som betegnes som traumatisk og jeg har fått en del traume symptomer, som blant annet depersonalisering og er nok konstant i en fight flight freeze.

Føler dessverre at dette gjør at meditasjon nå føles enda mer triggende og umulig å gjennomføre. 

Hva tenker dere om, eller hva er erfaring med meditasjon i traumesituasjoner?

Skulle så gjerne ha hatt dette verktøyet for å klare å roe og samle meg.

Jeg ville ha valgt rolig yoga i stedet. Det er mer konkret og tar med hele kroppen, og kan bidra til bedre regulering. 

Skrevet

Jeg har hatt nytte av meditasjon i bevegelse feks qi gong. Det har stillet hjernen mer når jeg har vært dårlig.

Nå bruker jeg heller yoga, da først og fremst yin og restorativ 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...