Gå til innhold

Nevrodivergens, adhd, autisme, bipolar, lærevansker mm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alle disse sykdommene/tilstandene under paraplyen «nevrodivergens» eller er det bare autisme og adhd, tourettes og dysleksi? Leser ulikt ulike steder. 

Om bipolar og adhd og epilepsi er nevrodivergens, er alle psykiatriske sykdommer nevgrodivergens og hvis ikke, hvilke er ikke? 

Anonymkode: 20d47...234

Drømmeautomat
Skrevet

Nevrodivergens er et begrep fra aktivisme og dårlig definert. Jeg har diagnosen bipolar og forbeholder meg retten til å si at jeg ikke er nevrodivergent.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (19 minutter siden):

Nevrodivergens er et begrep fra aktivisme og dårlig definert. Jeg har diagnosen bipolar og forbeholder meg retten til å si at jeg ikke er nevrodivergent.

Enig i at det er dårlig definert. At det er et begrep fra aktivisme virke rent spekulativt. Hvorfor vil du ikke være nevrodivergent som bipolar? Jeg har bipolar lidelse selv og syns nevrodivergens-sekken er helt ok å være del av 

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

At det er et begrep fra aktivisme virke rent spekulativt.

Begrepet oppsto i nevrodiversitetsbevegelsen, som hevda at de med autisme ikke burde ses på som syke men som naturlige variasjoner. Det er ikke et medisinsk begrep. 

Grunner til at jeg ikke ønsker å kategorisere meg selv som nevrodivergent:

- Begrepet er dårlig definert og relevansen og anvendbarheten deretter.

- Folk som identifiserer seg selv som nevrodivergente ser ut til å knytte store deler av sin identitet til en diagnose. Jeg ønsker ikke å forstå meg selv på en så begrensa måte.

- Nevrodivergensbevegselen er en form for identietspolitikk. Identitetspolitikk er uheldig av så mange grunner bl.a. fordi det er reduksjonistisk, splittende, usolidarisk og fører til en form for offerhierarki.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (18 minutter siden):

Begrepet oppsto i nevrodiversitetsbevegelsen, som hevda at de med autisme ikke burde ses på som syke men som naturlige variasjoner. Det er ikke et medisinsk begrep. 

Grunner til at jeg ikke ønsker å kategorisere meg selv som nevrodivergent:

- Begrepet er dårlig definert og relevansen og anvendbarheten deretter.

- Folk som identifiserer seg selv som nevrodivergente ser ut til å knytte store deler av sin identitet til en diagnose. Jeg ønsker ikke å forstå meg selv på en så begrensa måte.

- Nevrodivergensbevegselen er en form for identietspolitikk. Identitetspolitikk er uheldig av så mange grunner bl.a. fordi det er reduksjonistisk, splittende, usolidarisk og fører til en form for offerhierarki.

Skjønner deg bedre nå. Jeg leser nevrodivergens som motsatt av begrensende til en sykdom, mer som et begrep som normaliserer variasjon fremfor å definere avvik som sykdom. Mao et åpnende og fellesskapsdannende begrep og ikke noe som gjør en til en sykdom, men som tilhører av et stort normalspekter og et mangfold. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...