Gå til innhold

Hvordan merker behandlere hypomani?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere at en pasient er hypomani og ikke bare glad, energisk, osv? Syns det er så vanskelig å forstå hvordan dere kan definere noe som sykdom, som helt fint kan gå som normaltilstand ute i samfunnet? Og hvordan skiller dere mellom sterk hypomani og mild mani? Det er vanskelig å skjønne hva som er kriteriene. Jeg har bipolar lidelse 2 og mener selv jeg ikke har den sykdommen og at det som noen mener var hypomani var helt vanlig del av livet 

Anonymkode: f9da0...448

Skrevet

Det varierer. Noen er lett å se hypomani på, mens andre er såpass mild at det er vanskelig å se. På meg er det veldig lett å se. Det vil si jeg har hatt milde hypomanier, men de sterke hypomaniene så er det ingen tvil. Mye mer enn å bare være glad. Det er et enormt stort endring i energi og væremåte. 

Drømmeautomat
Skrevet

Hvis det er første gang en behandler ser deg og hypomanien ikke er veldig sterk kan de ikke nødvendigvis se det. Men hvis du har gått over noe tid og hverken vært deprimert eller hypoman, vil de se endringen. Du har rett på en second opinion, og jeg regner med du får det gjennom fastlegen.

Skrevet

Først: Personer med hypomani/mani har manglende innsikt i hvordan de egentlig oppfører seg. De føler at de opptrer positivt og adekvat og har et helt annet syn på seg selv enn det andre har. Jeg husker meget godt en episode fra en klasse jeg hadde i bipolarskolen. En mann som hadde inntatt en sentral rolle i gruppen og ble sett på som en som hadde litt autoritet, ble underveis hypoman. De andre ble forskrekket, men fikk også en vekker. "Er det slik jeg også blir når jeg er hypoman?". Det fikk de bekreftende svar på fra sine partnere.

Ja, vi behandlere ser den økte taleflommen, iderikdommen, tankesprangene, ukritiskheten osv. Men så finnes det mildere tilfeller som er vanskelige for oss å bedømme om vi ikke kjenner pasienten fra før. Da må vi ta pårørende til hjelp. Pårørende kjenner personens "baseline" og kan sikkert svare på om tilstanden i dag er et klart avvik fra "baseline".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...