AnonymBruker Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli Er det noen fellesnevneren? Anonymkode: da84f...f71 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. juli Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen fellesnevneren? Anonymkode: da84f...f71 Det skulle stå " går igjen ". Anonymkode: da84f...f71 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli nachnoo skrev (6 timer siden): En faktor er nok høy grad av nevrotisisme. Og det er man først med? Ingenting å gjøre med? Anonymkode: da84f...f71 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. juli Skrevet 26. juli Jeg mener at dersom man er seg det bevisst og går aktivt går inn for å bekjempe det med de kostnader det har, er det klart mulig å endre det i positiv retning. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Det som går igjen er: Unnvikende adferd - man unngår i stedet for å møte det vonde og vanskelige. Kjempe mot seg selv og symptomene i stedet for å forstå seg selv. Mangler støtte/ meningsfylt liv. Mangler god behandling. Dette er mine egne observasjoner, har GAD og insomni samt kronisk typ depresjon. Bruker fast SSRI (etter mye prøving og feiling) og er nå meget godt behandlet. Så godt at jeg lever ett tilnærmet normalt liv Dessuten har jeg mine tvil om traumebehandling fungerer i disse tilfellene (alvorlig angst og depresjon). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Trinity80 skrev (På 28.7.2025 den 13.21): Det som går igjen er: Unnvikende adferd - man unngår i stedet for å møte det vonde og vanskelige. Kjempe mot seg selv og symptomene i stedet for å forstå seg selv. Mangler støtte/ meningsfylt liv. Mangler god behandling. Dette er mine egne observasjoner, har GAD og insomni samt kronisk typ depresjon. Bruker fast SSRI (etter mye prøving og feiling) og er nå meget godt behandlet. Så godt at jeg lever ett tilnærmet normalt liv Dessuten har jeg mine tvil om traumebehandling fungerer i disse tilfellene (alvorlig angst og depresjon). Det man får beskjed om i metakognitiv terapi 😅 Anonymkode: f1eb6...ad8 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det man får beskjed om i metakognitiv terapi 😅 Anonymkode: f1eb6...ad8 Ja vet det. Men det hjelper ikke å få fakta eller beskjeder når hjernen er på ett nivå som ikke tar i mot dette. Si til en mann med brukket ankel og smertehelvete at behandlingen han får er å vite at det går over og at han blir bra bare ved å endre tankesett🥲 Derfor siste og viktigste punkt: Manglende god behandling. Men heldigvis peker nyeste forskning på hvor mye psykologene og psykiateren generelt har bæsja på leggen. Blir nok gode endringer med nye diagnosekriterier, at psykologer blir mer sett på samtalepartnere enn behandlere for de psykeste og at generelt psykiaterien er smått i ferd med å endre seg. Den som venter på noe godt osv psv 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Trinity80 skrev (11 minutter siden): Men heldigvis peker nyeste forskning på hvor mye psykologene og psykiateren generelt har bæsja på leggen. Blir nok gode endringer med nye diagnosekriterier, at psykologer blir mer sett på samtalepartnere enn behandlere for de psykeste og at generelt psykiaterien er smått i ferd med å endre seg. Hva tenker du på her? Hvordan har de dritt seg ut? Er diagnosekriteriene faktisk i ferd med å endre seg? Jeg har begynt å sette meg inn i ulike former for terapi, spesielt når det gjelder hva folk selv har funnet virksomt/ikke virksomt. Det ser ut til å være en dreining bort fra kognitiv terapi mot terapier som begynner med kropp og følelser i stedet for språk og tanker. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Trinity80 skrev (22 minutter siden): Ja vet det. Men det hjelper ikke å få fakta eller beskjeder når hjernen er på ett nivå som ikke tar i mot dette. Si til en mann med brukket ankel og smertehelvete at behandlingen han får er å vite at det går over og at han blir bra bare ved å endre tankesett🥲 Derfor siste og viktigste punkt: Manglende god behandling. Men heldigvis peker nyeste forskning på hvor mye psykologene og psykiateren generelt har bæsja på leggen. Blir nok gode endringer med nye diagnosekriterier, at psykologer blir mer sett på samtalepartnere enn behandlere for de psykeste og at generelt psykiaterien er smått i ferd med å endre seg. Den som venter på noe godt osv psv Hva understøtter det du sier her? Anonymkode: 8f33b...4a5 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Drømmeautomat skrev (2 timer siden): Hva tenker du på her? Hvordan har de dritt seg ut? Er diagnosekriteriene faktisk i ferd med å endre seg? Jeg har begynt å sette meg inn i ulike former for terapi, spesielt når det gjelder hva folk selv har funnet virksomt/ikke virksomt. Det ser ut til å være en dreining bort fra kognitiv terapi mot terapier som begynner med kropp og følelser i stedet for språk og tanker. Det blir for langtekkelig å gå detaljert innpå her, men noen få ting: At traumebehandling i de fleste tilfeller ikke virker, at man ved å ta opp historie og barndom kan gjøre vondt verre for mange. At man lett kan erstatte en psykolog med en annen samtalepartner om man har gått lenge i terapi. At det er så mange disipliner innen psykologien at korthuset er i ferd med å falle sammen. Man roter seg i lange behandlingsløp i de fleste tilfeller. Nye diagnosekriterier gir bedre retningslinjer - men når det innføres i Norge vet jo gudene. I militæret er det mye mer frempå når det gjelder behandlingsformer som er av nyere dato. Les deg opp på sikre kilder, du jobber jo med forskning? 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva understøtter det du sier her? Anonymkode: 8f33b...4a5 Forskning. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Trinity80 skrev (5 timer siden): Ja vet det. Men det hjelper ikke å få fakta eller beskjeder når hjernen er på ett nivå som ikke tar i mot dette. Si til en mann med brukket ankel og smertehelvete at behandlingen han får er å vite at det går over og at han blir bra bare ved å endre tankesett🥲 Derfor siste og viktigste punkt: Manglende god behandling. Men heldigvis peker nyeste forskning på hvor mye psykologene og psykiateren generelt har bæsja på leggen. Blir nok gode endringer med nye diagnosekriterier, at psykologer blir mer sett på samtalepartnere enn behandlere for de psykeste og at generelt psykiaterien er smått i ferd med å endre seg. Den som venter på noe godt osv psv Men det jeg mente var at de to punktene jeg utheva av det du skrev- som du mener er punkter som de som ikke blir bedre følger- det er jo de to tingene som metakognitiv terapi ber en gjøre og mkt skal jo liksom være så bra🤡 Og det du foreslår er jo å være mer i kontakt med følelsenes og forstå seg selv. Noe jeg er enig i. Men dette er jo motsatt av den såkalt hellige gralen mkt- som er å unngå Anonymkode: f1eb6...ad8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Drømmeautomat skrev (5 timer siden): Hva tenker du på her? Hvordan har de dritt seg ut? Er diagnosekriteriene faktisk i ferd med å endre seg? Jeg har begynt å sette meg inn i ulike former for terapi, spesielt når det gjelder hva folk selv har funnet virksomt/ikke virksomt. Det ser ut til å være en dreining bort fra kognitiv terapi mot terapier som begynner med kropp og følelser i stedet for språk og tanker. Tror dette med kroppen og følelser er veldig viktig! Anonymkode: f1eb6...ad8 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Trinity80 skrev (42 minutter siden): Les deg opp på sikre kilder, du jobber jo med forskning? Har jobba med, for ordens skyld. Inntrykk: CBT er fortsatt best dokumentert, simpelthen fordi det er gjort så mange studier på det. Men CBT og dets avarter som ACT og MCT bygger på en feilaktig/utdatert forståelse av hjernen og nervesystemet fra 60-80-tallet der man ser på tanker og språk som primære og grunnlaget for følelsene. Nyere nevrovitenskap viser oss at det begynner i kroppen/følelsene og går oppover, samt at psykoanalytikerne hadde rett i at barndomsopplevelser er helt essensielle. Psykoanalytikerne var dog også for språkorienterte og lite fokuserte. Så de hotte terapiene nå, som best samsvarer med det vi vet fra nevrovitenskapen, er opplevelsesorienterte og kroppsorienterte terapier. Somatic experiencing, IFS, EMDR, DBR, ISTDP etc. etc. Problemet med mange av disse terapiene, bortsett fra EMDR og ISTDP, er imidlertid at de foreløpig har få gode RTC-studier og derfor anses som lite evidensbaserte, selv om klinikerne og brukerne opplever mest utbytte av disse. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Drømmeautomat skrev (1 time siden): Har jobba med, for ordens skyld. Inntrykk: CBT er fortsatt best dokumentert, simpelthen fordi det er gjort så mange studier på det. Men CBT og dets avarter som ACT og MCT bygger på en feilaktig/utdatert forståelse av hjernen og nervesystemet fra 60-80-tallet der man ser på tanker og språk som primære og grunnlaget for følelsene. Nyere nevrovitenskap viser oss at det begynner i kroppen/følelsene og går oppover, samt at psykoanalytikerne hadde rett i at barndomsopplevelser er helt essensielle. Psykoanalytikerne var dog også for språkorienterte og lite fokuserte. Så de hotte terapiene nå, som best samsvarer med det vi vet fra nevrovitenskapen, er opplevelsesorienterte og kroppsorienterte terapier. Somatic experiencing, IFS, EMDR, DBR, ISTDP etc. etc. Problemet med mange av disse terapiene, bortsett fra EMDR og ISTDP, er imidlertid at de foreløpig har få gode RTC-studier og derfor anses som lite evidensbaserte, selv om klinikerne og brukerne opplever mest utbytte av disse. Og alt dette er gammelt nytt. Les om Presisjons Psykiatri, maskinlæring innen psykiatri, Electrocneuticals (kan ikke norske ordet for det) + nye hjernestimuleringsteknikker, individualistisk nevrobiologisk forståelse, MBBN osv osv Uendelig mye å hente der. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli For meg virker det som mye av det du nevner fortsatt er på forskningsstadiet. For min del nå er jeg mest interessert i terapiformer som er tilgjengelige i dag. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Drømmeautomat skrev (36 minutter siden): For meg virker det som mye av det du nevner fortsatt er på forskningsstadiet. For min del nå er jeg mest interessert i terapiformer som er tilgjengelige i dag. Ja det forstår jeg, men det vi har i dag er svært lite evidensbasert. Så jeg for min del ønsker å bli behandlet med noe som fungerer og ikke kun det som er tilgjengelig. 0 Siter
SoloSuper Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Trinity80 skrev (18 timer siden): Les om Presisjons Psykiatri, maskinlæring innen psykiatri, Electrocneuticals (kan ikke norske ordet for det) + nye hjernestimuleringsteknikker, individualistisk nevrobiologisk forståelse, MBBN osv osv Hva sier forskningen om hjernestimulering? Er drt optimisme rundt denne type behandling? Jeg ser på min psykdom som fysisk. Dvs. at jeg har abnormale emosjonelle reaksjonsmønstre på normale ting som skaper mye krøll for meg. Jeg klarer ikke å endre dette til tross for veldig mange forsøk med eksponering ol. Så jeg håper jo på at det vil komme behandling som kan hjelpe hjernen å overstyre disse mønstrene så jeg kan få et bedre liv. Har ellers helt gitt opp å finne behandling som faktisk hjelper meg å fungere bedre 0 Siter
Trinity80 Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli SoloSuper skrev (3 minutter siden): Hva sier forskningen om hjernestimulering? Er drt optimisme rundt denne type behandling? Jeg ser på min psykdom som fysisk. Dvs. at jeg har abnormale emosjonelle reaksjonsmønstre på normale ting som skaper mye krøll for meg. Jeg klarer ikke å endre dette til tross for veldig mange forsøk med eksponering ol. Så jeg håper jo på at det vil komme behandling som kan hjelpe hjernen å overstyre disse mønstrene så jeg kan få et bedre liv. Har ellers helt gitt opp å finne behandling som faktisk hjelper meg å fungere bedre Når det gjelder eksponeringsterapi så er det også gjort betraktelige funn man kan lese om. Kort fortalt så fungerer dette ikke i praksis dersom man går tilbake til utrygg ranmeverk for livet - når man gjennomgår eksponeringsterapi. Allerede nå finnes nervepulsering i de største behandlingsstedene og hos private aktører. Biologiske markører for psykisk psykdom tilsier at det vi behandler gjennom tankesett ikke er effektivt nok. Til og med Støre hadde en større tale, hvor han nylig nevnte at norsk psykiatri har feilet på mange punkt og satset på behandlingsformer som er ineffektive. Det er større håp nå enn før tenker jeg. Det er godt synlig at noe må endres, og det legger større press på forskning og implementering. Som sagt så har militæret i Norge mye mer oppdatert behandlingsplan og forløp. Jeg ser veldig positivt på det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.