Gå til innhold

Hvor går grensen mellom at noe er psykisk vs fysisk?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg har den siste tiden hatt problemer med angst og depresjon. Nå er depresjonen mye bedre men angsten er mye verre. Dette fører til kvalme, oppkast, brekning flere ganger daglig, vondt i magen, noe vondt i brystet og svært lite matlyst. Jeg har hatt disse symptomene før av angst men dette er litt mye å håndtere synes jeg. Så er jo jeg litt redd for at det er noe mer alvorlig bak. Uten at det gir så mye angst da. Har mest angst rundt måltider og at jeg skal spy i offentligheten. Dette har vart en uke nå oppkast skjer mellom 0-2 ganger daglig. Brekninger og kvalme er nesten hele dagen. Jeg har jo også masse angst gjennom dagen da. Legen på døgn sier at angst og at jeg må prøve å stå i angsten. Og ikke medisinere vekk angsten med vival. Det er jeg helt enig i men de fysiske symptomene gjør jo at jeg går fram og tilbake fra doen fordi jeg er så kvalm. Da blir det litt vanskelig å drive å eksponere seg. Jeg vil jo prøve antidepressiva for denne angsten men jeg får jo høre om at det ikke skal medisineres vekk. Men jeg blir jo skrevet ut an døgn om ca en uke. Skal jeg da dra hjem uten tiltak for angsten enn at jeg må stå i det, utfordre, og avlede. Det er litt vanskelig når det er så mye fysisk. Så er dette noe jeg må presse litt på legen om i forhold til at det kan være fysisk? 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (8 timer siden):

Jeg har den siste tiden hatt problemer med angst og depresjon. Nå er depresjonen mye bedre men angsten er mye verre. Dette fører til kvalme, oppkast, brekning flere ganger daglig, vondt i magen, noe vondt i brystet og svært lite matlyst. Jeg har hatt disse symptomene før av angst men dette er litt mye å håndtere synes jeg. Så er jo jeg litt redd for at det er noe mer alvorlig bak. Uten at det gir så mye angst da. Har mest angst rundt måltider og at jeg skal spy i offentligheten. Dette har vart en uke nå oppkast skjer mellom 0-2 ganger daglig. Brekninger og kvalme er nesten hele dagen. Jeg har jo også masse angst gjennom dagen da. Legen på døgn sier at angst og at jeg må prøve å stå i angsten. Og ikke medisinere vekk angsten med vival. Det er jeg helt enig i men de fysiske symptomene gjør jo at jeg går fram og tilbake fra doen fordi jeg er så kvalm. Da blir det litt vanskelig å drive å eksponere seg. Jeg vil jo prøve antidepressiva for denne angsten men jeg får jo høre om at det ikke skal medisineres vekk. Men jeg blir jo skrevet ut an døgn om ca en uke. Skal jeg da dra hjem uten tiltak for angsten enn at jeg må stå i det, utfordre, og avlede. Det er litt vanskelig når det er så mye fysisk. Så er dette noe jeg må presse litt på legen om i forhold til at det kan være fysisk? 

Det er nok angsten som gir deg disse fysiske plagene? Så legen vil ikke medisinere deg med AD? Har du annen psykisk sykdom utenom?

Den forsvunne diamanten
Skrevet
munchin skrev (5 minutter siden):

Det er nok angsten som gir deg disse fysiske plagene? Så legen vil ikke medisinere deg med AD? Har du annen psykisk sykdom utenom?

Nei hun sier angsten ikke skal medisneres vekk. Har stått på ad lenge men seponerte sammen med lege med fordi jeg begynte på lamictal. Jeg har schizoaffektiv.

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Tror også det handler om at døgnavd ikke vil sette meg på nye medisiner. Ringte pol men de sier de ikke kan si om jeg får det når jeg kommer ut fordi er døgn som bestemmer nå. Føler jeg sitter i en helt umulig situasjon.

Skrevet (endret)

Lamictal gjorde meg veldig kvalm og jeg kastet opp for åpen gate 

da jeg brukte 300 mg

hjalp å ta den til mat

går greit på 200 mg

legene trodde det var angst 

Endret av Marye
Den forsvunne diamanten
Skrevet
Marye skrev (42 minutter siden):

Lamictal gjorde meg veldig kvalm og jeg kastet opp for åpen gate 

da jeg brukte 300 mg

hjalp å ta den til mat

går greit på 200 mg

legene trodde det var angst 

Nå har jeg gått på 300 mg en stund og det gikk jo helt fint. Helt til nå i det siste da.

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (12 timer siden):

Ta med deg en pose du kan spy i så du slipper oppsøke toalettet hele tiden. En pose som man gjerne bruker på fly og sånn om man blir uvel. Helt normalt det du opplever når man har angst. Det gjør heller ingenting å spy offentlig, i blant blir man akutt dårlig og gjør det beste ut av det. Det går bra uansett om det kjennes flaut ut :) 

Anonymkode: b9a75...413

Den forsvunne diamanten
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ta med deg en pose du kan spy i så du slipper oppsøke toalettet hele tiden. En pose som man gjerne bruker på fly og sånn om man blir uvel. Helt normalt det du opplever når man har angst. Det gjør heller ingenting å spy offentlig, i blant blir man akutt dårlig og gjør det beste ut av det. Det går bra uansett om det kjennes flaut ut :) 

Anonymkode: b9a75...413

Takk for tips. Mens jeg er innlagt så blir det jo veldig belastende for de andre pasientene at jeg spyr inne på spisestua da. Kan tenkte meg mange av de allerede sliter med dårlig matlyst. Og hvis jeg da skal sitte der med en pose å spy så blir det liksom litt feil ovenfor de andre😅 Men ja jeg kan ha med pose ja. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...