Gå til innhold

Hvor lang tid tok deg for deg å få svar på DPS-henvisning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: b1519...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skulle det stå...

AnonymBruker
Skrevet
Siena skrev (14 minutter siden):

Stort sett 1-2 uker. 

Så raskt; det er bra. Brev via posten eller helsenorge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så raskt; det er bra. Brev via posten eller helsenorge?

Ja, de har 10 virkedager frist på å gi ett svar mener jeg på. Fikk svar på Helsenorge nå sist.

AnonymBruker
Skrevet
Siena skrev (3 timer siden):

Ja, de har 10 virkedager frist på å gi ett svar mener jeg på. Fikk svar på Helsenorge nå sist.

Takk. Hvor lenge måtte du vente på første time?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk. Hvor lenge måtte du vente på første time?

Det har variert en del, raskeste jeg har fått første time var en uke og lengste jeg har måttet vente var vel ca 5 måneder.

Skrevet (endret)

Det står i prioriteringsveilederen hva maks ventetid på de forskjellige diagnosene er hvis jeg ikke tar feil

Endret av Fru2020
Eva Sofie
Skrevet

Utenom den ene gangen, til jeg har sittet på kontoret, har det tatt alt fra ca. 3  til 8 uker... Tror jeg...

En gang jeg flyttet til ny by, ble henvisning sendt samme dag jeg flyttet og første time var 2-3 virkedager senere. Det ble ansett som et ØH-tilfelle. Det var før Prioriteringsveilederens tid...

Avtalespesialist var ca. 6 måneders venteliste.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer faktisk - første gangen jeg ble henvist tok det ca. 10 dager før jeg fikk et brev på HelseNorge med innkalling til halvdagsutredning om omtrent en måned. Gikk der i ett år før jeg ble henvist til en helt ko-ko avtalespesialist. Det var ikke mulig å klage, men med en ny(!) henvisning fra fastlegen ble jeg formidlet til en ny avtalespesialist som var grei, men etter 5-6 ganger mente hun jeg var altfor ustabil og kunne ikke "ha ansvaret for meg alene".

Så da ble det enda en henvisning, og denne gangen tok det 2 måneder før jeg plutselig fikk innkalling til time om fem dager. Da var jeg så dårlig at jeg ble akuttinnlagt for over måned.

Virket som det kravet man har om å bli vurdert innen 10 dager betyr at du skal få avslag inn 10 dager, hvis ikke så har du sikkert fått rett på behandling, men de har ikke ledig plass ennå. Ganske nervepirrende.

Anonymkode: 90666...d72

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det varierer faktisk - første gangen jeg ble henvist tok det ca. 10 dager før jeg fikk et brev på HelseNorge med innkalling til halvdagsutredning om omtrent en måned. Gikk der i ett år før jeg ble henvist til en helt ko-ko avtalespesialist. Det var ikke mulig å klage, men med en ny(!) henvisning fra fastlegen ble jeg formidlet til en ny avtalespesialist som var grei, men etter 5-6 ganger mente hun jeg var altfor ustabil og kunne ikke "ha ansvaret for meg alene".

Så da ble det enda en henvisning, og denne gangen tok det 2 måneder før jeg plutselig fikk innkalling til time om fem dager. Da var jeg så dårlig at jeg ble akuttinnlagt for over måned.

Virket som det kravet man har om å bli vurdert innen 10 dager betyr at du skal få avslag inn 10 dager, hvis ikke så har du sikkert fått rett på behandling, men de har ikke ledig plass ennå. Ganske nervepirrende.

Takk for svaret ditt. Jeg er spent på svar.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Virket som det kravet man har om å bli vurdert innen 10 dager betyr at du skal få avslag inn 10 dager, hvis ikke så har du sikkert fått rett på behandling, men de har ikke ledig plass ennå.

Det innebærer at du får vurdert om du har rett til behandling innen 10 virkedager.

Om det vurderes at du har rett til behandling, skal det (som regel) stå en dato for forventet oppstart av behandlingen. Det er denne datoen som varierer avhengig av tilstand og livssituasjon.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Eva Sofie said:

Det innebærer at du får vurdert om du har rett til behandling innen 10 virkedager.

Om det vurderes at du har rett til behandling, skal det (som regel) stå en dato for forventet oppstart av behandlingen. Det er denne datoen som varierer avhengig av tilstand og livssituasjon.

Likevel fikk jeg ikke svar etter 10 dager, men først når de hadde kapasitet. Vet ikke om det er fordi de prøver å gjøre det enkelt og ikke vil sende flere brev. Derfor velger jeg å si det som at om du ikke har fått svar etter de 10 ish dagene så har du mest sannsynlig fått innvilget henvisningen.

Går an å sjekke tilgangsloggen på helsenorge og se om det står noe om planlagt oppmøte, det pleier å være flere slike oppslag før man før høre noe offisielt.

Skrevet

Jeg ble henvist til rus og psykiatri døgn og fikk svar etter noen dager bare. I brevet stod det at det var en frist på 12 uker. Vet ikke om fristen var på å gi meg dato innen 12 uker eller at innleggelsen starter innen 12 uker. 

Det er i hvertfall litt slitsomt å ikke vite når ting blir noe av. Eller enda verre for deg som ikke en gang vet om du blir tatt inn. 

Håper du snart får innkalling. :)

Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Vet ikke om fristen var på å gi meg dato innen 12 uker eller at innleggelsen starter innen 12 uker. 

Fristen er til første behandlingskontakt enten det er poliklinisk eller innleggelse.

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Fristen er til første behandlingskontakt enten det er poliklinisk eller innleggelse.

Ja okei. Takk for oppklaring. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...