Gå til innhold

Sliter med å komme i gang på tross av at jeg har det bra nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å komme i gang med ting, spesielt husarbeid, på tross av at jeg har det veldig bra nå er det på en måte slags sperre som bare stopper meg. Noen tips til hvordan overkomme det?

Anonymkode: 11f06...a0a

Skrevet (endret)

Just do it! Ikke tenk så mye i forkant at det f.eks er slitsomt, men bare gjør det uten å tenke og føle så mye rundt det. Det kan hjelpe meg når jeg har det sånn. 

Endret av Vendi
Skrevet

Samme her. Tror kanskje det er negative symptomer. 

Jeg prøver å gjøre litt og litt. Så det ikke blir så overveldende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med å komme i gang med ting, spesielt husarbeid, på tross av at jeg har det veldig bra nå er det på en måte slags sperre som bare stopper meg. Noen tips til hvordan overkomme det?

Anonymkode: 11f06...a0a

Mitt forslag er at du står opp (ikke for sent), spiser frokost og så umiddelbart går i gang med husarbeidet. Da slipper du å grue deg til å komme i gang, og du kan bruke resten av dagen på morsommere aktiviteter. 

Skrevet

Det går an å forsterke belønningssystemet. Etter husarbeid så kan du nyte noe du setter pris på. En iskald Cola, en kopp nybrygget kaffe, litt sjokolade etc.

Veldig kjapt kan kroppen forbinde husarbeid med noe positivt/ belønning (dette lærte jeg av min psykiater).

Dette hjalp veldig da jeg slet som verst selv, kan være verdt ett forsøk. 

Skrevet

Det jeg gjorde for å komme meg opp til forelesning/universitetet var å bare ha nøyaktig den samme rutinen hver morgen. Første forelesning startet enten alltid ganske tidlig, men jeg var der enten 08:15, 09:15, eller 10:15 hver dag. Sto alltid opp slik at jeg hadde nøyaktig like lang tid hver morgen. Sto opp med en gang slik at jeg ikke fikk mulighet til å formulere en tanke før jeg sto opp. Så gjorde jeg bare alt helt likt hver morgen (men rullerte på hva jeg spiste til frokost), trengte aldri å tenke på hva jeg gjorde, alt gikk på autopilot. Fungerte også mens jeg var alvorlig deprimert. Så jeg er helt enig med @Vendi

Ellers pleier jeg å si til meg selv at jeg bare skal gjøre en svært liten del av oppgaven jeg må gjøre, og at resten kan jeg ta en annen dag, i hvert fall på et senere tidspunkt. Må jeg f.eks vaske kjøkkenet kan jeg si til meg selv at jeg utelukkende skal ta ut av oppvaskmaskinen, ingenting annet. Alt annet får jeg bare ta senere, og den lille tingen kan jeg klare. Når det er gjort pleier jeg 90% av tiden å bare tenke at f.eks «nå kan jeg jo like gjerne bare tørke litt over kjøkkenbenken» og slik fortsetter det til kjøkkenet er rent. Så jeg kommer i gang fordi jeg bare trenger å utføre en svært liten oppgave og fortsetter stort sett fordi «nå er jeg jo så godt i gang.» 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...