emilie321 Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Har slitt med søvn i hele mitt voksne liv. I perioder sover jeg noe bedre, mens i andre er søvnen svært dårlig. Sovner, men våkner igjen etter forholdsvis kort tid. I gode perioder kan jeg sove økter på 2-3 timer for så å være våken i 1-2 timer. Da greier jeg å sove en økt igjen. Har 2-3 økter pr natt. I dårlige perioder sover jeg også 2-3 økter, men da kortere intervaller. Har prøvd det meste, men for mange år siden. Er bedre psykisk enn tidligere, så lurer jo litt på hvorfor jeg ikke sover bedre. Etter trening sover jeg merkelig nok dårligere. Har diagnosen bipolar med psykose og ptst av psykiske diagnoser. Bruker 15mg Abilify, 10 cipralex og 100mg quetiapin. Imovane innimellom. Men bruker også medisiner for flere fysiske diagnoser. Er så sliten og oppgitt av og ikke få nok søvn og det ødelegger livskvaliteten. Har hørt at remeron kan fremme søvn, men jeg vet jo ikke. Er litt redd for å begynne å bytte da jeg er livredd for å bli psykisk sykere igjen. @nachnoo , @ISW eller andre. Er det noe som har noen råd/tips? Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen. 0 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli Skrev litt klønete. Sover gjerne første økta 2-3 timer i gode perioder, mens neste økt er gjerne på 1-2 timer. I en god periode kan jeg sove tilsammen 5-6 timer og i dårlige perioder sover jeg tilsammen 3-4,5 timer. Beklager 0 Siter
Sokk Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli emilie321 skrev (18 minutter siden): Har slitt med søvn i hele mitt voksne liv. I perioder sover jeg noe bedre, mens i andre er søvnen svært dårlig. Sovner, men våkner igjen etter forholdsvis kort tid. I gode perioder kan jeg sove økter på 2-3 timer for så å være våken i 1-2 timer. Da greier jeg å sove en økt igjen. Har 2-3 økter pr natt. I dårlige perioder sover jeg også 2-3 økter, men da kortere intervaller. Har prøvd det meste, men for mange år siden. Er bedre psykisk enn tidligere, så lurer jo litt på hvorfor jeg ikke sover bedre. Etter trening sover jeg merkelig nok dårligere. Har diagnosen bipolar med psykose og ptst av psykiske diagnoser. Bruker 15mg Abilify, 10 cipralex og 100mg quetiapin. Imovane innimellom. Men bruker også medisiner for flere fysiske diagnoser. Er så sliten og oppgitt av og ikke få nok søvn og det ødelegger livskvaliteten. Har hørt at remeron kan fremme søvn, men jeg vet jo ikke. Er litt redd for å begynne å bytte da jeg er livredd for å bli psykisk sykere igjen. @nachnoo , @ISW eller andre. Er det noe som har noen råd/tips? Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen. Jeg har ikke noen kvalifiserte råd/tips å gi, men et forslag som jeg ville gitt til meg selv i samme situasjon: Du går på mange ulike medisiner, så jeg ville i hvert fall bedt om en grundig medisingjennomgang (fysisk og psykisk) for å se om en eller flere av dem kan ha som bivirkning at de bidrar til dette søvnmønsteret, og utforske mulige alternativer. 1 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli Sokk skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke noen kvalifiserte råd/tips å gi, men et forslag som jeg ville gitt til meg selv i samme situasjon: Du går på mange ulike medisiner, så jeg ville i hvert fall bedt om en grundig medisingjennomgang (fysisk og psykisk) for å se om en eller flere av dem kan ha som bivirkning at de bidrar til dette søvnmønsteret, og utforske mulige alternativer. Takk for svar! Ja, det er en mulighet. Er ganske fortvilet over dette 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Har du fått god psykologisk behandling for traumet/traumene som forårsaket PTSD-diagnosen? Har du fått tilbud om kognitiv adfersterapi for søvnløshet (CBT-I)? Anonymkode: 54530...83e 0 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du fått god psykologisk behandling for traumet/traumene som forårsaket PTSD-diagnosen? Har du fått tilbud om kognitiv adfersterapi for søvnløshet (CBT-I)? Anonymkode: 54530...83e Har ikke fått direkte behandling for traumet, men har gått i terapi. Nei, ikke fått noe tilbud om atferdsterapi for søvnløshet. Har vært på søvnlabratorie en gang for mange år siden og de konkluderte med at det ikke var noen fysiske grunner til søvnløsheten 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Hva slags terapi fikk du da, om den ikke rettet seg mot å behandle PTSD-lidelsen din? I alle tilfeller virker det som om det kan være verd å forsøke terapi for søvnløsheten din. Anonymkode: 54530...83e 0 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva slags terapi fikk du da, om den ikke rettet seg mot å behandle PTSD-lidelsen din? I alle tilfeller virker det som om det kan være verd å forsøke terapi for søvnløsheten din. Anonymkode: 54530...83e Kognitiv terapi mener jeg det var. 0 Siter
frosken Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli emilie321 skrev (1 time siden): Har slitt med søvn i hele mitt voksne liv. I perioder sover jeg noe bedre, mens i andre er søvnen svært dårlig. Sovner, men våkner igjen etter forholdsvis kort tid. I gode perioder kan jeg sove økter på 2-3 timer for så å være våken i 1-2 timer. Da greier jeg å sove en økt igjen. Har 2-3 økter pr natt. I dårlige perioder sover jeg også 2-3 økter, men da kortere intervaller. Har prøvd det meste, men for mange år siden. Er bedre psykisk enn tidligere, så lurer jo litt på hvorfor jeg ikke sover bedre. Etter trening sover jeg merkelig nok dårligere. Har diagnosen bipolar med psykose og ptst av psykiske diagnoser. Bruker 15mg Abilify, 10 cipralex og 100mg quetiapin. Imovane innimellom. Men bruker også medisiner for flere fysiske diagnoser. Er så sliten og oppgitt av og ikke få nok søvn og det ødelegger livskvaliteten. Har hørt at remeron kan fremme søvn, men jeg vet jo ikke. Er litt redd for å begynne å bytte da jeg er livredd for å bli psykisk sykere igjen. @nachnoo , @ISW eller andre. Er det noe som har noen råd/tips? Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen. Jeg har en kommentar til det med at du sover dårligere etter trening: Når på dagen trener du? Min erfaring er at trening relativt tidlig på dagen er det gunstigste - og at trening etter klokka fire ofte vil forstyrre søvn. 1 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli frosken skrev (6 minutter siden): Jeg har en kommentar til det med at du sover dårligere etter trening: Når på dagen trener du? Min erfaring er at trening relativt tidlig på dagen er det gunstigste - og at trening etter klokka fire ofte vil forstyrre søvn. Trener vanligvis mellom 13.00-14.30. 1 Siter
cilie Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Uff, vet godt hvordan det med søvn er. Jeg har slått meg til ro med at det er kronisk og noe jeg må leve med. Samtidig bruker jeg nå fast 10 mg Surmontil et par timer før leggetid. De har sluttet å virke før, jeg får litt hangover, og de virker ikke så bra når stress eller «livet» overstyrer søvnbehovet. Likevel gjør den at jeg lettere sovner og lettere sovner når jeg våkner om natten. Jeg husker ikke om du har prøvd disse? 0 Siter
emilie321 Skrevet 28. juli Forfatter Skrevet 28. juli cilie skrev (2 minutter siden): Uff, vet godt hvordan det med søvn er. Jeg har slått meg til ro med at det er kronisk og noe jeg må leve med. Samtidig bruker jeg nå fast 10 mg Surmontil et par timer før leggetid. De har sluttet å virke før, jeg får litt hangover, og de virker ikke så bra når stress eller «livet» overstyrer søvnbehovet. Likevel gjør den at jeg lettere sovner og lettere sovner når jeg våkner om natten. Jeg husker ikke om du har prøvd disse? Jeg hadde egentlig gitt opp alt rundt søvnen, men nå har jeg sovet så dårlig lenge å begynner og bli desperat etter å sove litt mer. Nei, kan ikke huske at jeg har prøvd surmontil. 0 Siter
cilie Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli emilie321 skrev (3 minutter siden): Jeg hadde egentlig gitt opp alt rundt søvnen, men nå har jeg sovet så dårlig lenge å begynner og bli desperat etter å sove litt mer. Nei, kan ikke huske at jeg har prøvd surmontil. Surmontil ble anbefalt av en lege som er svært kunnskapsrik. Han behandlet ikke meg, men kom med en anbefaling mtp hvor skadelig det er å ikke sove. 0 Siter
emilie321 Skrevet 29. juli Forfatter Skrevet 29. juli cilie skrev (8 timer siden): Surmontil ble anbefalt av en lege som er svært kunnskapsrik. Han behandlet ikke meg, men kom med en anbefaling mtp hvor skadelig det er å ikke sove. Det er iallefall et forslag jeg skal ta med til fastlegen. Min forrige fastlege var mer opptatt av søvn enn noen annen lege jeg har møtt og han sa også at det var skadelig og ikke sove nok. Det støtter jo nyere forskning også. Dessverre så sluttet min forrige fastlege som fastlege, må si at jeg savner han. 0 Siter
ISW Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli emilie321 skrev (På 28.7.2025 den 20.24): Har slitt med søvn i hele mitt voksne liv. I perioder sover jeg noe bedre, mens i andre er søvnen svært dårlig. Sovner, men våkner igjen etter forholdsvis kort tid. I gode perioder kan jeg sove økter på 2-3 timer for så å være våken i 1-2 timer. Da greier jeg å sove en økt igjen. Har 2-3 økter pr natt. I dårlige perioder sover jeg også 2-3 økter, men da kortere intervaller. Har prøvd det meste, men for mange år siden. Er bedre psykisk enn tidligere, så lurer jo litt på hvorfor jeg ikke sover bedre. Etter trening sover jeg merkelig nok dårligere. Har diagnosen bipolar med psykose og ptst av psykiske diagnoser. Bruker 15mg Abilify, 10 cipralex og 100mg quetiapin. Imovane innimellom. Men bruker også medisiner for flere fysiske diagnoser. Er så sliten og oppgitt av og ikke få nok søvn og det ødelegger livskvaliteten. Har hørt at remeron kan fremme søvn, men jeg vet jo ikke. Er litt redd for å begynne å bytte da jeg er livredd for å bli psykisk sykere igjen. @nachnoo , @ISW eller andre. Er det noe som har noen råd/tips? Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen. Jeg vet ikke om du bruker Quetiapin bare for søvn eller også mot BP. Men medisiner for søvn trenger en pause innimellom. Etter 4-5 uker mister de søvneffekten. Kanskje du kan snakke med fastlegen om en pause på noen få dager hvor du bruker en annen medisin med annerledes virkning? Så er virkningen god igjen Hvis du bruker 100 mg Quetiapin hjelper neppe litt Surmontil fra eller til. 0 Siter
emilie321 Skrevet 30. juli Forfatter Skrevet 30. juli ISW skrev (11 timer siden): Jeg vet ikke om du bruker Quetiapin bare for søvn eller også mot BP. Men medisiner for søvn trenger en pause innimellom. Etter 4-5 uker mister de søvneffekten. Kanskje du kan snakke med fastlegen om en pause på noen få dager hvor du bruker en annen medisin med annerledes virkning? Så er virkningen god igjen Hvis du bruker 100 mg Quetiapin hjelper neppe litt Surmontil fra eller til. Jeg bruker quetiapin for uro og for søvn. Så kanskje jeg bør prøve å ha en pause på noen dager. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 1. august Skrevet 1. august Jeg har fått Imovane til og fra fast siden 2008. Noen ganger hjelper kun medisiner. Mange har prøvd å fikse søvnen min, uten hell. Så da landet det på Imovane. De fungerer utrolig nok fortsatt på meg. Om det er psykisk eller fysisk avhengighet - gir jeg blanke i. Det gir meg livskvalitet og gjør at jeg ikke er ufør og kan jobbe 100%. Interessant at det hevdes at de slutter å fungere, uten at det finnes snev av forskning på langvarig bruk av innsovningsmedikameneter. Viktig: jeg kjører IKKE bil selv. 0 Siter
emilie321 Skrevet 1. august Forfatter Skrevet 1. august Trinity80 skrev (6 minutter siden): Jeg har fått Imovane til og fra fast siden 2008. Noen ganger hjelper kun medisiner. Mange har prøvd å fikse søvnen min, uten hell. Så da landet det på Imovane. De fungerer utrolig nok fortsatt på meg. Om det er psykisk eller fysisk avhengighet - gir jeg blanke i. Det gir meg livskvalitet og gjør at jeg ikke er ufør og kan jobbe 100%. Interessant at det hevdes at de slutter å fungere, uten at det finnes snev av forskning på langvarig bruk av innsovningsmedikameneter. Viktig: jeg kjører IKKE bil selv. Samme her, har prøvd det meste. Imovane virker bare litt for meg og ikke alltid den ser ut til å virke heller. Nå bruker jeg den bare sporadisk. Kjører bil, men det er greit bare jeg venter 8 timer. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 1. august Skrevet 1. august emilie321 skrev (1 time siden): Samme her, har prøvd det meste. Imovane virker bare litt for meg og ikke alltid den ser ut til å virke heller. Nå bruker jeg den bare sporadisk. Kjører bil, men det er greit bare jeg venter 8 timer. Jeg bruker høyere dose enn anbefalt, men har faktisk ikke hatt behov for å øke noensinne. Det var da jeg ble anbefalt å ta den hver kveld at det fungerte for meg. Pluss høyere dose som nevnt. Det finnes ingen god behandling for kronisk insomni selv om mange slite med det. Så da får det duge enn så lenge… 0 Siter
emilie321 Skrevet 2. august Forfatter Skrevet 2. august Trinity80 skrev (8 timer siden): Jeg bruker høyere dose enn anbefalt, men har faktisk ikke hatt behov for å øke noensinne. Det var da jeg ble anbefalt å ta den hver kveld at det fungerte for meg. Pluss høyere dose som nevnt. Det finnes ingen god behandling for kronisk insomni selv om mange slite med det. Så da får det duge enn så lenge… Så fint at du har funnet noe som fungerer for deg. Jeg bruker også litt tramadol innimellom, så jeg må være forsiktig med og ikke bruke for mye b-preparater. Da mister jeg nemlig førerkortet og det hadde vært krise. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.