Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg føler at jeg har fått dårligere hukommelse etter at jeg ble psykisk syk, er dette normalt og hva skyldes det såfall?

Endret av Siena
AnonymBruker
Skrevet

Jeg signerer denne!

Anonymkode: 654b8...bf1

Skrevet

Jeg har definitivt fått dårlig hukommelse. Noe pga psykisk lidelse og noe pga ECT. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg har alltid hatt dårlig hukommelse, har det med det kognitive å gjøre? 

Skrevet
Glitter skrev (14 minutter siden):

Jeg har definitivt fått dårlig hukommelse. Noe pga psykisk lidelse og noe pga ECT. 

Innvirker ECT både på nåværende hukommelse og tilbake i tid? Husker ikke hva jeg ble fortalt da jeg gjennomgikk det for noen år siden. 

Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Jeg har alltid hatt dårlig hukommelse, har det med det kognitive å gjøre? 

Det lurer jeg også på.

stjernestøv
Skrevet
Siena skrev (2 minutter siden):

Det lurer jeg også på.

ja, læring på skolen var alltid vanskelig for jeg husket jo ikke noe, fikk laveste karakter i nesten alt utenom norsk. Likte å skrive, kan bli bedre på barneskolen i alt. 

Skrevet
Siena skrev (6 minutter siden):

Innvirker ECT både på nåværende hukommelse og tilbake i tid? Husker ikke hva jeg ble fortalt da jeg gjennomgikk det for noen år siden. 

I utgangspunktet tror jeh det kun er korttidshukommelse, men hos noen blir det langvarig. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

ja, læring på skolen var alltid vanskelig for jeg husket jo ikke noe, fikk laveste karakter i nesten alt utenom norsk. Likte å skrive, kan bli bedre på barneskolen i alt. 

Jeg tror jeg gjorde det sånn passe greit på skolen, men etter at jeg ble psykisk syk tidlig i 20-årene så har det blitt mye verre. Da jeg forsøkte meg på å studere var det jo nesten umulig mtp hukommelse. 

stjernestøv
Skrevet
Siena skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg gjorde det sånn passe greit på skolen, men etter at jeg ble psykisk syk tidlig i 20-årene så har det blitt mye verre. Da jeg forsøkte meg på å studere var det jo nesten umulig mtp hukommelse. 

Er nå bra det da. Ja ikke lett det der med hukommelse og studere, prøvde meg på det jeg og men det var jo dømt til å feile og det visste jeg jo. 

Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet tror jeh det kun er korttidshukommelse, men hos noen blir det langvarig. 

Okei. For meg er det egentlig hukommelse tilbake i tid som er dårligst, husker veldig lite fra tiden fra før jeg ble syk. Jeg husker også lite fra tiden etterpå da, men minst fra da. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Er nå bra det da. Ja ikke lett det der med hukommelse og studere, prøvde meg på det jeg og men det var jo dømt til å feile og det visste jeg jo. 

Hvordan greide du vgs og så siden studere når du hadde dårligste karakter i nesten alt fra ungdomsskolen?

Anonymkode: 2cbdc...f5f

Skrevet
Siena skrev (6 minutter siden):

Okei. For meg er det egentlig hukommelse tilbake i tid som er dårligst, husker veldig lite fra tiden fra før jeg ble syk. Jeg husker også lite fra tiden etterpå da, men minst fra da. 

Jeg har dårlig hukommelse fra hele livet, men det er uttalt etter jeg ble syk og fikk behandling..

Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg har dårlig hukommelse fra hele livet, men det er uttalt etter jeg ble syk og fikk behandling..

Som i at det ble verre etter at du ble syk? Eller?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan greide du vgs og så siden studere når du hadde dårligste karakter i nesten alt fra ungdomsskolen?

Anonymkode: 2cbdc...f5f

Ble søkt inn på helse og sosial på spesielt grunnlag men fikk lave karakterer der og, skjønte jo ingenting bortsett fra å skrive stil i norsk. 

Skrevet
Siena skrev (Akkurat nå):

Som i at det ble verre etter at du ble syk? Eller?

Ja. Og ennå verre etter 14 runder med ECT. Tror ikke det å gå ubehandlet med psykose hjalp så mye heller.. 

Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Ja. Og ennå verre etter 14 runder med ECT. Tror ikke det å gå ubehandlet med psykose hjalp så mye heller.. 

Skjønner. Å gå ubehandlet med psykose er nok ikke så bra nei, jeg fikk raskt behandling for min men har likevel hukommelsestap fra den perioden. 

Skrevet
Siena skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Å gå ubehandlet med psykose er nok ikke så bra nei, jeg fikk raskt behandling for min men har likevel hukommelsestap fra den perioden. 

Ja er nok ganske vanlig å slite med hukommelse etter psykose. Uansett hvor raskt man får behandling.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (18 minutter siden):

Ja er nok ganske vanlig å slite med hukommelse etter psykose. Uansett hvor raskt man får behandling.

Vet du om dette også gjelder grensepsykose? Jeg har gått i nesten et år med symptomer som ifølge min nye psykiater er symptomer på grensepsykose. Symptomene forsvant helt etter jeg begynte på antipsykotika. 

Jeg har alltid hatt god hukommelse, men merker at både hukommelsen og bare det å tenke er dårligere/vanskeligere etter at jeg ble syk. Jeg vet ikke om det er på grunn av sykdom, medisiner eller kanskje kombinasjonen. Jeg ble syk midt i et studieløp, og merker at det krever sinnssykt mye å prøve å fullføre. 

Anonymkode: b17f4...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet du om dette også gjelder grensepsykose? Jeg har gått i nesten et år med symptomer som ifølge min nye psykiater er symptomer på grensepsykose. Symptomene forsvant helt etter jeg begynte på antipsykotika. 

Jeg har alltid hatt god hukommelse, men merker at både hukommelsen og bare det å tenke er dårligere/vanskeligere etter at jeg ble syk. Jeg vet ikke om det er på grunn av sykdom, medisiner eller kanskje kombinasjonen. Jeg ble syk midt i et studieløp, og merker at det krever sinnssykt mye å prøve å fullføre. 

Anonymkode: b17f4...c96

Vet dessverre ikke. Kanskje andre på forumet vet? @nachnoo 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...