Gå til innhold

BP2 og henvist til DPS-lege, men vil ha terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bp2. Brukte lamictal som jeg likte, men måtte slutte pga. bivirkninger. Var hos fastlegen og diskuterte hva jeg kunne bruke i stedet, han sa han skulle spørre DPS men nå ser jeg at han har henvist meg dit så jeg får time. Regner med jeg får snakke med lege der om medisin og det er jo bra, men egentlig hadde jeg tenkt å be om henvisning til terapi, for det er ting med bp jeg sliter med og andre ting som er viklet inn i det, samt ting fra barndommen som ikke har vært bra. Og nå er jeg litt redd for at henvisning til DPS er oppbrukt på denne medisintingen...

Kan jeg kansellere denne henvisningen og be fastlege skrive ny?

Eller kan jeg si til legen på DPS at jeg ønsker å få terapi? Jeg tviler på at legen kan gi det, men kanskje han kan henvise til psykolog?

Anonymkode: e0ee2...518

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller kan jeg si til legen på DPS at jeg ønsker å få terapi?

Du sier at du er der for terapi - ikke noe annet. Så får DPS ta diskusjonen med din fastlege dersom de er uenige.

Skrevet

Leger/psykiatere har lang utdannelse i psykoterapi. 
Hadde en av mine trengt behandling for BP, ville jeg sterkt foretrukket en lege som behandler. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beskrev det sikkert litt uklart. Det jeg mener er at jeg er henvist for medisinvurdering, så jeg regner med jeg får en time for det og ikke terapi. Det jeg lurer på er om jeg kan si til legen på DPS at jeg også ønsker terapi eller om jeg må ha ny henvisning hos fastlegen. Det er ikke viktig om det er lege eller psykolog.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (23 minutter siden):

Leger/psykiatere har lang utdannelse i psykoterapi. 
Hadde en av mine trengt behandling for BP, ville jeg sterkt foretrukket en lege som behandler. 

Har de som kun er leger (ikke psykiatere)utdannelse i psykoterapi?

Anonymkode: e8e22...5d5

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det jeg lurer på er om jeg kan si til legen på DPS at jeg også ønsker terapi eller om jeg må ha ny henvisning hos fastlegen.

Hvorfor har du ikke spurt fastlegen om dette i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi fastlegen ikke sa at han kom til å henvise meg. Jeg forsto det sånn at han skulle snakke med DPS om medisiner og komme tilbake til meg.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi fastlegen ikke sa at han kom til å henvise meg.

Det er jobben hans å henvise deg til den hjelpen du har behov for, så her må det ligge noe annet bak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har bp2. Brukte lamictal som jeg likte, men måtte slutte pga. bivirkninger. Var hos fastlegen og diskuterte hva jeg kunne bruke i stedet, han sa han skulle spørre DPS men nå ser jeg at han har henvist meg dit så jeg får time. Regner med jeg får snakke med lege der om medisin og det er jo bra, men egentlig hadde jeg tenkt å be om henvisning til terapi, for det er ting med bp jeg sliter med og andre ting som er viklet inn i det, samt ting fra barndommen som ikke har vært bra. Og nå er jeg litt redd for at henvisning til DPS er oppbrukt på denne medisintingen...

Kan jeg kansellere denne henvisningen og be fastlege skrive ny?

Eller kan jeg si til legen på DPS at jeg ønsker å få terapi? Jeg tviler på at legen kan gi det, men kanskje han kan henvise til psykolog?

Kan du ringe DPS å spørre om å få snakke med overlege om disse tingene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har de som kun er leger (ikke psykiatere)utdannelse i psykoterapi?

Alle leger på dps er psykiatere. Når det står overlege på innkallingen, er det innforstått at det er overlege i psykiatri. Om ikke, er det LIS-leger, dvs leger under utdanning i spesialisering, disse er under veiledning av psykiatere ved dps og ofte gode behandlere. Ville mye heller hatt en lege som behandler på dps enn psykolog. Jeg har bipolar jeg også 

Anonymkode: ed793...c6f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...