Gå til innhold

Om du kunne velge; psykiater eller psykolog som behandler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Psykiater her iom at jeg bruker medisiner.

Anonymkode: 6a55c...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det helt det samme. Jeg har hatt både flere psykologer og psykiatere og har vært fornøyd med alle. Hun som hjalp meg mest var psykolog, men jeg tror nok det hadde mest å gjøre med personligheten hennes og måten hun jobbet på og ikke yrkestittelen.

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig, best hjelp har jeg fått av folk på gulvet: sykepleiere, sosialarbeidere, vernepleiere. Både når jeg var innlagt og ute.

Anonymkode: c55f4...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Psykolog. Uten tvil. 

Anonymkode: 6b582...0a7

Skrevet

Det kommer an på diagnose/problemstilling. 

Drømmeautomat
Skrevet

For medisiner gir svaret seg selv, psykologer kan såvidt jeg veit ikke skrive ut noe som helst. For terapi ville jeg valgt ut fra hvilken retning spesialisten har kompetanse på, uavhengig av om det er lege eller psykolog.

FjellOgDalar
Skrevet

Psykiater (i og med medisinbruk/andre medisinske tilstander), ev. samarbeid mellom psykolog og psykiater. Hadde og en fantastisk psykepkeier som hovedbehandler en gang, men da i samarbeid med psykiater. 

For en behandler vil jeg si at kjemi og personlig egnethet er like viktig som fagbakgrunn - så lenge ens faktiske behov blir ivaretatt. 

AnonymBruker
Skrevet

I Texas kan psykologer skrive resepter. Kanskje med tid å etterutdanne det kan bli sånn her også?

Anonymkode: d6110...e3f

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

I Texas kan psykologer skrive resepter. Kanskje med tid å etterutdanne det kan bli sånn her også?

Håper ikke det, syns ikke andre enn leger skal få lov å skrive ut medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kan være, men da snakker vi laaaaaangt frem i tid. Utdanningsløpet til psykologer dekker ikke medisinkunnskapen på samme måte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være, men da snakker vi laaaaaangt frem i tid. Utdanningsløpet til psykologer dekker ikke medisinkunnskapen på samme måte. 

Det er nok ett lite spektrum medisiner de får foreskrive i Texas. Som er ganske ukompliserte.

AnonymBruker
Skrevet

Edit ikke Texas 

Psychologists can prescribe in five states: Louisiana, New Mexico, Illinois, Iowa, and Idaho. In such cases, psychologists are required to receive proper training and are permitted to prescribe certain medicines used in the treatment of mental disorders.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...