Gå til innhold

Grublerier - erfaringer med å tidsbegrense dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har lest at i stedet for å la bekymringer og grublerier kverne døgnet rundt, så kan man sette av en tid hver dag til denslags. F.eks hver dag fra kl 18.00 til 18.30, og bli ferdig med det da. 

Noen som praktiserer dette, og funker det? 

Jeg har tendenser til å henge meg opp i ting noen ganger og kan gå å tenke og jobbe med det oppi hodet mitt gjennom hele dagen. Det kan ligge som en slags alltid tilstedeværende "bakgrunnsstøy", og kan fort bli slitsomt. 

Endret av Vendi
  • Vendi endret tittelen til Grublerier - erfaringer med å tidsbegrense dem?
Skrevet
Vendi skrev (17 minutter siden):

Har lest at i stedet for å la bekymringer og grublerier kverne døgnet rundt, så kan man sette av en tid hver dag til denslags. F.eks hver dag fra kl 18.00 til 18.30, og bli ferdig med det da. 

Jeg har tendenser til å henge meg opp i ting noen ganger og kan gå å tenke og jobbe med det oppi hodet mitt gjennom hele dagen. Det kan ligge som en slags alltid tilstedeværende "bakgrunnsstøy", og kan fort bli slitsomt. 

Jeg har fått det tipset mange ganger, og jeg får det ikke til. Det eneste som hjelper er å finne noe mer spennende enn disse grubleriene, som kan stjele oppmerksomheten min. 

Spent på å høre om noen har lyktes med dette.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, tankene kommer når de kommer. Langt bedre, dvs enklere, å avlede (for meg).

Anonymkode: 993f1...fb9

Skrevet
Sokk skrev (43 minutter siden):

Jeg har fått det tipset mange ganger, og jeg får det ikke til. Det eneste som hjelper er å finne noe mer spennende enn disse grubleriene, som kan stjele oppmerksomheten min. 

Spent på å høre om noen har lyktes med dette.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, tankene kommer når de kommer. Langt bedre, dvs enklere, å avlede (for meg).

Anonymkode: 993f1...fb9

Ja, avledning funker bra. Men har lagt merke til at tankene kan kverne selv om jeg er opptatt med andre ting også. Bekymringene ligger liksom under der hele tida. Da må det nok i så fall være noe skikkelig spennende som sluker oppmerksomheten min helt, hvor det liksom ikke er plass til annet enn akkurat det. Men hvor får jeg tilgang på slikt i min kjedelige husmortilværelse, tro? 

Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Jeg har tidligere også fått det tipset, men det fungerer ikke for meg. Det som fungerer best for meg, er å snakke strengt til meg selv og så å "hive" det over skulderen og bort.     

Skrevet
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Jeg har tidligere også fått det tipset, men det fungerer ikke for meg. Det som fungerer best for meg, er å snakke strengt til meg selv og så å "hive" det over skulderen og bort.     

Det høres jo også ut som en god strategi. 

Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Det høres jo også ut som en god strategi. 

Etter å ha trent en stund på dette, så får jeg det oftere og oftere til. Da får hjernen en liten pause fra grublingen iallefall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...