Gå til innhold

Grublerier - erfaringer med å tidsbegrense dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Om man summerer opp symptomene, blir det GAD

Hm.. så kanskje jeg burde hatt diagnosen da? 🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Hm.. så kanskje jeg burde hatt diagnosen da? 🤔

Hvis du har tenkt å gjøre noe med det, bør du ha korrekt diagnose. 

Skrevet

Jeg skal prøve å gjenskape en historie som NHD laget for mange år siden.

En person skulle kjøre med bil fra Trondheim til Oslo. På Dombås merket han at han hadde punktert på det ene hjulet. Avhengig av hvordan personen var skrudd sammen, kunne han valgt en av disse strategiene:

A. Han måtte finne årsaken til hvorfor dekket var flatt. Han gikk til den lokale sportsbutikken og fikk lånt en sykkel. Han syklet tilbake samme veien som han hadde kommet. Etter en times sykling kom han på høyde med Fokstua fjellstue. Med bare noen meters mellomrom fant han både en del glasskår og en spiker. Han ble rimelig sikker på at minst en av dem var årsaken til hans punktering. Lykkelig og optimistisk syklet/trillet han tilbake til Dombås. Han var klar til å inspisere dekket for å finne ut om det var spikeren eller glasskåret som hadde forårsaket punkteringen. Men dekket var like flatt....

B. Han syntes det var ergerlig å ha punktert, men var mest opptatt av å få lappet dekket og komme seg av gårde til Oslo. Han fant frem jekken, tok av hjulet, trillet det inn på nærmeste bensinstasjon/bilverksted, fikk det plugget, fylte luft, monterte hjulet. Så kjørte han til Oslo.

Drømmeautomat
Skrevet

Hvis man snakker med folk med angst eller leser om erfaringer på ulike nettforum så vet man at CBT-teknikker virker for noen, men slett ikke er det eneste saliggjørende. Selv har jeg mest tro på terapiformer som fokuserer på kropp og følelser i tillegg til tanker og språk, og som tar sikte på varig endring ved å komme til rota av problemet. Det holder dessverre ikke alltid å bare endre bevisste tankemønstre. Ofte må man også adressere emosjonelle sannheter. Denne psykologen beskriver nyere terapiformer som tar hensyn til dette, hvorfor de begynner å bli populære og hvordan de best samsvarer med oppdatert kunnskap i nevrobiologi:

Drømmeautomat
Skrevet

Prøvde å redigere innlegget over, men var for sein. Denne videoen beskriver endringsprosessen mer i dybden:

Skrevet

Det eneste som har hjulpet meg, er å tvinge tankene over på noe annet. Har laget meg «ting» i hodet som jeg fokuserer på når grubling og vonde tanker tar meg. Det kan være noe så enkelt som handlelister til neste uke, middagsplaner, en «bok» jeg skriver i tankene og diverse annet. 
Det nytter lite å gå til jævlig barndom, psyk mor o.l. Å synke ned i følelser funker overhodet ikke for meg

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis man fokuserer på feks kropp og følelser så trenger man kanskje heller ikke grave så mye i alle mulige årsaker og dekode alt?

Det kan være et poeng å finne ut hva slags tidlig "feillæring" som gjør seg gjeldende, men jeg ser at de nye terapiformene ikke nødvendigvis fokuserer på å dvele ved eller gjenfortelle traumer, nei. Dessuten kan man ha følelsesminner, sterke følelser som dukker opp uten at man kan koble dem til konkrete situasjoner. Det er ikke alle minner man har tilgang til, og da er det kropp/følelser man jobber med.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om det handler om å grave seg ned i følelsene men heller litt slik drømmeautomat beskriver, at man jobber med å tåle følelsene og på et vis frigjøre dem?

Anonymkode: 79f04...71f

Ja, ser hva du mener. Men tankens kraft er sterk. Å tåle følelsene er en ting, men man trenger ikke hengi seg til å gruble og ikke komme videre.

Endret av Osten
FjellOgDalar
Skrevet

Jeg så lenge jeg kan huske hatt en tendens til å tenke mye og intenst. Det kan være både vanskelige ting, hvor langt det er til månen, hva jeg skal ha på brødskiva til frokost om en uke (litt satt på spissen), hva folk på gata synes om jakka jeg går med, hva nye folk jeg skal møte kommer til å tenke om meg, om jeg noen gang får jobb, at fly KAN styrte selv om det er sjelden... Denne teknikken har jeg prøvd, og føler ikke at det gjorde noe med selve tendensen til tankekjør. Men den hjalp mot mer konkrete grublerier. Fikk liksom tømt hodet litt. Strevde dog litt med å holde fokus i grubletida fordi jeg har en tendens til å spinne i veldig mange retninger samtidig - som 10 biler som kniver om å ligge først i en fil. K I følge de som utredet og diagnostiserte det som ADHD for en stund siden har det litt av skylden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...