Gå til innhold

Grublerier - erfaringer med å tidsbegrense dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Som mennesker er vi ulike. Noen er mer disponert for å bekymre seg og gruble enn andre. Jeg er det selv, har fått høre det fra foresatte ifra ung alder. Har samtidig mye ansvarsfølelse, det henger litt sammen - og må passe meg for å bli kontrollfreak. "En normalvariant" sa en samtaleterapeut for lenge siden om fenomenet. Tankekjør som kommer fra intet blir noe annet, og er nok mer ansett som symptom på sykdom. Så kanskje en bør skille litt her, mellom normale og sykelige tilstander, slik at ikke alt må ha en diagnose.

Anonymkode: e0752...d14

Alt bør absolutt ikke ha en diagnose, men nettopp det at man har en sånn «normalvariant» kan jo være slitsomt og kan sikkert hjelpes med slike metakogniitve teknikker. Tenker mer det ikke funker så bra og man trenger annerledes terapi om det er større dypere ting jeg da

Anonymkode: 79f04...71f

Skrevet
Drømmeautomat skrev (15 timer siden):

Jeg tror traumer, følelser og ulike forsvar skapt ved læring tidlig i livet har mer å si. Tankene kommer stort sett som en konsekvens av kroppslige reaksjoner og følelser i dypere hjernestrukturer. 

Dere roter sammen traumer (PTSD) og bekymringer/grubling (GAD).

I denne tråden handler det om GAD, og her er det tankemønstrene man skal jobbe med.

Drømmeautomat
Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

I denne tråden handler det om GAD, og her er det tankemønstrene man skal jobbe med.

Jeg tror ikke dette er så svart/hvitt. Mange sliter med grubling uten å ha GAD, og GAD er ikke alltid bare et “tankemønsterproblem”. Forskning viser at negative barndomsopplevelser og relasjonstraumer øker risikoen for en rekke psykiske lidelser, inkludert bipolar, schizofreni og, ja, også GAD.

Tidlige emosjonelle traumer dobler til tredobler risikoen for angstlidelser: https://www.cambridge.org/core/journals/european-psychiatry/article/abs/are-there-associations-between-early-emotional-trauma-and-anxiety-disorders-evidence-from-a-systematic-literature-review-and-metaanalysis/968553E9576C97343D44C0B6807EE076?utm_source=chatgpt.com

Barn som mishandles av foreldrene har 5,6-7,3 ganger høyere risiko for symptomer på GAD: https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-021-00387-1?utm_source=chatgpt.com

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler denne teknikken er mest egnet dersom man har , hva skal man kalle det, mye grubling og bekymring om alt og ingenting og bekymrer seg og overtenker alt, som på en måte ikke er farlig eller logisk? Feks «tenk om bilen kræsjer», tenk om det skjer noe med noen, tenk hva de tenker om meg, osv 

men hvis man har reelle store emosjonelle  belastninger feks så kan det stille seg litt annerledes?

Anonymkode: 79f04...71f

Ja, jeg tror det.

Et grunnprinsipp i metakognitiv terapi er at grubling og bekymring (ved hhv. depresjon og angst) er meningsløse aktiviteter som egentlig bare bidrar til å redusere livskvaliteten. Det har absolutt ingen verdi å bruke tid på å spørre seg selv hvorfor man gjorde ditt og datt for tre år siden (man kan ikke endre fortiden) eller bekymre seg om flyet styrter, for du kan ikke gjøre noe fra eller til rundt om flyet styrter med tankene dine. Tilsvarende i konteksten sosial angst, så er det også en meningsløs aktivitet å tenke hva andre tenker om deg.

Folk som grubler eller bekymrer seg mye, har ofte et ambivalent forhold til disse tankene. På en side er man lei og opplever at tankene sliter en ut. På en annen side opplever man at man ikke "kan la være" eller at slike tanker gjør en mer forberedt eller i stand til å løse ett eller annet, altså at tankene har en betydning og en mening. Derfor handler mye av terapien om å utfordre rundt hvorfor man velger å gruble eller bekymre seg, og videre, avvenne noen fra dette, f.eks. da ved å tillate bekymring en halvtime om dagen men ikke ellers.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er så svart/hvitt. Mange sliter med grubling uten å ha GAD, og GAD er ikke alltid bare et “tankemønsterproblem”. Forskning viser at negative barndomsopplevelser og relasjonstraumer øker risikoen for en rekke psykiske lidelser, inkludert bipolar, schizofreni og, ja, også GAD.

Tidlige emosjonelle traumer dobler til tredobler risikoen for angstlidelser: https://www.cambridge.org/core/journals/european-psychiatry/article/abs/are-there-associations-between-early-emotional-trauma-and-anxiety-disorders-evidence-from-a-systematic-literature-review-and-metaanalysis/968553E9576C97343D44C0B6807EE076?utm_source=chatgpt.com

Barn som mishandles av foreldrene har 5,6-7,3 ganger høyere risiko for symptomer på GAD: https://capmh.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13034-021-00387-1?utm_source=chatgpt.com

Ja, det tror jeg absolutt du har rett i (og det er vel neppe så mye uenighet rundt at for disponerte individer så kan slike hendelser "trigge" sykdom eller øke risikoen for sykdom).

Spørsmålet er vel her heller hvordan slike tilstander skal behandles. Jeg selv hadde en tilstand litt i skjæringspunktet mellom OCD, GAD og helseangst og var veldig redd for psykisk sykdom gjennom faren for at jeg skulle ta livet mitt på impuls. Jeg husker jeg hadde en time hos en psykodynamiker, og for å være ærlig gjorde dette meg verre og bare mer bekymret. Jeg husker at det ble snakket om hvorvidt det var noe i meg som ubevisst gjorde at jeg ikke ønsket å leve, osv, og det var jo helt skivebom. For meg hjalp det mye mer med en pragmatisk tilnærming til hvordan jeg håndterte tvangs/bekymringstankene rundt sykdom og selvmord. 

Det er selvsagt bare min erfaring, og jeg anerkjenner at det finnes tilstander hvor bearbeiding kan hjelpe. Men jeg er ganske sikker på at de fleste angstlidelser ikke er blant dem.

Skrevet

Poenget for meg som behandler er ikke hva årsaken er, men hva som virker i behandling og hvor mye ressurser det krever. Her må man støtte seg på behandlingsforskning. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Hvor står det at ts har GAD?

Anonymkode: a0874...4d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har ikke diagnosen GAD nei, men symptomene kan jo kanskje ligne på det man ser i GAD. Hos meg kan det være "dagsferske" bekymringer og grublerier, og så er det de som er mer dyptpløyende og nærmest integrerte. Jeg tror det går an å gjøre noe med begge deler med riktig behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Om man summerer opp symptomene, blir det GAD

Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Om man summerer opp symptomene, blir det GAD

Hm.. så kanskje jeg burde hatt diagnosen da? 🤔

Skrevet
Vendi skrev (Akkurat nå):

Hm.. så kanskje jeg burde hatt diagnosen da? 🤔

Hvis du har tenkt å gjøre noe med det, bør du ha korrekt diagnose. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...