Gå til innhold

Psykdom og fattigdom: Er du fattig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på serien til Selzer og ser sykdom trekkes inn. Mange her har gått på AAP og er også uføre nå. Så, er du fattig? Eier du selv? Har du god råd ellers?

Anonymkode: d27c5...03c

AnonymBruker
Skrevet

Er ung ufør men vet ikke om jeg vil si at jeg er fattig. Eier ingenting men har nok penger til mat og regninger.

Anonymkode: ee03d...ee9

Skrevet

Er ung ufør. Skulle helst hatt litt mer penger. Lever fra måned til måned. Blir blakk i slutten av hver måned. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobber 50 prosent og har 50 prosent AAP. Søkt ufør i AAP-delen. Ikke fattig.

Anonymkode: 2a9d8...80f

Skrevet

Får AAP. Alenemor til to småbarn 50%. Bor i et svært dyrt område (der hele min familie bor), det spiser opp alle pengene. Går i minus, må supplere fra sparekonto hver måned. Er nok teknisk sett ikke fattig, for jeg er for rik til å få bostøtte. Jeg sliter nok også ekstra med å justere meg, siden jeg har hatt god råd før. Jeg lever som om jeg har bedre råd enn det jeg har. Men dette er ikke bærekraftig.

(Kan ikke kjøpe ny mindre leilighet, for jeg får ikke lån med den økonomien jeg har i dag).

Det er skapt et narrativ fra enkelte politikere om at alle som går på Nav bare er late og gjør det fordi de kan. Det tar jeg inn over meg, og det truer identiteten og selvrespekten min. I realiteten er ytelsene man for som følge av sykdom ting man har krav på. Alle som oppfyller vilkårene har krav på det og det har vi som samfunn bestemt og vedtatt ved lov for at vi alle skal ha et sikkerhetsnett og ikke være avhengig av arv, familie, eller private forsikringer dersom ulykken rammer. Dette sikkerhetsnettet er svært lite lukrativt å leve på om ikke man må.

Jeg har ingen tro på at dårlig økonomi er positivt verken for fysisk eller psykisk helse. Ikke stem borgerlig, folkens.

Skrevet
Sokk skrev (26 minutter siden):

Ikke stem borgerlig, folkens.

Jeg har lite tro på at en evt. borgerlig regjering kommer til å gjøre noen ting fra eller til med dette. Jeg merker nøyaktig ingen forskjell i egen økonomi på nåværende regjering og Erna Solberg som statsminister. Men det jeg reagerer på, er et noe smålig grep som nåværende regjering gjorde ved å doble/tredoble primærboligverdien ved boligverdi over hhv. 10 og 15 mill. Moren min, som ikke er rik mht penger/likviditet, men som har et stort hus og lav pensjon, skattes nå nesten ihjel. På grunn av hennes lave inntekt får hun heller ikke lån til å betale skatten. Det samme gjelder nok mange pensjonister.

Jeg er tilhenger av formueskatt, men jeg ønsker et større bunnfradrag. Så får heller de aller rikeste betale mer, og innføre en exit-skatt som gjør det mindre attraktivt å flytte til Sveits. 

Jeg blir litt kvalm av politikere for tiden. Aner ikke hva jeg skal stemme, jeg kunne godt stemt Arbeiderpartiet dersom det ikke var for at jeg visste at en AP-regjering som må lene seg på MDG og Rødt for å få flertall, vil gjennomføre en fullstendig ulik politikk fra det som loves i dag. På en annen side er jeg heller ikke overbegeistret for hva et stort FrP vil kunne gjøre på borgerlig side, og jeg tror som sagt det er mye prat og lite handling fra hele den siden. Ideelt sett ville jeg hatt en regjering med Høyre og Arbeiderpartiet, uten Erna Solberg. Men det vil aldri skje. Sånn det ligger an nå, så er jeg nærmest å stemme Venstre, men som sagt aner jeg ikke.

Skrevet
ISW skrev (7 minutter siden):

Moren min, som ikke er rik mht penger/likviditet, men som har et stort hus og lav pensjon, skattes nå nesten ihjel. På grunn av hennes lave inntekt får hun heller ikke lån til å betale skatten. Det samme gjelder nok mange pensjonister.

Er det ikke slike tilfeller seniorlån er laget for?

Skrevet
laban skrev (Akkurat nå):

Er det ikke slike tilfeller seniorlån er laget for?

Jeg tror ikke det selges mer. Vet i alle fall at verken DNB eller Nordea selger det. 

Uansett kjennes det litt vondt å måtte låne til og betale skatt av en bolig.

Skrevet
ISW skrev (5 minutter siden):

Uansett kjennes det litt vondt å måtte låne til og betale skatt av en bolig.

Ikke så vondt som det vil kjennes å se Sylvi Listhaug bli statsminister og vite at man stemte på det.

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

Ikke så vondt som det vil kjennes å se Sylvi Listhaug bli statsminister og vite at man stemte på det.

Eneste muligheten for at det skal kunne skje, er at Høyre og FrP får rent flertall alene og FrP blir største parti. Sjansen for det er lik null.

KrF og Venstre vil aldri støtte Listhaug som statsminister.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Hva eksakt har du imot FRP?

Anonymkode: b9a72...62a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva eksakt har du imot FRP?

Anonymkode: b9a72...62a

Politikken og retorikken deres, og deres kompetanse til å inneha statsrådsposter. 

Skrevet

Jeg tror at en evt. borgerlig regjering vil bestå av Høyre, KrF og Venstre med FrP som et noe upålitelig støtteparti.

Enig med @Sokk i at FrP ikke egner seg i regjering. Det er en del ideer der som er OK, men politikken henger ikke på greip totalt sett. Heller ikke evnen til å være i regjering og inngå kompromisser.

Skrevet
ISW skrev (34 minutter siden):

Eneste muligheten for at det skal kunne skje, er at Høyre og FrP får rent flertall alene og FrP blir største parti. Sjansen for det er lik null.

KrF og Venstre vil aldri støtte Listhaug som statsminister.

Det har jeg også trodd. Men nå holder Ulstein døra på gløtt for Listhaug, sitat VG: 

KrF-lederen kommer med avklaring på partiets holdning til et potensielt borgerlig samarbeid etter valget. For første gang åpner han for å støtte en regjering ledet av Frp-leder Sylvi Listhaug.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Sokk said:

Det er langt vondere at pensjonister skal jages fra gård og grunn pga formuesskatten. Som har blitt skjerpet under sittende regjering.

Endret av slabbedask
Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg var fattig. Frem till jeg fikk uføretrygd. Og startlån. 660% verdiøkning og nedbetalt bolig. Var i den klassen som ble ufør når bolig kostet lite og var ferdig med lånet da bostøtten ble strammet kraftig inn på. Så jeg hadde flaks.

Unge som blir ufør i dag, kjenner nok mer til dårlig råd.

Skrevet
slabbedask skrev (17 minutter siden):

Det er langt vondere at pensjonister skal jages fra gård og grunn pga formuesskatten. Som har blitt skjerpet under sittende regjering.

Jens Stoltenberg har faktisk uttalt i intervju med VG i dag at han er villig til å se på formuesskatten, så lenge man lager ordninger som hindrer at de rikeste blir nullskatteytere.

Mamma har fortalt meg om de rike fruene som leverte barna i barnehagen på gratisplass på begynnelsen av nittitallet fordi de var nullskatteytere. Det var et dobbelttyveri fra fellesskapet. Jeg er opptatt av å hindre slikt og at de rike også skal gi tilbake, fordi formuene er skapt gjennom f.eks å utnytte arbeidere eller fellesskapets ressurser.

Jeg vet ikke hvor stort og reelt problemet er med pensjonister som blir jaget fra gård og grunn. Jeg ser dessuten at dette også kan ha positive sider. Det er ineffektivt at enslige eldre skal sitte i årevis alene i et stort hus med hage som de ikke kan ta vare på, mens barnefamilier med ordinære inntekter må skvises sammen i leiligheter hvor man bor tett i tett. Flere hus på markedet får prisene ned, og kan gjøre hus mer tilgjengelig for dem som trenger hus med hage.

Uansett om man finner eksempler på legitime hensyn som blir rammet negativt av en solidarisk økonomisk politikk, så er det bare for å ta oppmerksomheten vekk fra de underliggende realitetene. Høyresiden legger først og fremst til rette for å gjøre rike folk rikere.

La det ikke være noen tvil om at for dem som er avhengig av offentlige støtteordninger, er sterkt offentlig helsevesen, og som ønsker å motvirke økte forskjeller, så tjener man sine egne og samfunnets interesser best ved å stemme på et parti på venstresiden av politikken (men ikke for langt da). Denne tråden handler om Norges fattigste? Jeg tror ikke det er lurt av Norges fattigste å stemme på et parti på høyresiden av politikken. 

Høyres forslag til skattelettelse utelukket vel pensjonister? Så det er ikke slik at de har noen spesiell omsorg for pensjonister heller, bare når det passer dem. 

Skrevet
Sokk skrev (2 timer siden):

Politikken og retorikken deres, og deres kompetanse til å inneha statsrådsposter. 

Kompetanse? I AP er det nok å ha vært på Utøya. 

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Kompetanse? I AP er det nok å ha vært på Utøya. 

Hjelpes. Kommentarene fra dette brukernavnet får noen ganger tankene mine til å vandre i retning frontallappdemens.

Jeg mener vi har svært kompetent statsminister, finansminister og utenriksminister fra Ap for tiden. Noe jeg er glad for gitt verdens tilstand.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...