Gå til innhold

Psykdom og fattigdom: Er du fattig?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si. Er heldig stilt mtp. boutgifter, har verken bil eller barn. Om boutgifter/lån hadde vært større i tillegg til ev. barn og bil hadde jeg strevd. 

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet
Sokk skrev (10 timer siden):

Til skrekk og advarsel vil jeg gjerne dele at jeg gikk i denne fella. Jeg tenkte litt arrogant at «uansett hvor syk jeg blir, så er jeg så smart og kreativ og har så mye indre driv at jeg klarer å skaffe meg en god inntektskilde.» Jeg så derfor ikke behovet for at jeg skulle tenke konservativt og sikre meg økonomisk i tilfelle sykdom, fordi «jeg alltid finner en løsning». Jeg hadde dessverre ikke sett for meg at sykdommen skulle ramme både smartheten, kreativiteten, drivkraften og motet mitt.

Og dette var en straff for å ha trua på deg selv? Jeg er så dritt lei av at vi er «arrogante» bare fordi vi tror noe sånt. Jeg mener ikke du er arrogant bare fordi du tenkte dette, for du fremstår ikke som om du er bedre en absolutt alle andre. Dette er grunnen til at jeg sa jeg var enda mer aggressiv og deprimert, slet med å sette pris på det lille som var bra med meg, fordi jeg tenkte at da blir det sikkert snudd på hodet til slutt for man skal jo ikke være fornøyd med noe ved seg selv…

Jeg hadde også blitt veldig sint på den jævla kroppen for å bli syk. Noe jeg også blir for alt jeg ikke klarer.

Vi kan alle havne i en slik situasjon om vi er uheldige nok. Om skilsmisse

Bare å ikke gifte seg det.

og arbeidsløshet

Det er her det hadde vært kjekt å ha evnen til å skaffe seg penger utenom det vanlige, men de fleste av oss er vel uheldige nok til å være utviklet innenfor snittet..

og sykdom eller annet kommer samtidig. Plutselig er livet snudd på hodet.

Kan det snus på hodet for meg snart? Er jo stabilt som det kan være…. virker som dette skjer bare hvis ting kan bli verre… 

Da er det fint med velferdsordninger som er gode nok til at ikke det å utløse livsforsikringen fremstår som eneste løsning. Der har jeg tidvis vært. Men ikke nå.

Til et annet tema, så går det absolutt an for mange å justere utgiftene hvis inntekten går ned. Men det er vanskelig å leve helt «perfekt» økonomisk. Mange med lav inntekt har mange tilleggsutfordringer som lav utdanning, sykdom, lite nettverk ++ som alle bidrar til å gjøre det ekstra vanskelig å leve perfekt på budsjett. Uforutsette utgifter blir også fort dyrere for dem har lite, de må kanskje benytte kreditt, kan ikke kjøpe mye og få kvantumsrabatt etc. Det er helt urimelig å forvente at en del av befolkningen skal måtte leve «perfekt» bare for å klare seg, mens de fleste skal få leve i overflod.

Er det ikke motsatt? De fleste må leve perfekt, mens noen lever i overflod

Jeg mener alle må få ha nok til et verdig liv. Særlig er det viktig å ha nok til å gi barna like muligheter som de andre i klassen (fritidsaktiviteter, bursdager etc.). Vi bør gjøre det vi kan for å motvirke at fattigdom går i arv. 

En sterk nok person vil klare å komme seg ut av evt arvelig fattigdom uten at det skal måtte tilrettelegges av noen stat. Men jeg er enig i at det skal være like muligheter.

psykedeliker
Skrevet
skogbrann skrev (3 timer siden):

Du står fritt til å gjøre som du vil, men historisk sett er skillet nokså flytende. 

Det kommer an på hvilken filosofisk tradisjon man velger å følge.

Skrevet
psykedeliker skrev (7 timer siden):

Det kommer an på hvilken filosofisk tradisjon man velger å følge.

Hvilken tradisjon sier at man ikke blir rikere av å arve en ville til 12 millioner? Eller fattigere av å bli syk?

Poenget hver er vel at det er en blanding av egen valg og ytre omstendigheter man ikke har kontroll over.

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (9 timer siden):

Hvilken tradisjon sier at man ikke blir rikere av å arve en ville til 12 millioner? Eller fattigere av å bli syk?

Dette har ingenting med saken å gjøre. Fri vilje er en forutsetning for å kunne holde individer ansvarlige for valgene sine, noe som er helt grunnleggende i liberale demokratier.

Everybody
Skrevet

Hva synes dere om dagens episode?

AnonymBruker
Skrevet

Den viser kanskje noen utsnitt av hva fattigdom kan romme . Hva er forskjell på fattigdom og levekårsutfordringer , som en politiker sa forleden ?

Syns «den fattige «personen var en knall dyktig fotograf , hun fikk frem stemninger og nyanser i bildene . Syns det så svært strevsomt ut og bare måtte tenke på hvordan endene skulle møtes, og det hørtes vondt ut med alle marerittene hun ikke var syk nok til å få hjelp for (..) . Tar forbehold om jeg hørte riktig. Og hyppig brevveksling med nav tenker jeg kan lett kan bringe folk enda lenger i kjelleren . Nav vil kanskje realitetsorientere mht økonomi , men er de nok nysgjerrige på hva som ligger til grunn for dette . Og i hvilken grad tilpasser personen i dokumentaren seg situasjonen .. klarer hun å se alternativene ? 

Anonymkode: 9a67a...6c8

slabbedask
Skrevet
4 hours ago, Everybody said:

Syntes serien så langt har vært ganske intetsigende. Og det er forskjell på å være fattig og ha dårlig råd. Bortsett fra alenemoren i episode 1 vil jeg ingen at disse folkene er "fattige".

Everybody
Skrevet
slabbedask skrev (1 minutt siden):

Syntes serien så langt har vært ganske intetsigende. Og det er forskjell på å være fattig og ha dårlig råd. Bortsett fra alenemoren i episode 1 vil jeg ingen at disse folkene er "fattige".

Er det fortsatt noen som får bare 16000 etter skatt på uføretrygd? Hørte om noen som fikk det i 2018 og trodde det hadde gått opp litt siden den gang?

Ellers så er hun vel et godt eksempel på fattig når hun har 16000 utbetalt og må betale 11000 i husleie og måtte flytte hjem til faren sin fordi hun måtte bruke pengene på å komme seg hjem fra Finnmark og ikke kunne betale husleie.

slabbedask
Skrevet
23 minutes ago, Everybody said:

Er det fortsatt noen som får bare 16000 etter skatt på uføretrygd? Hørte om noen som fikk det i 2018 og trodde det hadde gått opp litt siden den gang?

Ellers så er hun vel et godt eksempel på fattig når hun har 16000 utbetalt og må betale 11000 i husleie og måtte flytte hjem til faren sin fordi hun måtte bruke pengene på å komme seg hjem fra Finnmark og ikke kunne betale husleie.

Nei, minstetrygd gir 21-22000 utbetalt. Mulig hun har noe tvangstrekk.

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)
Grendel skrev (16 timer siden):

Poenget hver er vel at det er en blanding av egen valg og ytre omstendigheter man ikke har kontroll over.

Jeg quotet feil post.

Jeg ble litt sjokkert at det koster 11000 i måneden å leie utenfor på flatbygda i indre Østfold. Langt utenfor ‘sentrum’, og slik at man må ha bil. Ellers var det jo en sympatisk dame. Jeg stusset over at hun bare fikk 16k utbetalt, det virket rart og uforenlig med at hun hadde bil.🚙 

Endret av Worriesome Plenty 2
Skrevet
Everybody skrev (14 timer siden):

Veldig bra og tankevekkende.

Og jeg håper flere kommuner kan sette i gang prosjekter a la Søndre Land, som fanger opp unge som faller utenfor og hjelper dem over i utdanning og jobb. Tror også det i mange tilfeller stemmer som det ble sagt i programmet at uførhet kan gå i arv.

Når det gjelder ungt utenforskap, synes jeg det mest alarmerende er det høye antallet unge på landsbasis som verken er i jobb eller går på skole. Jeg var på et seminar med NAV for et par år siden, og der ble det opplyst at denne gruppen heller ikke er meldt arbeidsledig, og de mottar ingen form for stønad fra det offentlige. Sannsynligvis blir de forsørget av foreldre eller partner. I små og gjennomsiktige samfunn vil man ofte vite hvem som bare sitter i kjelleren og gamer, dette er vanskeligere i store byer. Man vet hvem som dropper ut av videregående, men jeg er usikker på hvor tette de følges opp etter hvert.

Her er en artikkel fra 2024 som handler om dette:

https://www.nrk.no/nyheter/nav_-flere-unge-voksne-er-verken-i-jobb-eller-utdanning-1.16994488

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg stusset over sykdommene som førte til uføretrygd. Dårlig nattesøvn og smerter i beina som ingen leger fant forklaring på. Muligens kunne nattesøvnen blitt bedre hvis hun var i jobb. Hun løftet tungt og sov i bil på tur. Sto ute og tok 10.000 bilder på turen. Jeg får det ikke til å rime med vondt i beina. 

Jeg fikk følelsen av at hun burde fått bedre hjelp til å komme i jobb, få mestringsfølelse og økt selvtillit. Det er trist når ungdom med livet forran seg, havner i denne situasjonen. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg stusset over sykdommene som førte til uføretrygd. Dårlig nattesøvn og smerter i beina som ingen leger fant forklaring på. Muligens kunne nattesøvnen blitt bedre hvis hun var i jobb. Hun løftet tungt og sov i bil på tur. Sto ute og tok 10.000 bilder på turen. Jeg får det ikke til å rime med vondt i beina. 

Jeg fikk følelsen av at hun burde fått bedre hjelp til å komme i jobb, få mestringsfølelse og økt selvtillit. Det er trist når ungdom med livet forran seg, havner i denne situasjonen. 

Jeg er enig. Men forhåpentlig kan betalte fotojobber både være en vei ut av uførhet for kvinnen i reportasjen, og motivasjon til å stå på for å få hjelp for helseutfordringene.  Jeg er ikke ekspert, men tror hun har et betydelig talent som fotograf.

Nicklusheletida
Skrevet
Babette skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig. Men forhåpentlig kan betalte fotojobber både være en vei ut av uførhet for kvinnen i reportasjen, og motivasjon til å stå på for å få hjelp for helseutfordringene.  Jeg er ikke ekspert, men tror hun har et betydelig talent som fotograf.

Bildene hennes var utrolig fine :) Hun har helt klart et talent for fotografering. Men jeg tenker likevel at det kan være vanskelig å leve av, da det er så mange om beinet. I hvert fall kan det ta lang tid før hun kommer opp i en grei inntekt. Foreløpig har hun fått 2 oppdrag. Det vil ikke gi all verden av inntekter. Hun trenger en jobb i mellomtiden. 

slabbedask
Skrevet
On 8/14/2025 at 12:37 AM, Everybody said:

Nå har det i ettertid kommet frem at hun var på AAP. Og minstesatsen (nesten 60 000 mindre en minste uføresats!) er så lav at 16 000 utbetalt nok stemmer. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet
slabbedask skrev (21 timer siden):

Nå har det i ettertid kommet frem at hun var på AAP. Og minstesatsen (nesten 60 000 mindre en minste uføresats!) er så lav at 16 000 utbetalt nok stemmer. 

Da er det dårlig av Seltzer å ikke korrigere dette. Rett og slett faktafeil. Jeg stussa på hvor lite hun fikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...