Gå til innhold

Hvilken er best mot angst : Cymbalta eller Venlafaxin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det så uutholdelig med angst og depresjon...jeg bruker venlafaxin 75mg. Før har jeg brukt cipralex og Zoloft uten tilstrekkelig effekt mot angst.

Har også brukt venlafaxin 150 mg , men hadde likevel angst, men mindre deprimert enn nå...det var veldig hardt å slutte på de, men nå lurer jeg på om jeg skal legge til cymbalta, remeron eller seroquel. Noen tips eller erfaringer?

Anonymkode: 1321c...1a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vitenskapelige studier finner man ingen ulikheter i effekt på angst mellom venlafaksin (Efexor) og duloksetin (Cymbalta). Dette selvsagt på gruppenivå. På individnivå kan det være ulikheter.

Det er en farmakologisk ulikhet: Mens venlafaksin er en SSRI opp til 150mg, og effekten på NA trer inn først ved høyere doser, er duloksetin et SNRI i hele doseringsområdet. Om det har betydning for deg, vet jeg ingenting om.

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt cipralex og venlafaxin og ting har bare blitt værre. Venlafaxin gjorde at jeg måtte opp flere ganger om natta og tørke av meg svette. Det var bokstavlig talt en dam av svette når jeg sto opp på natta. Så blir jeg veldig impulsiv og litt smått aggresiv av både cipralex og venlafaxin. Og begge gjør at jeg har lettere for å skli ut med rusmidler.

Anonymkode: 159f2...ea1

Skrevet

Jeg tror i alle fall ikke det er noe vits i å bruke både Cymbalta og Efexor sammen, som du foreslår. Det er lite vits i å bruke to medisiner som virker relativt likt.

Kombinasjonen Efexor (evt. Cymbalta) og Remeron er velkjent og gir synergier gjennom at man både øker frigjøringen av nevrotransmittere i hjernen og reduserer reopptaket av dem. Du kan google "California rocket fuel" som medisinkombinasjonen kalles.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 16.8.2025 den 6.26):

Jeg tror i alle fall ikke det er noe vits i å bruke både Cymbalta og Efexor sammen, som du foreslår. Det er lite vits i å bruke to medisiner som virker relativt likt.

Kombinasjonen Efexor (evt. Cymbalta) og Remeron er velkjent og gir synergier gjennom at man både øker frigjøringen av nevrotransmittere i hjernen og reduserer reopptaket av dem. Du kan google "California rocket fuel" som medisinkombinasjonen kalles.

AnonymBruker skrev (På 15.8.2025 den 15.27):

Har brukt cipralex og venlafaxin og ting har bare blitt værre. Venlafaxin gjorde at jeg måtte opp flere ganger om natta og tørke av meg svette. Det var bokstavlig talt en dam av svette når jeg sto opp på natta. Så blir jeg veldig impulsiv og litt smått aggresiv av både cipralex og venlafaxin. Og begge gjør at jeg har lettere for å skli ut med rusmidler.

Anonymkode: 159f2...ea1

Uff, det var ille. Brukte du høy dose?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 16.8.2025 den 6.26):

Tusen takk for svar 🙂 Hva ville du valgt av å øke venlafaxindosen eller legge til Remeron? Hva har mest bivirkninger og vektøkning ?

Skrevet

Legge til Remeron er i hvert fall det som gir størst risiko for vektøkning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...