Gå til innhold

bvt


Gjest bela56

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 44 år. Jeg hadde for 2 mnd siden en kraftig hodepine i venstre hodehalvdel. I tiden etterpå opplevde jeg nummenhet i venstre arm og hodehalvdel. Nummenheten kommer stadig tilbake når armen holdes i en spesiell stilling. Følelsen i hodet kan beskrives som en trykkfornemmelse. Jeg kontaktet lege og ble sendt til røntgen av nakke og skulder. Resultatet av undersøkelsen foreligger, og min lege konkluderte med at plagene skyldtes at nerver blir klemt i mellom to nakkevirvler:

Resultat fra RTG-undersøkelsen: 15.08.00

RT6. VENSTRE SKULDER: Normale skulderledd og ingen bløtdelskalk. R: NORMALT FUNN. RTG. CERVICALCOLUMNA: Skiven C.V er høyderedusert og skiven C.VI er i nedre normalområdet. Der foreligger arthrose i uncovertebralleddene, særlig i C.V- nivå på høyre side, i mindre grad i C.V- og VI-nivå på venstre side. Foramen intervertebrale er tydelig trangt på høyre side i C.V-nivå. R: OSTEOCHONDROSE C.V 0G C.VI. DEGENERATIVE FORANDRINGER, KONF. BESKRIVELSE.

Det er foreslått fysikalsk behandling. Fins det annen behandling for denne diagnosen? Kan forverring forebygges? Er det stor sannsynlighet for at ostochondrose også er årsaken til symtomene i hodet, eller bør hodet undersøkes også?

Håper på svar snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære bela56.

Jeg er enig i at nervene i nakken sannsynligvis har liten plass og at dette medfører smerte i nakken som stråler nedover i armen(Cervicobrachialt syndrom=nakkearm syndrom).Behandlingen for dette er primært fysioterapi.Skulle det forebygges måtte dete gjøres med trening.Sannsynligvis er dette også årsaken til din hodepine.Skulle man være helt"neurotisk"kunne man ta CT el.MR av nakken og evnt.neurografi av armen.Sannsynligvis ville dette evnt.ikke ha noe å si for behandlingen.Generelt sett må man også tenke på et såkalt Subclaviansteak syndrim som kjennetegnes av hodepine når man bruker ve.arm.Det er da vanskelig å finne puls og blodtrykk i denne armen.Jeg mener ikke at du har denne tilstanden.Som konklusjon vil jeg si at jeg er enig med din lege i utredning og behandling av tilstanden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...