AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august Jeg tar regelmessig blodprøver hos fastlegen pga ene medisinen jeg bruker og denne gangen spurte han: "Hvordan går det?.... Hva med negative tanker og selvmordstanker?..." Og jeg har ikke fått det spørsmålet andre ganger jeg har vært der. Lurer bare derfor på om kanskje kommunen har kontaktet fastlegen min og fortalt det jeg sa sist jeg hadde time der? Eller ville de ha sagt at de gjorde det hvis de hadde gjort det? Anonymkode: cc676...a81 0 Siter
stjernestøv Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tar regelmessig blodprøver hos fastlegen pga ene medisinen jeg bruker og denne gangen spurte han: "Hvordan går det?.... Hva med negative tanker og selvmordstanker?..." Og jeg har ikke fått det spørsmålet andre ganger jeg har vært der. Lurer bare derfor på om kanskje kommunen har kontaktet fastlegen min og fortalt det jeg sa sist jeg hadde time der? Eller ville de ha sagt at de gjorde det hvis de hadde gjort det? Anonymkode: cc676...a81 Kommunen kontaktet legen min en gang jeg hadde vondt i ryggen uten at jeg visste det, fikk telefon fra legen ang ryggen. Helt teit. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august stjernestøv skrev (1 minutt siden): Kommunen kontaktet legen min en gang jeg hadde vondt i ryggen uten at jeg visste det, fikk telefon fra legen ang ryggen. Helt teit. Ja, det er skikkelig teit. Hvis de tar kontakt burde de være ærlig og si det synes jeg! Anonymkode: cc676...a81 0 Siter
stjernestøv Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er skikkelig teit. Hvis de tar kontakt burde de være ærlig og si det synes jeg! Anonymkode: cc676...a81 Ja sånt burde de si. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. august Skrevet 15. august stjernestøv skrev (12 minutter siden): Ja sånt burde de si. Føler meg på en måte litt forrådt... Ja, hvis det faktisk stemmer at de har kontaktet fastlegen da. Burde jeg spørre dem om de har det? Anonymkode: cc676...a81 0 Siter
Vendi Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Føler meg på en måte litt forrådt... Ja, hvis det faktisk stemmer at de har kontaktet fastlegen da. Burde jeg spørre dem om de har det? Anonymkode: cc676...a81 Skjønner muligens tankegangen. Hvis det er blitt gjort, vil jeg tippe det er fordi de vil "dele ansvaret" de føler for deg med legen din. På den måten slipper de å sitte med alt selv, men det gir også deg flere aktører å spille på. Er det ikke litt betryggende at også fastlegen din vet om din situasjon? Til syvende og sist vil jeg tro at det er hen som har det overordnede ansvaret for deg uansett. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvis de tar kontakt burde de være ærlig og si det synes jeg! Du finner svaret i journalen hos fastlegen. 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 15. august Skrevet 15. august Kommunen og fastlegen hos meg har kontakt noen ganger i året, ekstra ved behov (f.eks akutt suicidalitet). Jeg får alltid beskjed fordi jeg har sagt jeg ønsker å vite når de har kontakt. For meg handler det om å være forberedt. Alle mine kontakter i helsevesen og kommune har forøvrig fått tillatelse til å kommunisere fritt om det som angår meg, altså ingen taushetsplikt dem i mellom. Jeg tenker at alle er der for å hjelpe meg og da er det en fordel at de kan prate sammen uten å være begrenset av hva de kan og ikke kan si. Med andre ord kan jeg ikke se noen bakdeler i ditt tilfelle, men siden du er usikker på om de faktisk har hatt kontakt kan du fint spørre dem. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler meg på en måte litt forrådt... Ja, hvis det faktisk stemmer at de har kontaktet fastlegen da. Burde jeg spørre dem om de har det? Anonymkode: cc676...a81 Du kan jo spørre om det. 0 Siter
frosken Skrevet 15. august Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tar regelmessig blodprøver hos fastlegen pga ene medisinen jeg bruker og denne gangen spurte han: "Hvordan går det?.... Hva med negative tanker og selvmordstanker?..." Og jeg har ikke fått det spørsmålet andre ganger jeg har vært der. Lurer bare derfor på om kanskje kommunen har kontaktet fastlegen min og fortalt det jeg sa sist jeg hadde time der? Eller ville de ha sagt at de gjorde det hvis de hadde gjort det? Anonymkode: cc676...a81 Jeg vet ikke om kommunen har kontaktet fastlegen, men vil minne om at det finnes mange andre mulige forklaringer på hvorfor fastlegen stilte spørsmålene denne gangen. En kan være at han fikk inntrykk av at du ikke hadde det så bra, og at han derfor reagerte nøyaktig slik en lege bør gjøre i denne situasjonen. En annen kan være at han nylig har blitt faglig oppdatert eller av annen grunn blitt oppfatt av å følge opp pasienter med psykiske lidelser bedre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Vendi skrev (På 15.8.2025 den 14.14): Skjønner muligens tankegangen. Hvis det er blitt gjort, vil jeg tippe det er fordi de vil "dele ansvaret" de føler for deg med legen din. På den måten slipper de å sitte med alt selv, men det gir også deg flere aktører å spille på. Er det ikke litt betryggende at også fastlegen din vet om din situasjon? Til syvende og sist vil jeg tro at det er hen som har det overordnede ansvaret for deg uansett. Ja, det kan jeg skjønne og jo det er jo litt betryggende. Selvom jeg foretrekker å vite når folk snakker om meg da. psykedeliker skrev (På 15.8.2025 den 14.26): Du finner svaret i journalen hos fastlegen. Jeg orker ikke søke om innsyn, lettere å bare spørre. Ikkeanonymnok skrev (På 15.8.2025 den 15.32): Kommunen og fastlegen hos meg har kontakt noen ganger i året, ekstra ved behov (f.eks akutt suicidalitet). Jeg får alltid beskjed fordi jeg har sagt jeg ønsker å vite når de har kontakt. For meg handler det om å være forberedt. Alle mine kontakter i helsevesen og kommune har forøvrig fått tillatelse til å kommunisere fritt om det som angår meg, altså ingen taushetsplikt dem i mellom. Jeg tenker at alle er der for å hjelpe meg og da er det en fordel at de kan prate sammen uten å være begrenset av hva de kan og ikke kan si. Med andre ord kan jeg ikke se noen bakdeler i ditt tilfelle, men siden du er usikker på om de faktisk har hatt kontakt kan du fint spørre dem. Det er vel ingen bakdeler sånn egentlig, jeg bare synes det er ubehagelig når folk snakker om meg uten at jeg vet. frosken skrev (På 15.8.2025 den 19.15): Jeg vet ikke om kommunen har kontaktet fastlegen, men vil minne om at det finnes mange andre mulige forklaringer på hvorfor fastlegen stilte spørsmålene denne gangen. En kan være at han fikk inntrykk av at du ikke hadde det så bra, og at han derfor reagerte nøyaktig slik en lege bør gjøre i denne situasjonen. En annen kan være at han nylig har blitt faglig oppdatert eller av annen grunn blitt oppfatt av å følge opp pasienter med psykiske lidelser bedre. Jo, det kan jo godt hende dette var en av forklaringene da, det kunne jo vært tilfeldig. Anonymkode: cc676...a81 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.