Gå til innhold

Terapi av kortere og lengre varighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det hensiktsmessig med terapi av kortere varighet versus kortere? Kan man få noe utav 10 timer hos psykologspesialist ved langvarig angst, depresjon og livskrise? @nachnoo?☺️

Anonymkode: d35e5...4f8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når er det hensiktsmessig med terapi av kortere varighet versus kortere? Kan man få noe utav 10 timer hos psykologspesialist ved langvarig angst, depresjon og livskrise? @nachnoo?☺️

Versus lengre...

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

Skrevet

Metakognitiv terapi kan, dersom det fungerer, virke ganske raskt. Det krever imidlertid en dyktig behandler og en del egeninnsats. 

For andre terapiformer høres det ut som litt kort tid.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Metakognitiv terapi kan, dersom det fungerer, virke ganske raskt. Det krever imidlertid en dyktig behandler og en del egeninnsats. 

For andre terapiformer høres det ut som litt kort tid.

Jeg har spurt en paykodynamiker. Da får jeg sikkert negativt svar😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har spurt en paykodynamiker. Da får jeg sikkert negativt svar😔

Psykodynamiker....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått kognitiv terapi tidligere. Hadde håpet på en psykodynamisk tilnærming denne gangen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

1. Når er det hensiktsmessig med terapi av kortere varighet versus kortere? 2. Kan man få noe utav 10 timer hos psykologspesialist ved langvarig angst, depresjon og livskrise? @nachnoo?☺️

1. Det er hensiktsmessig for pasienten som slipper å bruke så mye tid (og penger) hos behandler. Det er hensiktsmessig for samfunnet ved at behandlere da kan behandle flere pasienter.

2. Ja, men kan få mye ut av ti timer. Men det krever bla. at terapeuten er kompetent inkl. fokusert på hovedproblemstillingen, og at pasienten er fokusert i timene og bruker tiden mellom timene til å reflektere samt gjøre hjemmeoppgavene. I tillegg må pasienten forberede seg til kommende timer, stille forberedt samt selvsagt prioritere terapien foran alle andre livshendelser (unntatt begravelse).

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

1. Det er hensiktsmessig for pasienten som slipper å bruke så mye tid (og penger) hos behandler. Det er hensiktsmessig for samfunnet ved at behandlere da kan behandle flere pasienter.

2. Ja, men kan få mye ut av ti timer. Men det krever bla. at terapeuten er kompetent inkl. fokusert på hovedproblemstillingen, og at pasienten er fokusert i timene og bruker tiden mellom timene til å reflektere samt gjøre hjemmeoppgavene. I tillegg må pasienten forberede seg til kommende timer, stille forberedt samt selvsagt prioritere terapien foran alle andre livshendelser (unntatt begravelse).

Nydelig svar, @nachnoo. Er det trolig at privat psykologspesialist sier ja til kort behandlingsløp?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det trolig at privat psykologspesialist sier ja til kort behandlingsløp?

Det er helt personavhengig. Det finnes pludrepsykologer, hmm hmm-psykologer og det finnes toppkompetente psykologer.

Endret av nachnoo
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Det er helt personavhengig. Det finnes pludrepsykologer, hmm hmm-psykologer og det finnes toppkompetente psykologer.

Det er litt morsomt beskrevet😆jeg vil gjerne komme til en av de toppkompetente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

jeg vil gjerne komme til en av de toppkompetente.

Jeg merker stor forskjell på de terapeutene i toppskiktet sammenlignet med vanlige.

Og forventningen til pasienten er også tydeligere.

E.S.

Anonymkode: 1d49b...01a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...