Gå til innhold

Hvordan kjennes psykisk smerte ut for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og har du det "mye"? Hos meg føles det som om at alle cellene i meg verker og smerter meg. Det gjør fryktelig vondt! 

Anonymkode: 458ac...a7b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

stjernestøv
Skrevet

Alt er tung og nervene er i helspenn som å ha nervene utenpå kroppen. 

Skrevet

For meg kan psykisk smerte nesten kjennes fysisk ut, i alle fall på det verste. Samtidig som den er diffus og vanskelig å plassere.

Skrevet (endret)

Det kommer vel an på hva slags type man er. Jeg har minst tre forskjellige hovedfølelser av psykisk smerte 

1. Følelse av indre uro, engstelse, rastløshet, redsel, sånn uten at jeg vet hvor det kommer fra. Føler forvirring og vet ikke helt om jeg skal gå, sitte, hvor jeg skal gjøre av meg. Kan ha restless legs. Sånn kan jeg ha det ganske ofte, en dag eller to innimellom, eller bare en kveld. Det er ubehagelig og vanskelig, men midlertidig og håndterbart. 

2. Når jeg har skikkelig angst: Jeg blir også veldig sliten og forvirret. Gråter av ALLE inntrykk. Problemer med å sortere tankene og alt går i hverandre. Kan rote meg helt bort i tankene inni hodet og døse bort, sånn at jeg kan glemme omgivelsene og plutselig gli frem og tilbake i bevissthet angående hvor jeg befinner meg. Helst legger jeg meg ned slik at jeg ikke må ha kontroll på både tanker og hva jeg fysisk gjør samtidig. Jeg hadde en slik dag nylig, utløst av at jeg hadde drukket vin kvelden i forveien. Det var ikke skjedd noe galt, ingenting dramatisk skjedd, men jeg var helt ødelagt i to døgn etterpå. Jeg ble nesten så dårlig at jeg ønsket å være død. Det var ikke forsvarlig å kjøre bil på et par dager fordi jeg ikke klarte å holde fokus utover mer enn et par minutter om gangen. 

3. Etterdønning eller stressperiode: fortsatt økt stressnivå, sliten fysisk og mer følsom enn andre ganger. Gråter lett og er stadig overstimulert. En grunnleggende følelse av skam og skyld som ikke lar seg riste bort. Også behov for å beskytte meg og mine fra omverdenen. Utrygghet. Kan fungere sånn ganske upåfallende i mange uker, men kan nok bli avslørt av at jeg kan oppleves som lett sint eller raskt provosert. Er veldig på alerten, så kan komme til å skjelle ut folk jeg føler meg truet av. Er i den modusen akkurat nå. 

Endret av krøll9
AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (På 16.8.2025 den 18.17):

Klarer ikke beskrive det.

Det er interessant! Har du lite kontakt med følelsene dine?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er interessant! Har du lite kontakt med følelsene dine?

Nei egentlig ikke. Men har ganske selektiv hukommelse. Så nå når ting er greit så er det vanskelig å tenke tilbake. 

Drømmeautomat
Skrevet

Psykisk smerte er kroppslig og sitter i ulike deler av kroppen avhengig av hva slags smerte det er. Det fins faktisk en del forskning som viser at smertestillende som Paracet virker mot psykisk smerte. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (41 minutter siden):

Nei egentlig ikke. Men har ganske selektiv hukommelse. Så nå når ting er greit så er det vanskelig å tenke tilbake. 

Kanskje like så greit!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...