Gå til innhold

Var det helt nødvendig å spørre om selvmordstanker her eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I sist møte med kommunen var jeg ærlig om at jeg har tanker om skade meg selv og da fikk jeg spørsmål tilbake om jeg hadde selvmordstanker. Jeg følte det var litt å gjøre en mus til en elefant. 

Anonymkode: e368c...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et helt korrekt og adekvat spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Adekvat? Trodde det bare bruktes om pasienter som glir inn og ut av bevissthet hvis man greier å svare på spørsmål, ganske rart å bruke om behandler.

Anonymkode: 5448a...9a4

Skrevet
"Adekvat" betyr tilstrekkelig, fullgod, passende eller dekkende, og kan brukes i flere sammenhenger for å beskrive noe som er i samsvar med et behov eller en forventning. Ordet stammer fra latin "adaequare", som betyr "å gjøre lik". 

I juridisk sammenheng betyr "adekvat" ofte sannsynlig eller påregnelig. 

Eksempler på bruk:
  • "I jusen brukes det for å beskrive årsakssammenheng, om det er adekvat eller ikke." 
  • "Han ga en adekvat forklaring på hvorfor han var forsinket." (Tilstrekkelig forklaring) 

• "Hun fant en adekvat løsning på problemet." (Passende løsning) 

• "Det er viktig å ha adekvat beskyttelse mot vær og vind." (Tilstrekkelig beskyttelse) 

AnonymBruker
Skrevet

TS, hva hadde det å si for deg? Fikk du noe mer oppfølging, innleggelse, eller ble det bare lagt til side?

Jeg har aldri turt å ta opp disse tankene selv, heller ikke opplevelsene og alt styret som følger etter at man har gitt inn for slike tanker 😕

@nachnoo du bruker en del unormale ord for oss andre og leger gjør heller ikke sånt i møte med pasienter, jeg er ikke sikker på om klipping fra leksikon gjør det noe bedre. Formålet med tråden er jo opplagt å forstå bedre selve funksjonen ved slike spørsmål.

Skrevet

Jeg trodde adekvat var et vanlig brukt ord, eller i det minste at den som var usikker på betydningen brukte google. 

Skrevet

Når en pasient nevner selvskading, er det helt på sin plass å stille flere spørsmål om suicidalitet. Ja, det ville være en opplagt feil å ikke spørre om det. 

Skrevet

Absolutt man kan google, men helt unødvendig å

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

@nachnoo du bruker en del unormale ord for oss andre og leger gjør heller ikke sånt i møte med pasienter, jeg er ikke sikker på om klipping fra leksikon gjør det noe bedre. Formålet med tråden er jo opplagt å forstå bedre selve funksjonen ved slike spørsmål.

Adekvat er da et helt normalt ord å bruke. Forøvrig enig med nachnoo at man kan google ord man ikke forstår. 

Skrevet

Det går ikke på at man ikke forstår akkurat ordet adekvat, det er bare ekstremt rart å snakke til en pasient med nomenklatur! og, det er vanlig blant folk som prøver å fremstå som kjent med et fag uten å faktisk være det mens de googler alt selv, så jo, det er rart. Går ikke til vennene mine og bruker rare eller marginalt vanlig ord bare for å be dem google det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS, hva hadde det å si for deg? Fikk du noe mer oppfølging, innleggelse, eller ble det bare lagt til side?

Jeg har aldri turt å ta opp disse tankene selv, heller ikke opplevelsene og alt styret som følger etter at man har gitt inn for slike tanker 😕

Det ble bare lagt til side. Min erfaring er at det er trygt å ta opp slike ting i psykiatrien i alle fall, så hvis du føler at du har behov for å snakke om det ville jeg absolutt tatt sjansen og snakket om det. Hva er det som gjør at du ikke tør å ta det opp?

Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Det var et helt korrekt og adekvat spørsmål. 

Ja, okei. Jeg har jo forståelse for at en ønsker å stille utdypende spørsmål. Var kanskje bare jeg som ble litt satt ut fordi jeg hadde ikke tenkt på selvmord i det hele tatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går ikke på at man ikke forstår akkurat ordet adekvat, det er bare ekstremt rart å snakke til en pasient med nomenklatur! og, det er vanlig blant folk som prøver å fremstå som kjent med et fag uten å faktisk være det mens de googler alt selv, så jo, det er rart. Går ikke til vennene mine og bruker rare eller marginalt vanlig ord bare for å be dem google det.

«Adekvat» er ikke nomenklatur, det brukes i mange ulike fag og sammenhenger også utenom spesifikke fag.

Jeg setter pris på at folk benytter et presist språk også i dagligtale og jeg kunne lett brukt ordet adekvat i en setning selv. F.eks. vil jeg si at «det er helt adekvat å benytte ordet «adekvat» i en setning». Jeg er også enig i at det ikke er av de enkleste ordene, og jeg ville ikke brukt det med mine småbarn ennå. Men jeg tenker at dersom voksne har problemer med ordet, så er det bare å google.

Det er litt sånn i dagens samfunn at vi forventer at alt skal være tilrettelagt for oss. Men av og til må vi bare ta ting som de er, og tilrettelegge oss selv i stedet.

Har for øvrig ofte blitt spurt om jeg har tanker om å skade meg selv eller om selvmord når jeg opplyser å være deprimert, det er da overhodet ikke rart å bli spurt om, og jeg blir ikke fornærmet e.l.

Hvis du er i kontakt med helsepersonell (hvis det er det de er da), så vil du vel at de skal kartlegge symptomene dine, i stedet for å ignorere dem eller gjette?

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Det ble bare lagt til side. Min erfaring er at det er trygt å ta opp slike ting i psykiatrien i alle fall, så hvis du føler at du har behov for å snakke om det ville jeg absolutt tatt sjansen og snakket om det. Hva er det som gjør at du ikke tør å ta det opp?

De gangene det har kommet opp har det som oftest blitt umiddelbar innleggelse når de får meg det ut av meg. Men jeg får sånn dårlig samvittighet og vond smak i munnen av at om jeg er ærlig så tror de bare jeg er ute etter oppmerksomhet enda disse tankene dukker opp av ren nødvendighet når jeg er alene, slik at jeg er ikke sikker på hva jeg tenker lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De gangene det har kommet opp har det som oftest blitt umiddelbar innleggelse når de får meg det ut av meg. Men jeg får sånn dårlig samvittighet og vond smak i munnen av at om jeg er ærlig så tror de bare jeg er ute etter oppmerksomhet enda disse tankene dukker opp av ren nødvendighet når jeg er alene, slik at jeg er ikke sikker på hva jeg tenker lenger.

Okei. Da kommer det vel litt an på hva du svarer på det de spør om osv? For min erfaring er at psykiatrien generelt sett har ganske stor terskel for innleggelse. Bare tanker om å skade meg har jeg aldri blitt innlagt for.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor konkrete tankene er. Jeg har hatt planer og forberedelser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer vel an på hvor konkrete tankene er. Jeg har hatt planer og forberedelser.

Ja, det er det og. Sier du f.eks at du skal hjem og ta livet ditt er det ikke rart du blir innlagt. Men det er jo noe helt annet enn tanker om selvskading.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...