Gå til innhold

Har DPS generelt et dårlig rykte på seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gi feil- og dårlig behandling (lav kvalitet). Synes jeg leser dette ganske ofte her inne.

Anonymkode: 3bd01...373

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt nei så tror jeg ikke det? Det vil jo alltid være noen som ikke er fornøyd, men det betyr jo ikke at flertallet mener at det er dårlig.

Anonymkode: 1bc49...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som dette forumet består av bare 5-10 aktive personer, pluss en varierende gjeng. Det er ganske lite ift. antall DPSer og størrelsen på pasientlistene deres.

De som skriver her har nok uttalte behov som DPS ikke kan dekke pga rammer satt av 1) budsjett og derav tid og tilgjengelighet, og 2) loven og øvrig press som driver psykisk helsevern i retning av noe som minner mer om "tjenester" definert av pakker og unngåelse av bruk av offentlige midler.

Anonymkode: 75d74...95b

Skrevet

Jeg er enig i at det er inntrykket man får av DOL. Jeg har også dårlig erfaring med DPS. Ikke alt har vært dårlig, noe har vært bra. Men det som har vært dårlig har gjort skade.

For å illustrere det: Jeg har lyst til å gå i terapi en dag og få lov til å ta opp noen tilfeller av seksuell vold som jeg har opplevd, som teknisk sett oppfyller kriterie A for PTSD. Fordi jeg tror det påvirker hvordan jeg reagerer på enkelte ting, selvfølelsen min og handlingene mine i dag. Men det er bare så veldig rart å føle på, fordi jeg opplevde at noen av episodene med DPS var klart verre enn dette. Jeg kan ikke objektivt si at DPS har traumatisert meg, fordi er ikke «lov». Men det føles sånn, det har satt vonde spor. Mye vondere enn jeg tror jeg klarer å formidle.

Jeg kan også legge til at ved mitt første møte med psykiatrien så kom det en gammel psykiater på døra mi med et vedtak om tvungen legeundersøkelse. Jeg passerte den samtalen med glans, jeg var ikke psykotisk eller suicidal, men jeg hadde angst og depresjon, og han rådet meg faktisk til å droppe hele DPS, og i stedet ga han meg resept på AD og sobril, og ba meg «slå opp i telefonkatalogen» og finne en samtaleterapeut. Jeg fikk litt dårlig inntrykk av ham (fordi han kalte AD for kjemisk lobotomi mens han skrev det ut og først foreslo et legemiddel som ikke var forenelig med amming), så jeg hørte ikke på ham. Jeg undres noen ganger over om livet mitt kanskje hadde sett ganske så annerledes ut om jeg hadde gått utenom DPS fra start.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler heller ikke at DPS har vært bra for meg fordi måten oppveksten har skadet meg på og gitt meg alvorlig personlighetsforstyrrelse gjør det helt meningsløst å hele tiden få en slags smakebit på stabile rammer under innleggelse som bare skal rives bort, mens det polikliniske forsterker selvforakten min og har fått meg til å gjenoppta selvskadingen. Ingen der er dine venner, men for å observere og rapportere deg.

Litt som Sokk skriver over her så lurer jeg veldig på hvor annerledes det hadde vært om jeg aldri hadde gått til fastlegen og blitt henvist til DPS da det bikket over for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har hatt fire ulike forløp på DPS over en periode på 15-20 år. Har veldig ulik erfaring, og utbytte, av de ulike løpene, også innad i dette siste som har vært langvarig med flere bytter av leger. Noen har jeg opplevd å få svært god hjelp av, mens andre har primært gjort at jeg har følt meg som en vanskelig pasient og en byrde.  Også svært sprikende kompetanse på f eks ADHD medisiner som har være relevant for min del den siste tiden

Anonymkode: 503a6...af7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror stadig mer at hovedproblemet er at psykisk forsøkes håndtert på likt vis som somatisk poliklinisk og at pasienten stadig kan sendes hjem som om pep talks har samme effekt som en medikamentell eller kirurgisk behandling.

Skrevet

En kan umulig si noe generelt om norske DPS. De finnes i alle størrelser og kvaliteter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har soknet til 4 forskjellige dps og de var veldig forskjellige. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Anonymkode: f4a45...662

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen der er dine venner, men for å observere og rapportere deg.

Observere og rapportere deg for hva?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...