AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Jeg har hatt et par år med denne terapiformen. Som person er jeg slik at jeg ikke går i dybden om jeg ikke blir presset litt. Det har resultert i mer "overfladisk " terapi, tenker jeg. Anonymkode: c2b75...02c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. august Skrevet 16. august Ingen som har hatt kognitiv terapeut? Anonymkode: c2b75...02c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. august Skrevet 17. august nachnoo skrev (1 minutt siden): Hva er målet ditt med å gå i terapi? Absolutt å få det bedre med meg selv, minske selvmordstankene. Jeg har fått god hjelp av kognitiv terapi spesielt av atferdsaktivering. Anonymkode: c2b75...02c 0 Siter
nachnoo Skrevet 18. august Skrevet 18. august Det er en seiglivet myte i befolkningen at et eller annet sted "dypt" nede ligger det et eller annet magisk, så om en bare finner og forstår dette som en finner der, vil problemene i livet løses. Hvis det viser seg at de ikke løses, er det fordi en ikke var "dypt" nok. Man må dykke enda dypere i håp om å finne "det". Denne forstillingen har livnært utallige behandlere meget godt i årevis. 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 18. august Skrevet 18. august Tror mange kan få god hjelp av CBT, men det er nok også reelt at en del føler det ikke går dypt nok. Mye av problemet med CBT er fokuset på tanker på bekostning av følelser og kroppslige opplevelser, samt et fokus som forsøker å redusere symptomene direkte, uten å forsøke å forstå hvorfor de har oppstått. Dagens nevrobiologiske kunnskap om emosjonell læring forteller oss at dette ofte ikke er nok. Nye terapiformer fokuserer også på følelser og kropp og bruker memory reconsolidation for å oppdatere gamle mønstre på et mer grunnleggende nivå. Det handler om å jobbe på en måte som faktisk samsvarer bedre med hvordan hjernen lærer og lagrer erfaringer. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. august Skrevet 18. august nachnoo skrev (2 timer siden): Det er en seiglivet myte i befolkningen at et eller annet sted "dypt" nede ligger det et eller annet magisk, så om en bare finner og forstår dette som en finner der, vil problemene i livet løses. Hvis det viser seg at de ikke løses, er det fordi en ikke var "dypt" nok. Man må dykke enda dypere i håp om å finne "det". Denne forstillingen har livnært utallige behandlere meget godt i årevis. Hvilken terapiform gjelder dette først og fremst? Psykodynamisk? Anonymkode: c2b75...02c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. august Skrevet 18. august nachnoo skrev (5 timer siden): Det er en seiglivet myte i befolkningen at et eller annet sted "dypt" nede ligger det et eller annet magisk, så om en bare finner og forstår dette som en finner der, vil problemene i livet løses. Hvis det viser seg at de ikke løses, er det fordi en ikke var "dypt" nok. Man må dykke enda dypere i håp om å finne "det". Denne forstillingen har livnært utallige behandlere meget godt i årevis. Den forestillingen sitter spikret hos meg iallefall😆🙄 Anonymkode: c2b75...02c 0 Siter
SoloSuper Skrevet 18. august Skrevet 18. august Drømmeautomat skrev (10 timer siden): Nye terapiformer fokuserer også på følelser og kropp og bruker memory reconsolidation for å oppdatere gamle mønstre på et mer grunnleggende nivå. Det handler om å jobbe på en måte som faktisk samsvarer bedre med hvordan hjernen lærer og lagrer erfaringer. Å jobbe slik får man veldig mye igjen for, men når problemene er omfattende så er det en langvarig prosess og utrolig krevende å stå i. En del følelsesmønstre endres ikke over natta. Det tar flere år 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.