Gå til innhold

Hvordan vet man hvilken type terapi man får?

Anbefalte innlegg

Drikkeflaska
Skrevet

Dette er kanskje et kjempedumt spørsmål, men hvordan vet man hvilken type terapi man får? Har lest her inne om masse ulike retninger, feks kognitiv terapi, metakognitiv terapi, psykodynamisk, osv. 

Jeg går til psykolog på DPS, det varierer fra time til time hva vi snakker om og det er jeg som bestemmer hva vi snakker om. Det kan føles litt vanskelig syns jeg, for føler veldig på presset til å finne et godt nok tema til hver gang. Men det blir mest hvordan jeg føler det der og da, og hvordan jeg har følt det den siste uka. Vi har snakket litt om ubehagelige opplevelser i barndom, men ikke så mye. Jeg forteller også spør ofte psykologen "kan du si noe mer om det?", "fortell mer om det", osv. Noen ganger deler hun sine tanker om det jeg forteller. Hvilken type høres det ut som?

Som sagt, beklager hvis dette er et dumt spørsmål. 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Drikkeflaska skrev (6 minutter siden):

Dette er kanskje et kjempedumt spørsmål, men hvordan vet man hvilken type terapi man får? Har lest her inne om masse ulike retninger, feks kognitiv terapi, metakognitiv terapi, psykodynamisk, osv. 

Jeg går til psykolog på DPS, det varierer fra time til time hva vi snakker om og det er jeg som bestemmer hva vi snakker om. Det kan føles litt vanskelig syns jeg, for føler veldig på presset til å finne et godt nok tema til hver gang. Men det blir mest hvordan jeg føler det der og da, og hvordan jeg har følt det den siste uka. Vi har snakket litt om ubehagelige opplevelser i barndom, men ikke så mye. Jeg forteller også spør ofte psykologen "kan du si noe mer om det?", "fortell mer om det", osv. Noen ganger deler hun sine tanker om det jeg forteller. Hvilken type høres det ut som?

Det står i journalen min hvilke type terapi som blir brukt men jeg merker ikke noe til terapien. 

AnonymBruker
Skrevet
Drikkeflaska skrev (7 minutter siden):

Som sagt, beklager hvis dette er et dumt 

Ikke dumt spørsmål. Jeg fikk kognitiv terapi og det stod i journalen min.

Anonymkode: 892e5...cbb

Drikkeflaska
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Det står i journalen min hvilke type terapi som blir brukt men jeg merker ikke noe til terapien. 

Hvor i journalen leser du det? Jeg prøvde å se i behandlingsplanen, men der sto det ingenting om det. 

AnonymBruker
Skrevet
Drikkeflaska skrev (2 minutter siden):

Hvor i journalen leser du det? Jeg prøvde å se i behandlingsplanen, men der sto det ingenting om det. 

Jeg ser det i noen av journalnotatene.

Anonymkode: 892e5...cbb

stjernestøv
Skrevet
Drikkeflaska skrev (35 minutter siden):

Jeg og ser det i noen av journalnotatene. 

Drikkeflaska
Skrevet

Takk! Da må jeg prøve å lese gjennom journalnotatene så kanskje jeg finner det. 

Drømmeautomat
Skrevet
Drikkeflaska skrev (24 minutter siden):

Takk! Da må jeg prøve å lese gjennom journalnotatene så kanskje jeg finner det. 

Enda enklere: spør psykologen. 

Drikkeflaska
Skrevet
Drømmeautomat skrev (11 minutter siden):

Enda enklere: spør psykologen. 

haha, hvorfor tenkte jeg ikke på det? Syns det er litt "skummelt" å spørre om sånt, vet ikke helt hva jeg er redd hun skal tenke, men stoler liksom ikke helt på henne. Får vel ta det som øvelse å tørre å spørre om nå så banalt. 

Skrevet
Drikkeflaska skrev (1 time siden):

Du kan spørre behandleren, men noen vil si at de bruker flere metoder (eklektisk tilnærming).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...