Gå til innhold

"Psykiateren" lanserer bok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste anmeldelsen i Morgenbladet nå.

Aller først: Han får en del anerkjennelse som forfatter. Det var nytt for meg.

Til hans forsvar var utgivelsen av boka planlagt før skandalen. Den er ikke skrevet som et debattinnlegg i utgangspunktet, men han har tydeligvis lagt til en del om tiden etter varslene.

Jeg får inntrykk av at han er ganske i utakt med tiden. Hans beskrivelse av en spiseforstyrrelset pasient:

"På overflaten virket alt bra. Hun var meget talentfull. Hun var klok, og hun var vakker. Vittig var hun også. Kollegene kunne misunne meg en slik pasient."

Jeg kunne ikke skrevet det om en kvinnelig kollega engang.

Jeg kan vel ikke si så mye mer. Det virker som om behandling og privatliv har flytt over i hverandre. I rettferdighetens navn vil jeg si at anmeldelsen til Rød Larsen ble henlagt av Statsadvokaten som "ikke straffbart". Hun blir trodd. Det han gjorde er uklokt i følge avgjørelsen, men altså ikke drøyt nok til å være straffbart. Det skal en del til for å ikke ha ansvar for egne valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grendel skrev (15 minutter siden):

"På overflaten virket alt bra. Hun var meget talentfull. Hun var klok, og hun var vakker. Vittig var hun også. Kollegene kunne misunne meg en slik pasient."

Jeg kunne ikke skrevet det om en kvinnelig kollega engang.

Jeg kjenner ikke Skårderud og jeg hadde ingen mening om ham før vedtakene i saken. Men jeg stusser over en del ting som har kommet frem. (Jeg har egentlig lyst til å rope ut at selvfølgelig får en mann med tydelige grandios-narsissistiske trekk en dyp depresjon som følge av det statusfallet han opplevde, men det har jeg ikke nok grunnlag for å si, så det er ikke min offisielle mening her inne).

Det jeg derimot ikke skjønner, er hva som er galt med dette sitatet. Er det ikke greit å omtale andre i positive ordelag? Jeg synes man kan slå fast at noen fremstår som «vakker», det er en synlig egenskap. Han går ikke videre og beskriver hva han vil gjøre med denne vakkerheten liksom. 

Det er ganske mye drøyere det man kommer til om man følger lenken i første innlegg. 

Drømmeautomat
Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg kan vel ikke si så mye mer. Det virker som om behandling og privatliv har flytt over i hverandre. I rettferdighetens navn vil jeg si at anmeldelsen til Rød Larsen ble henlagt av Statsadvokaten som "ikke straffbart". Hun blir trodd. Det han gjorde er uklokt i følge avgjørelsen, men altså ikke drøyt nok til å være straffbart. Det skal en del til for å ikke ha ansvar for egne valg.

Ja, det er riktig. Helsetilsynet la heller ikke vekt på Rød-Larsens varsel da de tok fra ham autorisasjon. Det var varsler fra pasienter som var årsaken til at han ikke lenger er funnet skikket til å være lege, bl.a. fra Miriam som forteller sin historie til VG, som inkluderer at Skårderud tok henne på brystene for så å legge seg oppå henne. Miriams nye behandler varslet for mange år siden om Skårderud, men da ble Miriam ikke trodd. Det ble hun nå.

De andre varslene går på uforsvarlig utskriving av vanedannende medisin, manglende journalføring, uforsvarlig eller mangelfull behandling og at han har gått utover profesjonelle rammer i pasientrelasjonene. Han fikk også et forelegg av politiet for bedrageri av Helfo, og Helfo har fremma et krav på 7,8 millioner mot ham. Det dreier seg med andre ord om mange pasienter og mange ulike forhold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...