Gå til innhold

Er det andre enn meg som bruker Litium uten å ha bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 9f821...054

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legger til at det er for stemningsstabiliserende og antisuicidal effekt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 67fc8...6e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 67fc8...6e7

"Vanlig" depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Det ble foreslått for meg som et alternativ, men det ble heller ect. Jeg har også "bare" depresjon som diagnose.

Anonymkode: 4b51c...362

Skrevet

Jeg har blitt foreslått det. På papiret har jeg bipolar II, men tror kanskje heller det er tilbakevendende depresjoner, som deg da antar jeg. 

Hva er grunnen til at du tar Lithium istedenfor antidepressiva av noe slag? 

AnonymBruker
Skrevet
krøll9 skrev (5 minutter siden):

Jeg har blitt foreslått det. På papiret har jeg bipolar II, men tror kanskje heller det er tilbakevendende depresjoner, som deg da antar jeg. 

Jeg fikk diagnosen bp2 først og den stod i noen år. Den ble så fjernet. AD har ikke hatt effekt hos meg.

Drikkeflaska
Skrevet

Psykiater foreslo blant annet litium for meg før jeg ble diagnostisert med bipolar. Hun sa det hadde god effekt på både unipolar og bipolar depresjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Drikkeflaska skrev (2 minutter siden):

Psykiater foreslo blant annet litium for meg før jeg ble diagnostisert med bipolar. Hun sa det hadde god effekt på både unipolar og bipolar depresjon. 

Bruker du det nå med god effekt?

Drikkeflaska
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker du det nå med god effekt?

Har opplevd delvis god effekt, men den ble "ødelagt" av bivirkninger. Fikk løs mage som igjen gjorde at serumkonsentrasjonen av litium sank, selv om jeg økte dosen. Så måtte bytte til litium karbonat (i stedet for litium sulfat som brukes), og venter nå på effekt av den.

AnonymBruker
Skrevet
Drikkeflaska skrev (8 minutter siden):

Har opplevd delvis god effekt, men den ble "ødelagt" av bivirkninger. Fikk løs mage som igjen gjorde at serumkonsentrasjonen av litium sank, selv om jeg økte dosen. Så måtte bytte til litium karbonat (i stedet for litium sulfat som brukes), og venter nå på effekt av den.

Bra at det finnes alternativer!

Skrevet
krøll9 skrev (58 minutter siden):

Jeg har fått en slags agenda om å få deg til å prøve litium. Kanskje det er det som er mitt kall på DOL 😂

Jeg er stadig i tvil om egen diagnose. Det har opplagt vært adskilte depressive episoder, selv om jeg har vært frisk så kort at det kanskje regnes mer som «tilbakefall» mellom noen av dem (spørs om «opptur» imellom teller). Ellers tenker jeg at jeg bare har en litt variabel personlighet, alle har jo gode og spesielle perioder.

Jeg leste meg mye opp på litium før jeg begynte på den og jeg kom frem til at den kan brukes på tilbakevendende depressive episoder. Og jeg scorer ganske høyt på «myke» markører for bipolaritet (inkl slekt), så da konkluderte jeg at det ga mening å prøve litium også for det tilfellet at jeg ikke egentlig er bipolar.

Jeg brukte det samme argumentet for å selge den inn for mamma, som ikke er helt komfortabel med den bipolardiagnosen. Da jeg kort tid etter fikk en humørboost som løftet meg litt ut av det dypeste mørket erklærte hun overfor meg «du må aldri slutte». Jeg følte kanskje det var en litt drastisk og rask konklusjon, men det er jo en indikasjon på at den kan ha antidepressiv effekt.

Jeg aner likevel ikke om den virker på noe vis, for jeg merker ingenting til at jeg går på den. Bivirkninger har vært 4 kg vektøkning og litt krøll med stoffskiftet, men der er prøvene blitt fine igjen etter at jeg fikk litt Levaxin. Så ja, jeg aner ikke om den virker, men det er den medisinen jeg har tolerert best.

Ulempen er at jeg fortsatt er meg selv. Så jeg kan fortsatt få mørke tanker, jeg kan være treg og tiltaksløs, jeg kan få angst og lav selvtillit. Det er ikke magi. 

Skrevet (endret)
Sokk skrev (23 timer siden):

Jeg har fått en slags agenda om å få deg til å prøve litium. Kanskje det er det som er mitt kall på DOL 😂

Jeg er stadig i tvil om egen diagnose. Det har opplagt vært adskilte depressive episoder, selv om jeg har vært frisk så kort at det kanskje regnes mer som «tilbakefall» mellom noen av dem (spørs om «opptur» imellom teller). Ellers tenker jeg at jeg bare har en litt variabel personlighet, alle har jo gode og spesielle perioder.

Jeg leste meg mye opp på litium før jeg begynte på den og jeg kom frem til at den kan brukes på tilbakevendende depressive episoder. Og jeg scorer ganske høyt på «myke» markører for bipolaritet (inkl slekt), så da konkluderte jeg at det ga mening å prøve litium også for det tilfellet at jeg ikke egentlig er bipolar.

Jeg brukte det samme argumentet for å selge den inn for mamma, som ikke er helt komfortabel med den bipolardiagnosen. Da jeg kort tid etter fikk en humørboost som løftet meg litt ut av det dypeste mørket erklærte hun overfor meg «du må aldri slutte». Jeg følte kanskje det var en litt drastisk og rask konklusjon, men det er jo en indikasjon på at den kan ha antidepressiv effekt.

Jeg aner likevel ikke om den virker på noe vis, for jeg merker ingenting til at jeg går på den. Bivirkninger har vært 4 kg vektøkning og litt krøll med stoffskiftet, men der er prøvene blitt fine igjen etter at jeg fikk litt Levaxin. Så ja, jeg aner ikke om den virker, men det er den medisinen jeg har tolerert best.

Ulempen er at jeg fortsatt er meg selv. Så jeg kan fortsatt få mørke tanker, jeg kan være treg og tiltaksløs, jeg kan få angst og lav selvtillit. Det er ikke magi. 

Oi oi. Så mye jeg setter pris på å spille en rolle i noens kall på DOL: den er helt uaktuell 😉 

Så bra at du harså god effekt! Hvor lenge har du brukt den nå, og hva er det andre observerer som får dem til å si at du aldri må slutte på den? 

Endret av krøll9
Skrevet
krøll9 skrev (2 minutter siden):

Oi oi. Så mye jeg setter pris på å spille en rolle i noens kall på DOL: den er helt uaktuell 😉 

Så bra at du harså god effekt! Hvor lenge har du brukt den nå, og hva er det andre observerer som får dem til å si at du aldri må slutte på den? 

Jeg begynte 1. november. Det var bare det at jeg fikk et synlig løft i humøret, så jeg tror mamma ble veldig lettet. Vi har ikke snakket om det siden.

Men ja, jeg aner egentlig ikke om den har noe effekt. Men jeg har ikke tenkt til å seponere nå med det første for å sjekke om den faktisk har effekt heller, siden den ikke plager meg på noe vis. Alle andre medisiner har plaget meg på en eller annen måte med bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...