Gå til innhold

Noen som har fått sletta deler av journalen sin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

@nachnoodet dreier seg om mailer sendt til privat behandler. Hvem må jeg henvende meg til?

Anonymkode: 50340...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

@nachnoodet dreier seg om mailer sendt til privat behandler. Hvem må jeg henvende meg til?

Tilleggsopplysning: jeg er avsluttet hos denne behandleren for flere år tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må henvende deg til aktuell behandler.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dytter

Det var voldsomt så travelt...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (15 minutter siden):

Ok. Takk. Jeg vil gjerne høre med noen om de har erfaring først.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Er det aktuell behandler som skal avgjøre saken selv?

Skrevet

Når det er en privat behandler, henvender du deg til denne. 
Jeg vil tro det vanligvis går greit å få slettet. Vær oppmerksom på at når en ber om sletting av journal, fraskriver en seg retten til å klage på behandlingen som har foregått. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tilleggsopplysning: jeg er avsluttet hos denne behandleren for flere år tilbake. 

Er du sikker på at mailene er lagt inn i journalen din?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (30 minutter siden):

Når det er en privat behandler, henvender du deg til denne. 
Jeg vil tro det vanligvis går greit å få slettet. Vær oppmerksom på at når en ber om sletting av journal, fraskriver en seg retten til å klage på behandlingen som har foregått. 

Sier du det? At det vanligvis vil gå lett å få slettet journal? Hva må privat behandler gjøre for å komme frem til konklusjonen sin om sletting/ikke sletting?  @nachnoo

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier du det? At det vanligvis vil gå lett å få slettet journal? Hva må privat behandler gjøre for å komme frem til konklusjonen sin om sletting/ikke sletting?  @nachnoo

Og har du @nachnoo vært med på at pasienter ønsker sletting?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og må jeg skrive en søknad med begrunnelse? Eller bare skrive ned at det er ønsket mitt?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (9 timer siden):

Er du sikker på at mailene er lagt inn i journalen din?

Ja, helt sikker.

Skrevet

Dette sier forskriften om hvorfor vi har journal:

§ 1.Formålet med forskriften

Forskriftens formål er å bidra til at

a. pasienter ved hjelp av relevant og nødvendig dokumentasjon kan gis helsehjelp av god kvalitet, inkludert effektive og gode pasientforløp
b. personvernet ivaretas, inkludert pasientens rett til informasjon og medvirkning
c. helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.

1. Så lenge du gikk hos behandleren, var det helt nødvendig å ha journalen. Det er umulig for behandlere å huske alle detaljer om hver enkelt pasient gjennom et behandlingsforløp. I en institusjon kan det også være at andre behandlere må trå til ved permisjoner, sykdom osv. Da må en kunne se i en journal som er ajour. I ditt tilfelle er ingen av disse krav aktuelle nå.

Det kan oppstå øhjelpsituasjoner. Om det oppstår, er det ikke aktuelt at du kommer til tidligere behandler, men til et DPS/somatisk sykehus. Heller ikke her er journal fra privat behandler for flere år siden aktuell. Dermed er a) uaktuell.

2. Jeg antar at det ikke er aktuelt for deg å søke ytterligere informasjon om den behandlingen du fikk den gang. Dermed er b) uaktuell.

3. Ved å be om sletting, fraskriver du deg retten til å klage, da klagebehandlingen i all hovedsak tar utgangspunkt i journalen. Siden du ikke skriver noe om at du vil klage, er også c) uaktuell.

Dermed skal det ikke være noe i veien for å slette (deler av) journalen.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Dette sier forskriften om hvorfor vi har journal:

§ 1.Formålet med forskriften

Forskriftens formål er å bidra til at

a. pasienter ved hjelp av relevant og nødvendig dokumentasjon kan gis helsehjelp av god kvalitet, inkludert effektive og gode pasientforløp
b. personvernet ivaretas, inkludert pasientens rett til informasjon og medvirkning
c. helsehjelpen kan kontrolleres i ettertid.

1. Så lenge du gikk hos behandleren, var det helt nødvendig å ha journalen. Det er umulig for behandlere å huske alle detaljer om hver enkelt pasient gjennom et behandlingsforløp. I en institusjon kan det også være at andre behandlere må trå til ved permisjoner, sykdom osv. Da må en kunne se i en journal som er ajour. I ditt tilfelle er ingen av disse krav aktuelle nå.

Det kan oppstå øhjelpsituasjoner. Om det oppstår, er det ikke aktuelt at du kommer til tidligere behandler, men til et DPS/somatisk sykehus. Heller ikke her er journal fra privat behandler for flere år siden aktuell. Dermed er a) uaktuell.

2. Jeg antar at det ikke er aktuelt for deg å søke ytterligere informasjon om den behandlingen du fikk den gang. Dermed er b) uaktuell.

3. Ved å be om sletting, fraskriver du deg retten til å klage, da klagebehandlingen i all hovedsak tar utgangspunkt i journalen. Siden du ikke skriver noe om at du vil klage, er også c) uaktuell.

Dermed skal det ikke være noe i veien for å slette (deler av) journalen.

Tusen takk for svaret. Du svarte ikke på om jeg skal skrive en søknad eller om det holder med en setning til spørsmål om sletting?😊

Skrevet

Det er nok å skrive at det er ditt ønske. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Det er nok å skrive at det er ditt ønske. 

Takk. Siste spørsmål; kan man slette hele rukkulet? Altså hele journalen?

Skrevet

Ja, denne kan du få slettet. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk. Siste spørsmål; kan man slette hele rukkulet? Altså hele journalen?

Bare tenker - hvorfor er det viktig for deg å få journalen slettet?

Siden den er hos en privat behandler, blir den ikke uten videre tilgjengelig for annet helsepersonell. Du kan også sperre journalen for innsyn, om det er viktig.

Tidligere var det viktig med en skriftlig henvendelse med signatur vedr. sletting/sperring eller utskrift av journal. Du trenger, som @nachno nevner, ikke begrunne hvorfor - det er en rettighet du har ifølge lov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, det har jeg vært med på flere ganger. Ikke som privatpraktiserende, men som avdelingsoverlege på en psykiatrisk avdeling.

Skrevet
Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Tidligere var det viktig med en skriftlig henvendelse med signatur vedr. sletting/sperring eller utskrift av journal.

Det må fortsatt skje skriftlig. I tillegg må man skrive under på at man er informert og har godtatt konsekvensene av sletting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...