Gå til innhold

Hvordan kan man bli mer bevisst på egne mestringsstrategier og forsvarsmekanismer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man bli mer bevisst på egne mestringsstrategier og forsvarsmekanismer?

Anonymkode: 95bb1...427

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ved hjelp av behandler?

Anonymkode: 69c0c...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan du ved å reflektere over situasjoner du har vært i. Nære venner kan være til god hjelp, behandler kan og bidra. Du kan og gjøre det selv. Se filmer og les skjønnlitteratur innen temaet psykisk helse. 

Anonymkode: ad528...bce

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ChatGPT kan svare greit på dette:

1. Legg merke til mønstre i reaksjonene dine

• Spør deg selv: Hva pleier jeg å gjøre når jeg blir kritisert, redd, sjalu eller urolig?

• Forsvarsmekanismer viser seg ofte i repeterende mønstre: for eksempel å bagatellisere problemer, trekke seg unna, bli sint, eller skylde på andre.

2. Øv på å stoppe opp i situasjonen

• Når du merker sterke følelser, forsøk å stoppe opp før du reagerer.

• Still deg selv spørsmål som:

• Hva føler jeg egentlig akkurat nå?

• Hva prøver jeg å unngå å kjenne på?

3. Bruk skriving eller dagbok

• Skriv ned hendelser som vekker sterke følelser.

• Notér både hva som skjedde, hva du følte, og hvordan du reagerte.

• Over tid kan du se om visse forsvarsmekanismer (f.eks. humor, fornektelse, rasjonalisering) dukker opp igjen og igjen.

4. Be om tilbakemeldinger

• Nære venner eller en partner kan ofte se mønstre du selv overser.

• Du kan spørre: Hvordan opplever du at jeg reagerer når jeg blir stresset eller lei meg?

5. Utforsk i terapi eller veiledning

• En terapeut kan hjelpe deg å identifisere og forstå forsvarsmekanismer på en trygg måte.

• Dette kan gi større innsikt i både hvorfor du bruker dem, og hvordan du kan håndtere følelser på mer hensiktsmessige måter.

6. Kjenn forskjell på «modne» og «umodne» forsvar

• Noen forsvarsmekanismer kan faktisk være nyttige (som humor eller sublimasjon – å kanalisere frustrasjon i noe kreativt).

• Andre kan skape problemer på sikt (som fornektelse, projeksjon eller passiv aggresjon).

• Å kjenne igjen hvilke du oftest bruker, kan gjøre deg mer bevisst på når du vil prøve å velge en annen respons.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...